Strategia marketingowa to dokument, który powinna posiadać każda firma. Dzięki długoterminowemu planowi działania marka określa, w jaki sposób (i przy jakim budżecie) chce osiągnąć cele biznesowe. Dobrze spisana strategia daje pewność, że realizowane zadania nie będą chaotyczne czy niespójne i pozwala lepiej reagować na zmiany oraz wyzwania rynkowe. Pozwala też skutecznie zarządzać działaniami marketingowymi, co prowadzi do lepszych wyników i wyższych przychodów. Wyjaśnijmy zatem, czym jest strategia marketingowa.
Co to jest strategia marketingowa?
Strategia komunikacji marketingowej określa tożsamość marki. To dokument, w którym opisuje ona długoterminowy plan na swoje działania i zasady mające na celu promowanie produktów lub usług. Pomaga dostosować działania firmy do potrzeb rynku i oczekiwań konsumentów.
Bez jasno określonej strategii marketingowej firma może działać chaotycznie, tracić czas i zasoby (ludzkie i finansowe) na nieskuteczne działania. Strategia pozwala skoncentrować się na tym, co najważniejsze, i optymalnie wykorzystać dostępny budżet. Co ważne – strategia po spisaniu nie może być odłożona do szuflady. Aby weszła w życie i faktycznie umożliwiła realizację celów marki, powinna być dostępna dla wszystkich zaangażowanych w działalność firmy. Dzięki temu praca zespołu będzie bardziej efektywna, a strategia faktycznie wpłynie na sukces marki. Dobrze opracowany dokument pozwala lepiej zrozumieć rynek, klientów i działania konkurentów oraz podejmować bardziej trafne decyzje. A co za tym idzie – zwiększa skuteczność działań, co przekłada się na szybsze osiąganie celów biznesowych, takich jak wzrost sprzedaży, rozwój marki, budowanie jej świadomości i pozyskiwanie nowych klientów.
Należy rozróżnić strategię marketingową od planu marketingowego. Strategia określa, co robić i w jaki sposób. Plan marketingowy ma węższe, ale bardziej konkretne pojęcie. To szczegółowy harmonogram konkretnych działań.
Warto dodać, że strategia powinna być elastyczna. Jej zadaniem jest uporządkowanie i ułatwienie realizacji działań marketingowych. Nie może być więc dokumentem spisywanym „na sztywno”. Może się zdarzyć, że będzie wymagać dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań odbiorców.
Strategia marketingowa – co zawiera?
Katalog tego, co powinna zawierać strategia marketingowa, jest w zasadzie niezamknięty. Wszystko zależy od potrzeb marki co do stopnia szczegółowości wytycznych. Jest jednak kilka kluczowych elementów, które taki dokument musi zawierać.
- audyt i analiza dotychczasowych działań;
- określenie i analiza grupy docelowej – do kogo kierowana jest komunikacja marki, kto jest jej potencjalnym klientem;
- kanały komunikacji i planowane działania, sposób komunikacji;
- metody promocji, wykorzystywane sposoby i narzędzia do zareklamowania marki;
- język i ton komunikacji (np. czy marka będzie mówić formalnie, czy swobodnie);
- wartości marki – strategia komunikacji marki powinna je posiadać, ponieważ to właśnie dzięki nim odbiorcy lepiej zapamiętują markę;
- mocne i słabe strony marki, najlepiej w odniesieniu do konkurencji (wyróżniki marki);
- cele marketingowe, przy uwzględnieniu obecnej pozycji marki – firma, która dopiero wchodzi na rynek, może mieć inne priorytety niż taka o wieloletniej tradycji i silnie osadzona w rynku; warto pamiętać, że cele powinny być zgodne z regułą SMART — specyficzne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie;
- termin obowiązywania strategii i budżet na poszczególne działania;
- procedury reagowania w kryzysowych sytuacjach;
- sposób analizy danych, oceny efektywności działań i monitorowania postępów;
- wyznaczniki efektywności (tzw. KPI), które pomogą określić, co marka definiuje jako sukces.
Jak widać, w strategii nie chodzi tylko o pojedyncze kampanie czy kanały komunikacji, ale o całościowe podejście, które integruje wszystkie aspekty marketingu: SEO, content, reklamy płatne, obecność w social mediach, wysyłkę newsletterów, specjalne kampanie promocyjne, a nawet PR kryzysowy.
To, jakie są strategie marketingowe, zależy od rodzaju prowadzonego biznesu i branży. Można wyróżnić m.in. strategie komunikacji online i offline czy plany komunikacji kierowanej do segmentu B2B i B2C. Kolejnym wyznacznikiem jest cel, który marka chce osiągnąć. Wśród nich możemy wymienić np. strategię rozwoju rynku i strategię penetracji rynku. Pierwsza z nich skupia się na planie wprowadzenia produktu na nowe rynki, a głównym celem drugiej jest zwiększenie udziału w istniejącym rynku.
Korzyści, jakie daje strategia marketingowa
Wiemy już, co obejmuje strategia marketingowa. A jakie przynosi korzyści? Opracowanie planu sprawia, że firma może prowadzić bardziej spójne i skoordynowane działania. Dzięki temu marki lepiej radzą sobie nie tylko w standardowych sytuacjach, ale też wtedy gdy np. wystąpi kryzys wizerunkowy. Strategia umożliwia szybkie dostosowanie się do nowych warunków rynkowych, co wzmacnia pozycję firmy, buduje jej przewagę konkurencyjną i zwiększa jej stabilność.
Kolejna korzyść to lepsze relacje z klientami dzięki dopasowanej do ich potrzeb komunikacji. Klienci doceniają również spójność, co buduje zaufanie do marki. W efekcie firmy mogą liczyć na większą lojalność odbiorców. Ponadto precyzyjne określenie segmentu użytkowników umożliwia efektywne pozyskiwanie nowych klientów i angażowanie obecnych.
Wszystkie powyższe korzyści składają się na to, co jest głównym celem prowadzenia biznesu: maksymalizację zysków, która jest potwierdzeniem na to, że marka osiągnęła sukces.
Stworzenie skutecznej strategii marketingowej to proces, który wymaga precyzyjnego planowania i zrozumienia potrzeb rynku. Dlatego bywa wyzwaniem. Warto pamiętać, że nie wystarczy jedynie opracowanie dokumentu – trzeba go jeszcze wdrożyć i monitorować realizację. Jeśli zastanawiasz się, jak opracować plan działania i ile kosztuje strategia marketingowa, skontaktuj się z nami.