Na grafice znajduje się stos kopert, a napis głosi "Gazetki reklamowe? Tak, poproszę". Grafika nawiązuje do wyników badań i tematu: drukowane materiały reklamowe

Drukowane materiały reklamowe – zaskakujące wyniki

Polskie Stowarzyszenie Marketingu zleciło badanie „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”. Wyniki ankiety co najmniej zaskakują. Okazuje się, że drukowane materiały reklamowe ciągle cieszą się sporą sympatią.

Czy lubimy drukowane materiały reklamowe?

Jak już wspomnieliśmy, drukowane materiały reklamowe cieszą się sporą sympatią i to… wśród odbiorców. Badanie przeprowadzono w grupie w wieku 18-65, więc nie jest to tylko efekt przywiązania do analogowych, znanych i darzonych sentymentem przekazów.

Sprawdzano opinię na temat wszelkich form tzw. direct mail, czyli reklam i materiałów informacyjnych dostarczanych osobiście, najczęściej do skrzynki pocztowej. Wydaje się, że obecnie taki rodzaj komunikacji marketingowej bardziej irytuje niż zachęca… Ale nic bardziej mylnego.

Wyniki badania

25% ankietowanych osób uznało, że direct mail to forma reklamy, którą preferują. Według badanych jest to też skuteczny sposób na marketing. W 68% przypadków kontakt z nim przełożył się na zakup produktu albo skorzystanie z usługi. 2/3 grupy osób, które miały w ostatnim roku styczność z takimi reklamami, zapoznawało się z nimi.

Badani jako główne plusy otrzymywania gazetek wskazali łatwość w ich przeglądaniu i porównywaniu promocji. Dodatkową wartością są dla nich kupony rabatowe, które dostają listownie.

Wnioski, jakie można wyciągnąć

Osoby ankietowane zwróciły uwagę na kilka ważnych kwestii, a na podstawie niektórych z nich można wyciągnąć dalsze wnioski:
– spora część Polaków sprawdza skrzynkę codziennie lub prawie codziennie, mimowolnie zerkając na materiały, które w niej znajdują
– gazetki są oglądane przez wiele osób – domowników, czasem nawet gości
– w gazetkach i innych materiałach direct mail promocje i oferty są wyróżnione wizualnie, przyciągają wzrok i skłaniają przynajmniej do zapoznania się z treścią
– takie materiały cieszą się zaufaniem, bo odbiorcy postrzegają je jako bezpieczne i wiarygodne źródło wiedzy o ofercie i promocjach
– odbiorcy personalizowanych listów traktują je jako formę wyróżnienia

Jaki ogólny wniosek płynie z tego badania? Spora część naszej aktywności przenosi się do internetu, w tym działania reklamowe. Może warto jednak czasem postawić na akcję kompleksową i sięgnąć też – w ramach uzupełnienia kampanii online – po rozwiązania analogowe? Działania offline pozwolą dotrzeć do osób, które np. rzadko korzystają z internetu albo bardziej ufają temu, co namacalne.

Cały raport z badań dostępny jest tutaj.

Zachęcamy też do przeczytania wpisu, w którym była mowa o wynikach badania na temat prognoz w e-commerce.