Super Bowl to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych. I nie chodzi tylko o zmagania sportowe, ale też marketingowe. Nazywane jest wręcz największym świętem reklamy. O czas antenowy biją się największe marki. A jest on na wagę złota – i to w sumie całkiem dosłownie. Dobry spot pokazany na takim evencie może zapewnić marce sukces. Widać to na przykładzie Apple’a, który stał się bardziej rozpoznawalny właśnie po emisji reklamy na Super Bowl 40 lat temu.
Reklamy na Super Bowl 2024 w liczbach
Gdybyśmy mieli wybrać jedno określenie oddające charakter Super Bowl, byłoby to “na bogato”. I to w zasadzie dotyczy wszystkiego: cen biletów (w tym roku średnio 10 tys. dolarów), przekąsek sprzedawanych podczas wydarzenia, a także kosztów emisji reklamy podczas eventu. Trudno znaleźć droższy nośnik reklamowy. Publikacja 30-sekundowego spotu w tym roku kosztowała średnio prawie 6,5 mln dolarów. Szacuje się, że zyski z reklam sięgnęły ponad 650 mln dolarów. Największą część reklamodawców stanowiły marki spożywcze.
Ze względu na to, że każda sekunda wykupionego czasu antenowego jest niezwykle cenna, można oczekiwać, że reklamy na Super Bowl będą dopieszczonymi do ostatniego detalu perełkami marketingowymi. Marki obierają różne drogi, żeby to osiągnąć. Większość z nich stawia na znane twarze, inne odwołują się do znanych ikon popkultury (np. seriali), a niektórzy decydują się na wyjątkowe efekty specjalne i skupiają się na wizualnym aspekcie reklamy (w wielu tegorocznych spotach palce maczała AI).
Przepis na sukces
Czasem markom udaje się stworzyć coś nieprzeciętnego i przykuwającego uwagę, a czasem nie… Rezultaty oczywiście zweryfikują konsumenci i ich decyzje podejmowane przy sklepowych półkach. Ale wydarzenie co roku odbija się szerokim echem w marketingowym świecie. Portale i eksperci przygotowują swoje zestawienia najlepszych i najgorszych spotów. Jednym z najbardziej znanych jest ranking Kellogg School of Management, wiodącej uczelni biznesu w USA. Spotom przyznawane są oceny od A (najwyższa) do D (najniższa).
Poniżej mamy dla Was kilka przykładów spotów wyświetlonych podczas wydarzenia. Pod każdym z nich znajdziecie krótki komentarz na temat tego, dlaczego akurat te reklamy znalazły się w naszym zestawieniu.