Na zdjęciu widać dwa telefony, a napis głosi: dzień dobry, czy to chatbot ?

Chatbot – czym jest i dlaczego warto go ustawić?

Nawet jeśli bardzo się staramy, niemożliwe jest czuwanie na swoich mediach społecznościowych 24 godziny na dobę. A w niektórych branżach czas (odpowiedzi na wiadomość) to pieniądz. W takiej sytuacji sprawę może uratować chatbot.

Co to jest chatbot?

Klientom lub potencjalnym klientom zależy na tym, żeby szybko uzyskać odpowiedź na swoje pytanie. W sytuacji, gdy nie ma możliwości, aby odpowiedział mu “żywy człowiek”, a pytanie jest z gatunku tych typowych, chatbot okazuje się niezwykle pomocny.

Jest to automat, który odpowiada na pytania użytkownika bez konieczności angażowania człowieka. Można go nazwać wirtualnym asystentem 😉 Algorytm rozpoznaje zadane pytanie i udziela spośród wgranych odpowiedzi tej, która pasuje najbardziej.

Jest też druga opcja. Po napisaniu wiadomości klient ma możliwość wyboru pytania z tych, które chatbot mu zaproponuje (oczywiście wcześniej zapisanych przez Ciebie). Dalej rozmowa toczy się zgodnie z ustalonym scenariuszem.

Jak go ustawić?

Na początek ustal, jakie pytania najczęściej zadają Twoi klienci lub potencjalni klienci i przygotuj odpowiedzi w ramach konkretnego scenariusza rozmowy. Muszą to być pytania, na które automat będzie mógł udzielić jasnej odpowiedzi (np. o godziny otwarcia sklepu, cenę konkretnego produktu).

Najprostszą formą chatbota, jaką możesz ustawić, są automatyczne odpowiedzi na Facebooku. Zrobisz to w ustawieniach skrzynki odbiorczej. Do dyspozycji masz kilka rodzajów zwrotek. Są to: wiadomość powitalna, wiadomość wysyłana pytającemu podczas Twojej “nieobecności” oraz przypomnienie o spotkaniu. 

Bardziej rozbudowane scenariusze rozmów wraz z odpowiedziami na najczęstsze pytania można ustawić za pomocą zewnętrznych aplikacji, np. Chatfuel. Podstawowy zakres jest dostępny bezpłatnie, za bardziej zaawansowane opcje trzeba zapłacić od kilkunastu do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.

Jeśli pytanie użytkownika będzie wykraczało poza zapisany scenariusz, oczywiście może on wysłać standardową wiadomość i poczekać na odpowiedź od Ciebie. Aby zapewnić klientowi większą szansę na wybór dogodnego dla niego sposobu kontaktu, połącz ze sobą profile Twojego biznesu w różnych mediach społecznościowych. Tutaj znajdziesz instrukcję na to, jak połączyć Facebooka z WhatsAppem.