kreatywność w marketingu, zdjęcie modelu mózgu

Kreatywność w marketingu – nie tylko burza mózgów

Aby pobudzić kreatywność, w marketingu najczęściej wykorzystuje się burzę mózgów. To znana metoda, powszechnie wykorzystywana w szkołach, firmach, a nawet domach 😉 Polega na generowaniu pomysłów i zapisywaniu ich. Wszystkich, nawet tych najbardziej dziwnych, niepoważnych i odjechanych. W drugim etapie odrzuca się te nierokujące i wybiera te, które mają być rozwijane. Istnieje jednak technika ciekawsza i w wielu przypadkach bardziej owocna niż burza mózgów. To metoda SCAMPER.

Burza mózgów po tuningu

Tak można by określić metodę SCAMPER. Zakłada ona, że jakiś pomysł (np. zaproponowany w trakcie burzy mózgów albo wykorzystywany już kiedyś) da się tak zmodyfikować, żeby powstało coś nowego.

To świetne założenie, bo pewnie zgodzicie się ze stwierdzeniem, że najtrudniej jest zacząć 😉 Siedzenie przed (metaforyczną) białą kartką jest niezwykle deprymujące i nie tyle nie otwiera umysłowych szufladek z kreatywnością, co wręcz je zamyka. Pomysły nie biorą się z niczego. Kreatywność pobudzają skojarzenia i inspiracje, dlatego o wiele prościej jest wrzucić coś na wspomnianą białą kartkę i potraktować to jak materiał budowlany. Dzięki temu ogólny zarys koncepcji już mamy, co systematyzuje nam pracę.

Jak pobudzić kreatywność w marketingu – metoda SCAMPER

Pora rozszyfrować tajemnicze literki w nazwie. Jak się pewnie domyślacie, pochodzą one od słów określających sposoby pracy tą metodą. Składają się na nią pojęcia związane z modyfikowaniem, zmienianiem czegoś.

  • S – substitute. Zastąp fragment “gotowca” (np. swojego starego pomysłu) czymś nowym.
  • C – combine. Połącz swoje pomysły ze sobą albo z jakimś wcześniejszym rozwiązaniem. Wyciągnij ze swoich dotychczasowych działań po jednym składniku i połącz je, tworząc coś nowego.
  • A – adapt. Dostosuj gotowe, np. wcześniej wdrożone, rozwiązania do nowych warunków, potrzeb, pomysłu albo okoliczności.
  • M – modify. Zmieniaj szczegóły koncepcji (np. kwestie wizualne).
  • P – put to another use. Wykorzystuj i sprawdzaj, czy dotychczasowe działanie sprawdzi się też w innym zastosowaniu, np. czy trafisz dzięki niemu do innej grupy docelowej.
  • E – eliminate. Usuń zbędne elementy.
  • R – reverse. Odwracaj, czyli zmieniaj to, co się da, aby zwiększyć skuteczność (np. zaprezentuj cechy produktu lub usługi w innej kolejności).

Na koniec warto wspomnieć, że kreatywność da się i warto ćwiczyć. Metodę SCAMPER można wykorzystywać nie tylko w działaniach marketingowych, ale też w innych obszarach życia. A jeśli w przypadku tych pierwszych potrzebujecie dalszych wskazówek, piszcie lub dzwońcie do nas śmiało 🙂