Na grafice widać lusterko, które symbolizuje działania wizerunkowe. Napis głosi "Marketingowy mit: po działania PR należy sięgać dopiero wtedy gdy marka ma kłopoty wizerunkowe"

Działania PR dopiero gdy pojawiają się kłopoty?

Działania PR kojarzą się zazwyczaj jednoznacznie. Marka zaliczyła jakąś wtopę, więc teraz specjaliści od public relations muszą zadbać o przywrócenie jej pozytywnego wizerunku. Czy faktycznie PR przydaje się dopiero wtedy, gdy firma ma kłopoty?

Czym są działania PR?

Od razu możemy odpowiedzieć na pytanie postawione powyżej. To błędne założenie i jeden z najczęściej pokutujących w marketingu mitów. O działania PR-owe warto zadbać wcześniej. Dzięki temu jest szansa, że w kryzysowej sytuacji będziemy mieli do ugaszenia mniejszy pożar.

Public relations to w uproszczeniu kontakty z otoczeniem, a ich celem jest zbudowanie wizerunku marki. Treści PR-owe najczęściej wrzuca się do publikacji w mediach, np. w formie artykułu lub wywiadu. Komunikaty są subtelniejsze niż w przypadku reklamy, mają charakter bardziej informacyjny. Zazwyczaj skupiają się na “społecznej” działalności marki, a jeśli wspomina się o produktach lub usługach, to niejako przy okazji.

Nie czekaj na kryzys!

Jeśli Twoja firma angażuje się w jakiekolwiek działania poza sprzedażą lub oferowaniem jakichś usług, warto o tym wspominać gdziekolwiek się da. Może to być np. dorzucenie fantów w loterii na rzecz jakiejś instytucji charytatywnej, zorganizowanie darmowych warsztatów dla dzieci czy zbiórki dla lokalnego schroniska, a nawet wypuszczenie edukacyjnego ebooka ze wskazówkami z Twojej branży. Chwal się takimi aktywnościami! Odbiorcy zyskają informację o ciekawych akcjach, a Ty – kilka plusów do wizerunku swojej marki.

Oczywiście nikomu nie życzymy wpadek. Ale nie da się ukryć, że zdarzają się one nawet największym firmom (jeśli chcesz o nich poczytać, wpisy z tej kategorii znajdziesz tu). Niektóre z nich są wynikiem zaniedbania albo lekkomyślności, ale inne to po prostu pech. Dbaj o regularne działania PR. Dzięki temu Twój wizerunek może być na tyle pozytywny, że odbiorcy łatwiej wybaczą Ci wtopę. Jeśli z takimi działaniami ruszysz dopiero gdy kryzys się rozkręci, będą oni wiedzieli, co jest ich powodem. I w rezultacie stracisz jeszcze więcej, łącznie z zaufaniem klientów.