Sami odpowiemy sobie na pytanie z grafiki, bo odpowiedź jest dość oczywista: Pewnie, kto by nie chciał 😉 Jednym ze sposobów na to jest marketing generacyjny. Co to takiego?
Marketing generacyjny – co to? Odpowiadamy
Marketing generacyjny to obejmuje zestaw działań, które dostosowuje się do konkretnych grup odbiorców, wyodrębnionych na podstawie tego, do jakiego pokolenia należą. Oczywiście nie chodzi o sam wiek. Każde pokolenie ma swoją odrębną charakterystykę. Składają się na nią np. wartości, które są dla nich ważne, specyfika czasów, w których dorastali itp. I w przekazach opracowanych w ramach takiego marketingu można się do nich odwoływać. Obecnie mówi się o pięciu pokoleniach. Dziś omówimy pierwsze z nich.
Baby Boomers
Baby Boomers to osoby urodzone w latach 1946-64, w czasach powojennego wyżu demograficznego. To świadkowie obserwujący rozwój wielu technologii, a czasem nawet aktywni jego uczestnicy. Ze względu na to, że część osób “poszła z duchem czasu”, a część nie śledziła skoku technologicznego, mają bardzo różnorodne doświadczenia, umiejętności i preferencje.
Spora grupa korzysta z internetu, jednocześnie nie rezygnując z tradycyjnych mediów – telewizji, gazet itp. Miksowanie aktywności offline i online widać np. w zachowaniach zakupowych (m.in. przeglądanie artykułów i szukanie opinii w internecie, ale odwiedzanie również sklepów stacjonarnych).
Jeśli chodzi o wartości, ludzie z tego pokolenia cenią stabilność, poczucie bezpieczeństwa, lojalność, rzetelność. To pokolenie jest świadome istnienia ageizmu (dyskryminacji ze względu na wiek) i stanowczo sprzeciwia się nazywania ich seniorami, którzy mają “określone potrzeby”. I zmiany społeczne to obrazują. Coraz popularniejsze jest pojęcie YOLD, czyli young old people, które podkreśla potrzebę zachowania dobrego zdrowia, wyglądu i aktywności w tej grupie wiekowej.
O czym pamiętać w działaniach marketingowych?
Pamiętaj o kilku podstawowych zasadach komunikacji do tej grupy:
- nie stosuj określeń podkreślających wiek, np. “senior”;
- nagradzaj lojalność (np. programy lojalnościowe lub zniżki na kolejne zakupy);
- jeśli wzbudzisz zaufanie tej grupy (i go nie zawiedziesz), zyskasz wiernego klienta;
- odwołuj się do autorytetów, merytorycznych i “twardych” danych, ale możesz też postawić na sentymentalizm;
- komunikaty powinny być przejrzyste, bez obcojęzycznych pojęć, małych fontów i jaskrawych barw;
- ta grupa ceni kontakt osobisty, więc jeśli masz taką możliwość, zaoferuj go…;
- … ale nie skupiaj się tylko na nim – spora część grupy śmiga po internecie, a pandemia jeszcze to spotęgowała
A co do grup odbiorców. W jednym z naszych wpisów wyjaśnialiśmy, jak ją wyznaczyć. Zajrzyjcie koniecznie!