Reklama ambientowa, choć nie jest nowym formatem, ciągle świetnie się sprawdza. Dzięki sporemu ładunkowi kreatywności i zaangażowaniu odbiorców ten format kampanii ma spory potencjał, aby stać się viralem.
Czym jest reklama ambientowa?
To jeden z najbardziej kreatywnych rodzajów kampanii reklamowych. Ten format wychodzi poza schematy i wykorzystuje nietypowe, często zaskakujące, sposoby oraz miejsca do promowania danego produktu lub usługi. Reklama ambientowa (inaczej reklama otoczenia) pojawia się w przestrzeni publicznej (i dopasowuje się do niej), ale w tak oryginalnym kontekście, że nie może pozostać niezauważona. Dzięki takiemu podejściu wyróżnia się ona na tle innych, bardziej tradycyjnych, form reklamy i przyciąga uwagę odbiorców. Dodatkowym smaczkiem jest to, że taka kampania często ma interaktywny charakter. Zachęca do interakcji i angażuje ludzi, więc bardzo szybko robi się o niej głośno, a sama reklama staje się viralem.
Ambient marketing – przykłady ze świata
Reklamy ambientowe nie są niczym nowym, pojawiły się w krajach anglosaskich już w latach 90. Mnogość możliwości co do formy takiej kampanii sprawia, że ten format wciąż jest świeży i oryginalny. Kreacje można “publikować” na billboardach, przystankach, stacjach kolejowych, budynkach, czyli w zasadzie wszędzie, gdzie pojawiają się ludzie.
Ciekawym przykładem takiej kampanii jest reklama marki Frontline, środka na pchły. Na podłodze najniższego poziomu centrum handlowego w Dżakarcie umieszczono ogromne zdjęcie psa. Z perspektywy osób, które były na wyższych piętrach, ludzie na dole wyglądali jak insekty chodzące po zwierzaku 🙂
Kampania McDonald’s to z kolei przykład na to, że reklama ambientowa nie musi być szczególnie wyszukana i skomplikowana, aby odnieść skutek. Na przejściu dla pieszych białe pasy zostały zastąpione żółtymi – czyli frytkami 😉
Cadbury już 15 lat temu wiedziało, że ludzie nie oprą się pokusie zagrania w gierkę (pisaliśmy już o tym, czym jest questvertising) 🙂 Na londyńskich przystankach zamontowano city lighty z interaktywną aplikacją. Zadaniem odbiorców było dotknięcie jak największej liczby czekoladowych jajek w określonym czasie. Po rozgrywce gracz dowiadywał się, ile uzyskał punktów.
IKEA przeprowadziła swoją ambientową kampanię w kilku miastach, m.in. w Paryżu. Meble marki, a nawet całe zaaranżowane pomieszczenia, znalazły się np. w metrze, na dworcu czy na przystanku autobusowym.
Przekaz wykorzystany w reklamie ambientowej nie zawsze musi być związany z branżą, w jakiej porusza się marka, czy konkretnym produktem. Mogą być to też wartości albo działania społeczne, z którymi firma się identyfikuje. Volkswagen w 2009 r. zorganizował akcję “Fun Theory”, której hasłem było „Zabawa zmienia nasze zachowania na lepsze”.
Jedna z jej części to kampania, która pojawiła się w Sztokholmie, a następnie w Hangzhou w Chinach oraz kilku miastach w Australii i Ameryce Południowej. Schody w przestrzeni miejskiej zmieniono w klawiaturę fortepianu. Nie tylko wizualnie – korzystając z nich, faktycznie można było wygrywać melodię. W ten sposób marka chciała zachęcić przechodniów do wybrania zwykłych schodów zamiast tych ruchomych.
O ciekawych przykładach reklam ambientowych pisaliśmy też tu: reklamy w toaletach
Reklama ambientowa – przykłady z Polski
Również na naszym polskim podwórku nie brakuje ciekawych i oryginalnych kreacji.
Jedną z najgłośniejszych reklam ambientowych ostatnich lat była kampania Netflixa promująca serial Dom z papieru. W Krakowie, obok pomnika “Erosa bendato (Eros spętany)” Igora Mitoraja pojawiła się rzeźba przedstawiająca maskę Salvadora Dalego. Taką samą nosili bohaterowie tego popularnego serialu.
Tymbarkowe kapsle to kultowy produkt. Marka postanowiła to wykorzystać i w Walentynkowej kampanii odwołać się do sentymentu swoich odbiorców. Kilkanaście lat temu w paru polskich miastach pojawiły się instalacje stworzone właśnie z kapsli. Znajdowały się na nich miłosne wyznania, a przechodnie mogli brać je ze sobą i podarować jako Walentynki 🙂
W 2018 r. w ramach promocji płyty “Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło pod warszawskim Pałacem Kultury i Nauki pojawił się zielony kiosk. W budce zasiadł sam Dawid, który sprzedawał album i rozdawał autografy. Pod kioskiem w krótkim czasie zebrał się tłum fanów, a akcja odbiła się szerokim echem w mediach.
Street art jakiś czas temu przestał być uważany jedynie za chuligański wybryk, a coraz częściej postrzega się go jako sztukę. Oczywiście o ile mówimy o legalnej i przyjemnej wizualnie grafice. Graffiti nie jest już tylko środkiem wyrazu artystycznego, ale też marketingowego.
Pierwsze “zamawiane” murale miały charakter historyczny, w wielu miastach pojawiły się, aby upamiętnić ważne daty czy wydarzenia. Teraz jednak coraz więcej firm decyduje się na promowanie w ten sposób swojej marki. To ciekawy pomysł na reklamę dla lokalnych biznesów. Ale nie tylko. Jedną z dużych marek, które zdecydowały się na taką formę promocji, jest Allegro. Mural, który pojawił się w Warszawie, został wykonany przy użyciu farb antysmogowych. Przyjemne (dla oka) i pożyteczne 🙂
Ambient reklama: studnia (pomysłów) bez dna
Strategie na ambient marketing mogą być różne. Niektóre marki stawiają na humor i zabawę, inne na tajemnicę (na przykład w ramach kampanii teaserowej), a jeszcze inne decydują się na wzbudzenie kontrowersji, a nawet niesmaku i oburzenia. Jedno jest pewne: pomysł musi być kreatywny i oryginalny, ale też dopasowany do stylu komunikacji firmy oraz do grupy docelowej. Celem jest zaciekawienie i skupienie uwagi odbiorcy na tyle, by chciał on wejść w interakcję z reklamą, zrobić jej zdjęcie, wrzucić je do mediów społecznościowych i opowiedzieć znajomym o ciekawej kampanii.
Korzyści, jakie daje reklama ambientowa, brzmią kusząco. Ale warto pamiętać, że przy jej planowaniu niewykluczone jest mierzenie się z trudnościami. Jedną z nich może być biurokracja. Umieszczenie reklamy w przestrzeni miejskiej wymaga złożenia dokumentów i uzyskania pozwoleń. Wyzwaniem bywa też wymyślenie kreatywnej koncepcji, a później zrealizowanie jej. Trudno też mierzyć samodzielnie skuteczność takiej kampanii. Ale bez obaw! Jeśli zastanawiasz się nad taką formą reklamy, możesz zrobić to z naszym wsparciem. Skontaktuj się z nami – porozmawiamy 🙂