Na zdjęciu widać dwa telefony, a napis głosi: dzień dobry, czy to chatbot ?

Chatbot – czym jest i dlaczego warto go ustawić?

Nawet jeśli bardzo się staramy, niemożliwe jest czuwanie na swoich mediach społecznościowych 24 godziny na dobę. A w niektórych branżach czas (odpowiedzi na wiadomość) to pieniądz. W takiej sytuacji sprawę może uratować chatbot.

Co to jest chatbot?

Klientom lub potencjalnym klientom zależy na tym, żeby szybko uzyskać odpowiedź na swoje pytanie. W sytuacji, gdy nie ma możliwości, aby odpowiedział mu “żywy człowiek”, a pytanie jest z gatunku tych typowych, chatbot okazuje się niezwykle pomocny.

Jest to automat, który odpowiada na pytania użytkownika bez konieczności angażowania człowieka. Można go nazwać wirtualnym asystentem 😉 Algorytm rozpoznaje zadane pytanie i udziela spośród wgranych odpowiedzi tej, która pasuje najbardziej.

Jest też druga opcja. Po napisaniu wiadomości klient ma możliwość wyboru pytania z tych, które chatbot mu zaproponuje (oczywiście wcześniej zapisanych przez Ciebie). Dalej rozmowa toczy się zgodnie z ustalonym scenariuszem.

Jak go ustawić?

Na początek ustal, jakie pytania najczęściej zadają Twoi klienci lub potencjalni klienci i przygotuj odpowiedzi w ramach konkretnego scenariusza rozmowy. Muszą to być pytania, na które automat będzie mógł udzielić jasnej odpowiedzi (np. o godziny otwarcia sklepu, cenę konkretnego produktu).

Najprostszą formą chatbota, jaką możesz ustawić, są automatyczne odpowiedzi na Facebooku. Zrobisz to w ustawieniach skrzynki odbiorczej. Do dyspozycji masz kilka rodzajów zwrotek. Są to: wiadomość powitalna, wiadomość wysyłana pytającemu podczas Twojej “nieobecności” oraz przypomnienie o spotkaniu. 

Bardziej rozbudowane scenariusze rozmów wraz z odpowiedziami na najczęstsze pytania można ustawić za pomocą zewnętrznych aplikacji, np. Chatfuel. Podstawowy zakres jest dostępny bezpłatnie, za bardziej zaawansowane opcje trzeba zapłacić od kilkunastu do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.

Jeśli pytanie użytkownika będzie wykraczało poza zapisany scenariusz, oczywiście może on wysłać standardową wiadomość i poczekać na odpowiedź od Ciebie. Aby zapewnić klientowi większą szansę na wybór dogodnego dla niego sposobu kontaktu, połącz ze sobą profile Twojego biznesu w różnych mediach społecznościowych. Tutaj znajdziesz instrukcję na to, jak połączyć Facebooka z WhatsAppem.

Zalety korzystania z chatbotów w biznesie

Chatboty stały się ważnym elementem nowoczesnego biznesu, oferując liczne korzyści związane z obsługą klienta. Przede wszystkim zapewniają one natychmiastowe odpowiedzi na zapytania, co znacząco zwiększa satysfakcję klientów. Dzięki temu firmy mogą oferować pomoc przez całą dobę, nie martwiąc się o ograniczenia czasowe związane z pracą ludzkiego personelu. Automatyzacja rutynowych zadań, takich jak udzielanie informacji o produktach czy usługach, pozwala skupić się na bardziej złożonych problemach, które wymagają indywidualnego podejścia.

Korzystanie z chatbotów to również sposób na optymalizację kosztów operacyjnych. Inwestycja w chatboty może przynieść znaczne oszczędności, eliminując potrzebę zatrudniania dodatkowego personelu do obsługi prostych zapytań. Co więcej, zbierane przez chatboty dane mogą być analizowane w celu poprawy jakości usług i dostosowywania oferty do potrzeb klientów. W ten sposób przedsiębiorstwa zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększając efektywność obsługi klienta i budując długotrwałe relacje z użytkownikami.

Jak zintegrować systemy chatbotów z istniejącymi narzędziami?

Aby skutecznie zrealizować integrację chatbotów z istniejącymi systemami, przedsiębiorcy mogą skorzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez platformy takie jak Chatfuel. Integracja z systemami CRM umożliwia efektywne śledzenie interakcji z klientami, co z kolei pozwala na centralizację informacji o użytkownikach. Dzięki temu firmy mogą usprawnić działania marketingowe i sprzedażowe, wykorzystując precyzyjnie zebrane dane.

Proces integracji jest zazwyczaj prosty i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy połączenie narzędzi komunikacyjnych z chatbotami, aby automatycznie przesyłać dane między systemami. Dzięki temu wszystkie informacje są dostępne w jednym miejscu, co upraszcza zarządzanie danymi i pozwala na szybkie podejmowanie decyzji.