Kontury dwóch postaci. Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Jak już kilka razy wspominaliśmy, marketing obejmuje spory zakres działań. Nic więc dziwnego, że czasem do ich realizacji potrzebny jest zespół doświadczonych specjalistów. Sprawdź, czym zajmuje się agencja marketingowa.

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Zacznijmy od tego, czym zajmuje się agencja reklamowa i jakie są różnice między obiema firmami. Bardzo często te pojęcia są stosowane zamiennie, jednak warto uściślić, że osią działalności agencji reklamowej jest, jak sama nazwa wskazuje, reklama.

Agencje marketingowe oferują szerszy zakres usług, uwzględniający:

  • opracowanie strategii marketingowej, opartej na analizie rynku, konkurencji, grup docelowych,
  • branding, czyli budowanie marki, czyli kształtowanie jej tożsamości, logo, sloganu, komunikacji wizualnej oraz wartości, które marka reprezentuje,
  • content marketing – tworzenie dłuższych treści, takich jak e-booki, materiały edukacyjne, newslettery,
  • wymyślenie, zaplanowanie, koordynacja i przeprowadzenie kampanii reklamowej – wizerunkowej i sprzedażowej: zakup mediów (offline i online), przygotowanie przekazów do kampanii (treści, grafiki, filmy),
  • projektowanie stron internetowych,
  • tworzenie treści na stronę,
  • przeprowadzenie działań PR, kontakt z mediami, zarządzanie komunikacją i kryzysowymi sytuacjami,
  • monitorowanie opinii i reakcji na temat marki,
  • przeanalizowanie działań i sporządzenie z nich raportu,
  • koordynowanie influencer marketingu,
  • prowadzenie social mediów.

Agencja zazwyczaj składa się z zespołu specjalistów, którzy, prowadząc działania marketingowe dla firm, wspierają je w osiąganiu ich celów biznesowych, takich jak zwiększenie rozpoznawalności, wypromowanie nowego produktu czy wzrost sprzedaży. Wiadomo, że ekspertem w zakresie wiedzy o działalności firmy jest jej właściciel i pracownicy. Dlatego przy realizacji powyższych zadań niezbędna jest współpraca pomiędzy agencją a kadrą danej marki, a jej podstawą jest brief.

Skoro zaangażowanie ze strony firmy jest niezbędne, kusząca wydaje się opcja zrezygnowania ze wsparcia z zewnątrz. Mimo to zachęcamy do skorzystania z pomocy specjalistów. Agencje są na bieżąco z najnowszymi narzędziami i trendami. Ponadto dzięki praktycznej wiedzy mogą zaproponować nieszablonowe, ale sprawdzone rozwiązania, uwzględniając specyfikę danej marki. Bazując na swoim doświadczeniu, agencja może zaproponować odpowiednie kanały komunikacji, grupę odbiorców, sposób przekazu oraz – w razie konieczności – reagować na trudne, kryzysowe sytuacje. Poza tym wsparcie specjalistów daje Ci pewność, że nie działasz na oślep. W razie pytań lub chęci zweryfikowania swoich pomysłów, możesz skorzystać z wiedzy członków zespołu z agencji.

Dzięki temu działania marketingowe są bardziej efektywne i przynoszą lepsze rezultaty. Marketing to bardzo szeroka działka – pracy jest sporo. Możliwość skorzystania z zespołu ekspertów, z których każdy posiada specjalistyczne umiejętności, a jednocześnie potrafi współpracować z resztą, tworząc spójną kampanię, jest bardzo cenna.

Agencja social media – co to?

Warto dodać, że ze względu na ogromną popularność i mnogość możliwości, jakie dają media społecznościowe, niektóre agencje wyspecjalizowały się właśnie w tym kierunku. Według raportu Hootsuite 2021 Polacy w wieku od 16 do 64 lat spędzają w internecie średnio ponad 6 godzin! Kanały społecznościowe skupiają miliony użytkowników, dlatego warto promować tam swój biznes. W ramach działań dla klientów agencje social media prowadzą profile marek, organizują niestandardowe działania (np. konkursy), planują kampanie reklamowe, czym zajmuje się social media manager.

Cechy dobrej agencji

Na zakończenie mamy garść wskazówek na temat tego, jakich cech warto szukać u agencji, z którą chcesz nawiązać współpracę.

  • Indywidualne podejście. Agencja może (a nawet powinna) bazować na swoim doświadczeniu. Ale jeśli jest dobra, nie zaproponuje Ci z góry ustalonych działań bez poznania Twoich celów biznesowych.
  • Zadawanie pytań. To nie oznaka niekompetencji, wprost przeciwnie. Trafne pytania pozwalają zbadać Twoje potrzeby i możliwości.
  • Nie obiecuje. Na skuteczność działań wpływ ma wiele czynników, które nie do końca mogą zależeć od agencji. Jak najbardziej można oszacować, jakich wyników się spodziewamy, ale dobra agencja nie będzie mydlić Ci oczu. Za to przedstawi porządnie przygotowaną strategię.
  • Traktuje Cię jak partnera. Podstawą Waszej współpracy jest brief, a strategię omawiacie wspólnie. Jeśli czasem najdzie Cię malutka myśl, że takie angażowanie Cię w działania jest irytujące 😉 pomyśl, że w końcu chodzi o Twoje pieniądze. Chcesz je wydać jak najlepiej, prawda? Agencji też zależy na Twojej satysfakcji.
  • Korzysta z narzędzi analitycznych i prezentuje Ci cykliczne raporty. Profesjonalna firma marketingowa korzysta z narzędzi umożliwiających ocenę prowadzonych działań.