Zdjęcie przedstawia myszkę komputerową leżącą na kopercie, co symbolizuje temat wpisu: mailing a prawo

Mailing a prawo – o czym trzeba pamiętać?

Mailing to bardzo popularny sposób komunikacji z klientami (lub potencjalnymi klientami). Tą drogą można przesyłać praktycznie wszystkie rodzaje wiadomości – informacyjne, wizerunkowe, reklamowe. Ważne jednak, żeby działać zgodnie z prawem. Problemy w tym zakresie i irytacja odbiorców raczej nie są naszym celem 😉 Mailing a prawo – sprawdź, jak robić to dobrze!

Mailing a prawo – przede wszystkim zgody!

Oto pierwsza i najważniejsza zasada, od której wszystko zależy. Wysyłaj mailing wyłącznie do osób, które wyraziły zgodę na otrzymanie od ciebie przekazów marketingowych lub handlowych.
Reguła druga: zgoda musi być świadoma i dobrowolna. Nie możesz potraktować jej domyślnie, np. stosując w regulaminie zapis, że skorzystanie z Twoich usług automatycznie oznacza jej wyrażenie. W tym celu użytkownik musi wykonać jakieś działanie wprost – np. zaznaczyć odpowiednie okienko. Co oznacza, że zgoda musi być dobrowolna? Nie wolno zmuszać użytkownika do wyrażenia jej. Takim przymusem jest m.in. konieczność zaznaczenia okienka, żeby przejść do następnego kroku w formularzu.

Nie zapomnij o szczegółach

W miejscu, w którym użytkownik wyraża zgodę, musisz poinformować go, jakie dane będziesz zbierać, kto jest ich administratorem, w jakim celu i kto będzie je wykorzystywał. Na wszelki wypadek zamieszczaj takie info również w wysyłanych mailach. Zadbaj też o to, żeby oferta, której dotyczy mailing, zawierała wszystkie wymagane informacje i klauzule (np. RRSO w przypadku kredytów).

Oczywiście nie wolno wysyłać mailingu do osób, które nie udzieliły zgody na jego otrzymanie, nawet jeśli w tej wiadomości prosisz o wyrażenie jej 😉

Bazy danych – kupować, nie kupować?

Lepiej zrezygnuj z pomysłu kupowania bazy danych. Nigdy nie masz pewności, że zostały one zebrane prawidłowo, a oberwie się Tobie jako nadawcy maila. Poza tym jeżeli samodzielnie zbudujesz bazę klientów, masz pewność, że są to osoby faktycznie zainteresowane Twoimi usługami lub produktem. Trudno będzie zachęcić przypadkowych użytkowników do przeczytania niechcianego maila. Jest spora szansa, że wyląduje on w spamie albo w koszu.

Jeśli interesuje Cię temat tego, co i jak można reklamować, zajrzyj do innych naszych wpisów:
Co jest zakazane w reklamach
Zakaz reklamowania alkoholu
Jak reklamować leki zgodnie z prawem
Zakaz reklamowania papierosów
Reklamowanie usług medycznych
Czym jest czyn nieuczciwej konkurencji
Zakaz reklamy medycyny estetycznej
Jakie są rodzaje licencji na grafiki