Zdjęcie szkicownika i ołówków, które symbolizuje to, czym są moodboard i storyboard

Czym są moodboard i storyboard?

Zdarza się, że klient ma pomysł na to, jak powinna wyglądać kampania. I dobrze – to przecież on najlepiej wie, czego oczekują jego odbiorcy i co do nich przemówi. A nawet jeśli takiej wizji nie ma, to na pewno ma wobec kampanii jakieś oczekiwania. Także takie dotyczące kwestii wizualnych. Istnieją sposoby, aby obrazowo (dosłownie) ustalić, czy są one zbieżne z koncepcją agencji. Pora wyjaśnić, czym są moodboard i storyboard.

Wizja kampanii

Moodboard i storyboard to obok briefu (tutaj wyjaśniamy, czym jest brief) kolejne narzędzia ułatwiające współpracę agencji marketingowej (albo po prostu grafika) z klientem. Gdy klient wyrazi swoje oczekiwania, warto sprawdzić, czy obie strony widzą pomysł na kampanię podobnie. Albo czy koncepcja, która narodziła się w głowach marketerów, odpowiada klientowi.

Komunikacja werbalna nie zawsze jest idealnym rozwiązaniem. Różne osoby w zupełnie inny sposób mogą wyobrażać sobie opisywaną scenę. Dlatego weryfikacji tego, czy agencja dobrze zinterpretowała ideę klienta, nie da się dokonać słowami – najłatwiej obrazem. I do tego właśnie służą moodboardy i storyboardy.

Czym są moodboard i storyboard?


Moodboard to pierwsza, bardzo wstępna prezentacja koncepcji i idei. Ma ona oddać jej klimat, stylistykę, zebrać wytworzone pomysły. Opracowanie moodboardu polega na zrobieniu sklejek, kolażu ze zdjęć, symboli i ikon, które mają stanowić inspirację.

Storyboard to właściwie końcowa faza pracy nad obrazem i wizją kampanii. Stosuje się ją głównie w pracy nad wideo – spotem reklamowym czy animacją. Jak sama nazwa wskazuje, storyboard to przedstawienie historii. Można powiedzieć, że to przełożenie scenariusza na obrazy. Najczęściej robi się to za pomocą rysunków lub szkiców, które układają się w opowieść. Tworzą one ustaloną sekwencję, scena po scenie, przez co przypominają nieco komiksy.