Koła zębate leżące na białej podłodze, oświetlone niebiesko-różowym światłem. Napis: Nowoczesne technologie w marketingu

Nowoczesne technologie w pracy agencji marketingowej

Marketing nowoczesny nie może istnieć bez technologii. Daje ona możliwości, które nie były osiągalne do tej pory. Dzięki niej możemy lepiej poznać naszych klientów, dotrzeć do nich nowymi kanałami i zaproponować im wyjątkowe doświadczenia. Sprawdź, które nowoczesne technologie w marketingu mają się całkiem dobrze.

Które nowoczesne technologie w marketingu znajdą zastosowanie?

Nowoczesne technologie to obszerna dziedzina. Część z nich wykorzystywana jest w marketingu i to z powodzeniem. Są to m.in.:

  • AI, sztuczna inteligencja wykorzystywana w narzędziach do tworzenia obrazów, tekstów czy wideo – chodzi tu m.in. o ChatGPT czy Gemini.
  • Big data i uczenie maszynowe – wielkie zbiory danych pozyskiwane z różnych źródeł i „uczenie” algorytmów wykorzystywania wniosków wyciągniętych z ich analiz.
  • Marketing automation – automatyzacja powtarzalnych zadań marketingowych, także na podstawie danych pozyskanych przez algorytmy.
  • Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) – technologie angażujące użytkowników i pozwalające im poczuć się tak, jak gdyby mieli już dany produkt.

Jak można wykorzystać nowe technologie w marketingu? AI

Jesteśmy zdania, że w przypadku znakomitej większości zadań AI (być może póki co) nie jest w stanie zastąpić pracy człowieka. Ale może znacznie tę pracę ułatwić i zautomatyzować. Przy wpisaniu odpowiednio skonstruowanego polecenia ChatGPT czy Gemini mogą służyć wsparciem w generowaniu pomysłów (czyli symulować przeprowadzanie burzy mózgów ;)) czy porządkowaniu strategii.

Pomimo postępującej cyfryzacji coraz więcej marek wraca do korzeni i stawia w centrum użytkownika czy klienta. I nic w tym dziwnego – to przecież od nich zależy „być albo nie być” firmy. W kształtowaniu pozytywnych doświadczeń konsumenta nowoczesne technologie też znajdują zastosowanie. Uczenie maszynowe wykorzystuje się m.in. w cross-sellingu. Na podstawie zebranych danych algorytm sklepu „wie”, jakim innym produktem może być zainteresowany klient. Może też oszacować, kiedy użytkownik będzie potrzebował kolejnych zakupów, bo produkt akurat mu się skończy, i w odpowiednim momencie wysłać mailing z zaproszeniem do sklepu (automatycznie).

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest też w obsłudze klienta. Chodzi o czatboty. I tu znowu – nie zastąpią one kontaktu z żywym człowiekiem, ale pozwalają zautomatyzować procesy i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie np. o niestandardowej porze. Czyli gdy pracownicy śpią smacznie w swoich domach 😉

Rzeczywistość w innym wydaniu

Spora konkurencja na rynku sprawia, że marki prześcigają się w sposobach na zachęcenie klienta do zakupów właśnie u nich. Ale słowo i obraz już nie wystarczą. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości firmy mogą proponować użytkownikom „przymierzenie” produktu. Może chodzić o ubrania, meble czy nowy kolor ścian. Wystarczy wgrać zdjęcie lub skierować aparat w telefonie na odpowiednie tło, wybrać filtr i gotowe 😉 Taką opcję oferuje m.in. IKEA. W pandemii spora część muzeów na całym świecie oferowała możliwość wirtualnego spaceru.

Obraz obrazem, ale nie zapominajmy o głosie. W kontekście nowoczesnych technologii warto wspomnieć o coraz częstszym korzystaniu z asystentów głosowych, takich jak Siri czy Asystent Google. Konsumenci w zabieganym świecie chętnie sięgają po opcję głosowego wyszukiwania informacji. Aby sprostać potrzebom takich użytkowników, warto optymalizować strony internetowe pod kątem długich, naturalnych fraz. Na przykład poprzez tworzenie artykułów blogowych, które odpowiadają na pytania zadawane przez klientów.

Duże zbiory danych są źródłem wiedzy o klientach

Nie mamy oczywiście na myśli każdego klienta z imienia i nazwiska z osobna 🙂 Dane składające się na big data pochodzą z wielu różnych źródeł. Są to zbiory na tyle obszerne, że ich analizą zajmują się właśnie nowoczesne technologie. Dzięki temu marketerzy mogą pozyskać cenne informacje o zachowaniach klientów, dostrzec pewne prawidłowości i np. w porę wychwycić trendy. A na ich podstawie opracować skuteczniejsze strategie marketingowe czy np. optymalizować kampanie reklamowe.

Nie da się ukryć, że technologia rewolucjonizuje marketing. Coraz więcej nowoczesnych narzędzi znajduje zastosowanie w naszej dziedzinie. A postęp dokonuje się coraz szybciej. Dlatego warto być na bieżąco z najnowszymi trendami i wykorzystywać potencjał technologicznych nowinek.