Kostka do gry i dwie piłki do gry w piłkę nożną, które symbolizują zabawy dla odbiorcy reklamy w internecie

Questvertising – ciekawa forma reklamy w internecie

Nie chodzi tylko o to, aby stworzyć reklamę i puścić ją w świat. Liczy się to, do ilu osób dotrze, i ilu odbiorców ją zapamięta. To ogromne wyzwanie, jeśli wziąć pod uwagę, jak wiele informacji dociera do nas każdego dnia. Szansę na to zwiększa zaangażowanie użytkowników w świadomy odbiór przekazu. Jak to zrobić? Jednym ze sposobów jest bardzo ciekawa forma reklamy w internecie – questvertising.

Czym jest questvertising?

Questvertising to rodzaj działań reklamowych, które mają zachęcić odbiorcę do interakcji. Musi on wykonać jakieś proste zadanie, na przykład zagrać w jakąś mini grę albo wziąć udział w quizie. Żeby to zrobić, użytkownik musi zapoznać się z reklamą. Odbiorca chce skorzystać z możliwości zabawy, więc ma motywację, żeby obejrzeć przekaz, i angażuje się w to. 
Questvertising najczęściej można spotkać w reklamach internetowych, co jest zrozumiałe. To właśnie w tym medium najłatwiej pod względem technicznym zaplanować interakcję użytkownika.

Dlaczego ta forma reklamy w internecie jest skuteczna?

To, dlaczego ta reklama działa, ma swoje uzasadnienie w psychologii. Taki przekaz wykorzystuje zupełnie inny sposób interpretowania informacji niż klasyczne reklamy. Te drugie opierają się na tak zwanym peryferyjnym torze perswazji. Brzmi skomplikowanie, ale tak naprawdę chodzi o prostą rzecz. Tą drogą budujemy skojarzenia i nastawienie emocjonalne wobec bodźców. Dzieje się to mimochodem, bez świadomego zaangażowania odbiorcy. Można powiedzieć, że bardziej czujemy niż rozumiemy napływające do nas treści.

Questvertising opiera się z kolei na tak zwanym centralnym torze perswazji. Tu interpretacja informacji przebiega zupełnie inaczej. Robimy to świadomie – rozumiemy, przyswajamy i analizujemy treści. Właśnie tak jest w przypadku tego rodzaju reklamy w internecie. Odbiorca ogląda ją dokładnie i zapamiętuje, żeby później wykorzystać zdobyte dane.

W psychologii podkreśla się, że żaden z tych mechanizmów nie jest lepszy czy gorszy – wykorzystują po prostu inne drogi kodowania informacji. Podobnie jest w przypadku reklam. Questvertising nie daje lepszych możliwości zainteresowania odbiorcy przekazem niż reklama klasyczna. Robią to po prostu w różny sposób. Ważne, aby dostosować go do rodzaju produktu lub usługi, którą reklamujemy, i grupy odbiorców, do której chcemy dotrzeć. No i przede wszystkim liczy się pomysł na dobrą kampanię 🙂

Jeśli potrzebujesz wsparcia w opracowaniu kampanii dla Twojej marki, śmiało – zgłoś się do nas!