Czym jest marketing afiliacyjny? Zdjęcie gniazdka i wtyczki

Czym jest marketing afiliacyjny?

W dynamicznym świecie marketingu online stale poszukuje się nowych sposobów na skuteczną promocję produktów i usług. Jednym z takich rozwiązań jest marketing afiliacyjny, znany również jako marketing partnerski. Konsumenci są coraz bardziej odporni na tradycyjne formy reklamy, a afiliacja jest dobrym sposobem, żeby wyróżnić się subtelnością. Co to marketing afiliacyjny i na czym polega w praktyce? Wyjaśniamy!

Marketing afiliacyjny – co to?

Marketing afiliacyjny, nazywany także partnerskim, wchodzi w zakres marketingu online i często jest tylko jednym z elementów szerszej strategii promowania marki w internecie. W pewnym sensie afiliacja może kojarzyć się z influencer marketingiem. Też opiera się na współpracy między dwiema stronami: reklamodawcą a wydawcą, czyli afiliantem – firmą lub osobą, która reklamuje dany produkt lub usługę. Zasadnicze różnice mogą polegać m.in. na tym, kim jest promujący. Influencer to najczęściej konkretna osoba, znana w grupie docelowej, która otrzymuje konkretne wynagrodzenie za dane działanie, np. nagranie trzech rolek i opublikowanie ich w swoich mediach społecznościowych. Natomiast w ramach programu afiliacyjnego wydawca, którym może być na przykład portal, zarabia prowizję nie tyle za samą reklamę, ale za aktywność użytkownika.

Można wyróżnić trzy rodzaje marketingu afiliacyjnego:

  • Niepowiązany – branże wydawcy i reklamodawcy nie muszą być nawet ze sobą związane, a reklama pojawia się bez kontekstu. Najczęściej jest to baner opublikowany na dużych, znanych portalach, np. informacyjnych. Ma on zachęcać do kliknięć, więc może zawierać hasła clickbaitowe.
  • Powiązany – afiliant promuje produkty związane tematycznie ze swoją działalnością, ale niekoniecznie musiał ich używać. Nie jest ich „ambasadorem”.
  • Zaangażowany – wydawca, np. bloger, aktywnie poleca produkty, których używa i dobrze je zna. Reklama staje się więc wiarygodna. Głęboka relacja z odbiorcami sprawia, że szansa na konwersję jest bardzo wysoka. Ten rodzaj afiliacji jest najbliższy influencer marketingowi.

Na czym polega marketing afiliacyjny w praktyce

W marketingu afiliacyjnym udział biorą trzy strony. Pierwszą z nich jest reklamodawca, czyli firma, która chce wypromować produkt lub usługę. Druga to wydawca/partner/afiliant, czyli firma lub osoba, która za pośrednictwem swojego kanału – np. strony internetowej czy mediów społecznościowych – ten produkt, usługę reklamuje. Trzecią stroną jest użytkownik – odbiorca promocji, który klika w link afiliacyjny i wykonuje działanie, za które afiliant, dzięki swojemu poleceniu, otrzymuje prowizję od reklamodawcy. Taką akcją może być samo kliknięcie, ale też np. zapis na newsletter, wypełnienie formularza kontaktowego czy zakup. Partnerzy mogą się umówić nie tylko na stałą stawkę za konwersję, ale też np. na określony procent od kwoty sprzedaży. Warto dodać, że w linku afiliacyjnym zaszyte są tzw. parametry UTM, które pozwalają rozpoznać, że ruch na stronie reklamodawcy pochodzi właśnie od konkretnego wydawcy.

Czasem w procesie uczestniczy czwarta strona, czyli sieć afiliacyjna – organizator programu partnerskiego, który pomaga nawiązać współpracę między reklamodawcą a wydawcą. W takim przypadku platforma oferuje konkretne modele rozliczeń i system samodzielnie zlicza konwersje. Warto dodać, że organizatorzy coraz częściej wprowadzają opcje pozwalające zostać afiliantem „zwykłym ludziom”. Takie osoby nie muszą prowadzić własnych stron internetowych czy kanałów w mediach społecznościowych. Produkty lub usługi promują wśród swoich znajomych, a za działanie mogą otrzymywać wynagrodzenie pieniężne, darmowy produkt, usługę czy np. kod zniżkowy.

No to wyjaśnijmy jeszcze na przykładzie. Mamy blogerkę, która prowadzi stronę internetową o tematyce parentingowej, gdzie opowiada o swoim rodzicielstwie i publikuje pomysły na kreatywne zabawy z dzieckiem. Nawiązuje współpracę – samodzielnie lub za pomocą platformy afiliacyjnej – współpracę z marką produkującą elementy do takich artystycznych i kreatywnych aktywności. Blogerka umieszcza w swojej witrynie banner reklamujący firmę. Za każde kliknięcie i przejście użytkowników do witryny producenta otrzymuje ona prowizję.

Affiliate marketing – jak zacząć?

Jeśli chcesz zostać wydawcą lub reklamodawcą, możesz poszukać drugiej strony na własną rękę, na przykład ogłaszając się na odpowiednich grupach na Facebooku. Możesz również skorzystać z istniejącej już sieci afiliacyjnej. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak kategorie produktów (nie każda platforma podejmuje się „trudnych” dziedzin, takich jak ubezpieczenia), oferowane modele rozliczeń czy minimalny próg kwoty do wypłaty.

W zależności od umowy między stronami przygotowaniem materiałów reklamowych zajmuje się reklamodawca lub afiliant. Nie musi być to baner na stronie, tak jak w przykładzie podanym powyżej. Afiliant taki przekaz może umieścić w poście w mediach społecznościowych czy w newsletterze wysyłanym do swoich odbiorców. W treściach marketingowych wydawca wykorzystuje link afiliacyjny, który pozwala śledzić ruch i pożądane konwersje, ale też same wyświetlenia reklamy i kliknięcia w nią.

Marketing afiliacyjny – czy warto?

Od razu odpowiemy, że nie ma ścisłej reguły na to, czy warto angażować się w marketing afiliacyjny. Dobrze sprawdza się on w branży e-commerce, ale może być też elementem dopełniającym strategię marketingową w każdej innej gałęzi działalności.

Sporą zaletą marketingu afiliacyjnego jest mniejsza nachalność w porównaniu do większości innych rodzajów reklam. Jeśli wydawca dobrze dopasuje promowane produkty do tematyki swojej działalności, a przekaz będzie dobrej jakości, konwersja z takiej akcji może być bardzo wysoka. Kolejnym plusem jest też stosunkowo prosta analiza i mierzenie wyników. Efektywność można monitorować na bieżąco i wprowadzać ewentualnie zmiany, aby zwiększyć skuteczność reklam. Dla reklamodawcy główną zaletą może być też to, że płaci jedynie za konkretny efekt, działanie użytkownika. To daje pewność, że afiliant będzie zmotywowany do tego, by aktywnie promować produkt lub usługę. Z kolei wydawca może docenić niski próg wejścia. Do działań wykorzystuje te kanały, które już posiada i kieruje swój przekaz do zebranej już grupy odbiorców.

Jedną z częstych wątpliwości jest to, czy marketing afiliacyjny jest bezpieczny. Tak, pod warunkiem, że zachowasz standardowe środki ostrożności. Podobnie jak w pozostałych działaniach marketingowych pamiętaj o tym, żeby korzystać tylko ze sprawdzonych i znanych platform. A potencjalnego partnera sprawdź, chociażby czytając opinie na jego temat w internecie.