Na grafice widać pastę i szczoteczkę do zębów, które są przykładem na produkty komplementarne i obrazują, czym jest cross-selling

Czym jest cross-selling?

Sprzedaż – a z punktu widzenia klienta zakup – jest udana wtedy, gdy obie strony są zadowolone. Istnieją techniki, które to ułatwiają. Jeśli chcesz wiedzieć, czym jest cross-selling, śmiało przeczytaj nasz wpis. 

To nic nowego

Cross-selling obecnie stosuje się głównie w kampaniach i sprzedaży internetowej. Ale jego historia jest znacznie dłuższa – cross-selling istniał zapewne już wtedy gdy o internecie nikt jeszcze nie słyszał. Niemal każdy sprzedawca skorzystał z tej techniki chociaż raz. Kojarzycie słynne “a może frytki do tego”? No właśnie 😉

Czym jest cross-selling? Już pewnie się domyślacie

Technika polega na tym, aby proponować klientowi, który kupuje jakiś produkt albo usługę, kolejny zakup – produktu lub usługi, która będzie stanowiła uzupełnienie do tej pierwszej. 
W cross-sellingu nie ma niczego złego – nie jest to technika manipulacyjna. Zyskać mogą obie strony. Sprzedający – szansę na to, że klient kupi u niego coś jeszcze – teraz albo w przyszłości. A klient podpowiedź, czego potrzebuje do kompletu (często w bardziej atrakcyjnej cenie niż przy oddzielnym zakupie). To dla niego tylko wskazówka – nie musi z niej skorzystać, a może być przydatna. Zdarza się, że kupujący zapomni o tym, że potrzebuje czegoś jeszcze albo nie jest świadomy, że potrzebuje czegoś jeszcze, aby korzystać z zakupionej rzeczy.

Przykład: klient kupuje na Twojej stronie szczoteczkę do zębów. Gdy finalizuje zakup, na końcowym etapie pokazuje mu się oferta past. Przy propozycjach pojawia się informacja, że są one o 15% tańsze niż przy zakupie nie “w komplecie”. Być może kupujący skorzysta z podpowiedzi i kupi pastę nawet na zapas.

Stosowanie tej techniki nie musi być pracochłonne. Warto zadbać o to, aby Twoja strona zawierała mechanizm, który to umożliwia. Cross-selling może mieć jednak wiele obliczy. Kolejnym sposobem na wykorzystanie go jest wysyłka mailingu do klienta, który dokonał zakupu – z ofertą rabatową na kolejny przedmiot lub usługę uzupełniającą do tego, co już kupił. Upewnij się jednak wcześniej, że klient wyraził zgodę na otrzymywanie przekazów marketingowych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak jeszcze możesz zwiększyć swoją sprzedaż, sprawdź, czym jest lejek sprzedażowy.