Na grafice znajduje się pilot do napędzanej nim zabawki, który nawiązuje do samonapędzania się. To skojarzenie nawiązujące do pytania czym jest viral

Czym jest viral? Spełnieniem marzeń marketera

Samopromujące się reklamy bez wydatków na emisję – brzmi jak marzenie każdego marketera. A marzenia mają to do siebie, że czasami się spełniają. Także to! Niektóre kampanie są tak interesujące dla odbiorców, że naprawdę niemal klikają się same. Z naszego wpisu dowiecie się, czym jest viral.

Kilka słów o tym, czym jest viral

Viral to treść marketingowa (tekst, wideo, reklama, wpis na blogu), która szybko się rozchodzi w sposób naturalny, wirusowy, można powiedzieć, że nakręca się sama. Jest na tyle interesująca, że odbiorcy dzielą się nią z kolejnymi osobami. Chętnie ją udostępniają i mówią o niej, dlatego w krótkim czasie robi się o niej głośno. Dzięki temu taka kampania, reklama czy wpis osiąga spory zasięg i dużą liczbę wyświetleń bez dodatkowego promowania. Z oczywistych względów viralem najłatwiej zostają treści opublikowane w internecie, ale szansę na to mają też inne przekazy. W takim przypadku odbiorcy co prawda nie mają jak go udostępniać, ale nadal mogą o nim mówić.

Złote wskazówki

Nawet jeśli wydaje nam się, że jakiś materiał powinien zainteresować odbiorców, czasem trudno jest przewidzieć faktyczne rezultaty. Ale warto stosować się do kilku wskazówek. Uwagę użytkowników przyciągają treści humorystyczne, zaskakujące i wywołujące emocje. Skłonić do przekazywania treści dalej może też osobisty do niej stosunek, np. wpisy nawiązujące do lokalnych wydarzeń. 

Nieważne, jak mówią, byleby mówili?

Viralem czasem staje się też materiał, który odbiorcy przekazują sobie jako przykład wyjątkowo złego marketingu. Pewnie pamiętacie niedawną kampanię biurowca na Bielanach, w której wystąpił prezes i kilkanaście młodych kobiet… Ale nie radzimy iść w tę stronę 😉 To, że o marce zrobi się głośno, nie zawsze przekłada się na rzeczywiste korzyści. Owszem, takie działania zwiększają zasięg. Ale na pewno nie zaufanie do marki i chęć do korzystania z jej usług czy produktów.

Viralami często zostają treści odpowiadające na bieżące wydarzenia, czyli RTM (tu więcej na ten temat).
Viralowy potencjał drzemie też w teaserach (więcej w tym artykule) dzięki ich intrygującemu charakterowi.