AI w reklamie; na grafice sztuczne okulary i wąsy

AI w reklamie. Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?

Sztuczna inteligencja (AI, SI) szturmem zdobywa nagłówki artykułów i znajduje się w centrum nowinek w niemal każdej branży. Marketing nie jest wyjątkiem, a można nawet powiedzieć, że był jednym z pionierów w wykorzystywaniu SI do ułatwiania pracy. AI w reklamie istnieje od wielu lat w postaci algorytmów do automatyzacji, optymalizacji i personalizacji kampanii reklamowych. Jednak zakres działania sztucznej inteligencji w marketingu jest coraz szerszy, a to zapewne dopiero początek.

AI w marketingu to nie nowość – analityka

W pewnym sensie sztuczna inteligencja w marketingu wykorzystywana jest od wielu lat. Algorytmy zbierają i analizują ogromne ilości danych o użytkownikach, ich zachowaniach i preferencjach. Tę wiedzę wykorzystują do tworzenia, kierowania spersonalizowanych reklam, docierających do właściwych osób we właściwym czasie i miejscu.

Działanie robotów np. Google czy Mety jest cały czas usprawniane. Im więcej danych zbierają, tym bardziej “uczą się”, jak jeszcze lepiej docierać do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. Już teraz dobrze radzą sobie z klasyfikacją historii zakupowych, odwiedzonych stron i potrzeb. Dzięki temu możliwe jest dobranie bardziej spersonalizowanego przekazu i precyzyjne targetowanie reklam, a to przekłada się na ich większą efektywność.

Automatyzacja rutynowych zadań

A skoro o przekazach mowa – to kolejny obszar, w którym AI w reklamie świetnie się odnajduje. Chodzi o tworzenie wielu wersji tej samej merytorycznie treści, wykorzystywanych np. w testach A/B lub w nagłówkach reklam czy opisach produktów. To dość odtwórcze zadanie, które dla człowieka może być nużące, a sztuczna inteligencja nieźle daje sobie z tym radę.

Platformy reklamowe umożliwiają automatyzację ustawiania i optymalizacji kampanii. Roboty na bieżąco same dobierają stawki, sugerują budżety, monitorują reakcje odbiorców. Celem jest zmaksymalizowanie liczby kliknięć i ROI, wybór najbardziej skutecznych reklam i dopięcie konwersji w postaci wysyłki newslettera czy mailingu.

Kolejnym obszarem, w którym AI może wesprzeć człowieka, jest odpowiadanie na wiadomości na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, czyli czatbot. Zaprogramowanie go wymaga wprawdzie sporo pracy. Trzeba rozpisać najbardziej powszechne pytania użytkowników i ułożyć dla nich odpowiedzi, a potem odpowiednio ustawić narzędzie. Jednak raz wykonane działanie sprawi, że wsparcie AI pozwoli zaoszczędzić czas, który będzie można poświęcić na rozwijanie biznesu. To rozwiązanie zadowoli też użytkownika, który będzie mógł uzyskać odpowiedź niemal od razu, o każdej porze dnia i nocy.

Sztuczna inteligencja – marketing spersonalizowany

Przykładów wykorzystania personalizacji opartej na AI jest mnóstwo. Sklepy internetowe mogą na przykład wyświetlać użytkownikom produkty, które oglądali wcześniej, ale porzucili zakup na pewnym etapie, lub które są podobne do tych, które kupili w przeszłości. Algorytmy potrafią nawet przewidzieć, że produkt zakupiony przez jakąś aplikację (np. drogerii) kończy się i przypomnieć użytkownikowi o zakupie następnej sztuki.

Platformy streamingowe rekomendują filmy i seriale dopasowane do gustu danego użytkownika. Pokazują nawet, w ilu procentach dany materiał może spodobać się odbiorcy, na podstawie jego wcześniejszych wyborów i ocen.

Na bazie AI powstaje także wiele narzędzi, które pozwalają śledzić zachowania użytkowników na stronie internetowej. Chodzi już nie tylko o odwiedzane podstrony i ilość spędzonego na nich czasu, ale też to, na jakich obszarach strony użytkownik najdłużej skupiał wzrok. To pomaga zrozumieć działania klienta, usprawnić działanie witryny i dostosować produkt do potrzeb grupy docelowej.

Oczywiście, jak każda nowa technologia, AI niesie ze sobą również pewne wyzwania. Jednym z głównych jest kwestia etyki. Ważne jest, aby AI była wykorzystywana w sposób odpowiedzialny i transparentny. Póki co na pierwszy rzut oka można zauważyć, które reklamy są tworzone przy użyciu AI. Jednak sztuczna inteligencja rozwija się bardzo szybko i wkrótce zapewne niemożliwe będzie rozróżnienie kampanii stworzonej “po staremu” od takiej, która wyszła spod pióra AI.

AI – reklama

Póki co niemal każda reklama AI jest niezwykle toporna. Choć niektóre z nich są całkiem udane, to wciąż nie wyglądają do końca naturalnie.

Marka Komfort przygotowała całą kampanię opartą na przekazach stworzonych przez AI. Możecie ją obejrzeć tutaj: Kampania Satysfakcja Komfort.

Reklama SI dopiero raczkuje. Wraz z ciągłym rozwojem tej technologii, możemy spodziewać się jeszcze bardziej innowacyjnych i skutecznych sposobów wykorzystania AI do tworzenia i dystrybucji reklam. Warto być na bieżąco i wykorzystywać potencjał AI do tworzenia bardziej spersonalizowanych, angażujących i skutecznych kampanii reklamowych. Trzeba jednak pamiętać, że to tylko narzędzie, które ma odciążyć człowieka w wykonywaniu żmudnej pracy. Nie zastąpi relacji interpersonalnych ani podejścia kreatywnego.