Zdjęcie barwnego proszku - odpowiednia paleta kolorów i jej znaczenie dla marki

Odpowiednia paleta kolorów – jak ją wybrać dla swojej marki lub strony internetowej?

Profil działalności wybrany, pierwsze formalne kroki postawione, najpewniej nazwa też już dopracowana. W życiu marki przychodzi zatem pora na działania wizerunkowo-marketingowe. Jedną z decyzji, które warto podjąć w pierwszej kolejności, bo mogą rzutować na następne, jest odpowiednia paleta kolorów.

Kolory marki – znaczenie

Dobór palety kolorów to kluczowy element budowania spójnej i przyciągającej uwagę identyfikacji wizualnej marki lub strony. Kolor w marketingu wpływa na emocje i decyzje użytkowników, a także na to, jak postrzegają daną firmę. Przy konsekwentnym stosowaniu określonych barw po pewnym czasie zaczynają one wręcz kojarzyć się z daną marką. Gdy pomyślimy np. o połączeniu czerwieni i bieli, możemy przypisać je Coca-Coli.
Warto pamiętać, że odbiorcy, nawet nieświadomie, przypisują danym barwom konkretne znaczenie. Musi być ono spójne z charakterem działalności. I tak na przykład:

  • Czerwony: energia, pasja, emocje, działanie (np. Coca-Cola).
  • Niebieski: zaufanie, profesjonalizm, spokój (np. Facebook, LinkedIn).
  • Żółty: optymizm, kreatywność (np. McDonald’s, IKEA).
  • Zielony: natura, harmonia, zdrowie (często wykorzystywany przy produktach bio i eko).
  • Czarny: elegancja, luksus, siła, szczególnie w połączeniu ze złotym (np. Chanel, YSL).

Uwaga! Pamiętaj o tym, że w różnych kulturach kolory mogą mieć różne znaczenia. Na przykład w Europie biel kojarzy się z niewinnością i czystością, ale w Azji (Chinach, Japonii) to kolor nieszczęścia. Dlatego jeśli zamierzasz rozszerzyć działalność poza Polskę, upewnij się, jak za granicą będzie odbierana Twoja paleta barw, aby uniknąć wtopy.

O czym należy wiedzieć, wybierając kolory na stronę www i dla marki?

Psychologia kolorów w marketingu to jedno. Ale wybierając kolory na stronę internetową czy, ogólniej, dla swojej marki, warto kierować się kilkoma wskazówkami.

  • Pomyśl o względach praktycznych – jak kolory będą prezentować się na materiałach reklamowych i stronie internetowej? Pamiętaj, że sensem identyfikacji wizualnej jest jej konsekwentne stosowanie. Nie znaczy to oczywiście, że palety kolorów nie będzie można zmienić już nigdy. W miarę rozwoju marki lub przy okazji rebrandingu możesz ją modyfikować lub dostosować do nowych trendów. Jednak weź pod uwagę, że odbiorcy przywiązują się do elementów, które kojarzą im się z daną marką, także do kolorów.
  • Odpowiedz sobie na pytania: Jakie emocje chcesz wywołać? Jaki styl ma Twoja marka – nowoczesny, klasyczny, minimalistyczny, odważny? Jakie skojarzenia z Twoimi produktami lub usługami chcesz wywołać?
  • Przy wyborze kolorów kieruj się charakterem swojej działalności, ale też potencjalnymi preferencjami swoich odbiorców. Na przykład jeśli Twoje produkty i treści będą skierowane do starszych użytkowników, połączenie jaskrawej czerwieni i żarówiastego żółtego to nienajlepsza decyzja.
  • Zrób analizę konkurencji. Sprawdź, jakie kolory dominują w Twojej branży. Dzięki temu zweryfikujesz, do jakich barw przyzwyczajeni są odbiorcy, a jednocześnie zorientujesz się, jakich kolorów dodatkowych użyć, aby wyróżnić się spośród innych marek.
  • Stwórz spójną paletę kolorów.

Spójna paleta kolorów na stronę www i dla marki

Dobrze zaprojektowana paleta kolorów powinna zawierać 5-7 pozycji. Pierwsza z nich to kolor tła (background), stosowany np. jako tło na stronie internetowej. Powinien być jak najbardziej uniwersalny. Dobrze sprawdzają się tu bardzo jasne kolory, przełamana biel. Specjaliści od UX zaznaczają, aby, jeśli chodzi o kolory na stronie internetowej, unikać czystej bieli, ponieważ jest ona zbyt kontrastowa i szybko męczy wzrok. Podobna zasada dotyczy czerni.
Dwie kolejne pozycje to kolory główne. To właśnie te kolory w marketingu danej marki odgrywają podstawową, kluczową rolę, i są z daną firmą kojarzone.
Kolory dodatkowe, inaczej wspierające, stanowią uzupełnienie dla kolorów głównych, np. na grafikach czy przyciskach.
Kolor akcentowy stosuje się najrzadziej, wtedy gdy chcemy coś podkreślić, zwrócić uwagę odbiorcy. Tu warto wybrać jakiś intensywny, wyróżniający się przy pozostałych, odcień.

Przy tworzeniu materiałów lub strony internetowej warto kierować się zasadą 60-30-10. Pierwsza z liczb oznacza, że 60% wykorzystanych w przekazie barw to kolory główne. 30% to kolory dodatkowe, a 10% – kolory akcentowe.

Przed wdrożeniem kolorów przetestuj je na różnych urządzeniach i w różnych kontekstach. Upewnij się, że kolory wyglądają dobrze na ekranach o różnej rozdzielczości i są spójne zarówno w druku, jak i w wersjach cyfrowych.

Samodzielny dobór kolorów na stronę internetową

Oczywiście nie każdy ma w zestawie swoich talentów umiejętność dobierania kolorów. Przy tworzeniu kolorystycznej identyfikacji wizualnej warto skorzystać ze wsparcia grafika. Jak dobrać kolory na stronę internetową, podpowiedzą nam też specjalne bezpłatne narzędzia.

  • Colors Muzli — pomoże sprawdzić możliwość łączenia kolorów, stworzenia i edycji palety kolorów. Umożliwia pobranie kolorów, żeby zobaczyć jak będą wyglądały na interface’ie.
  • Coolors.co — pozwala przeglądać tysiące gotowych palet i tworzyć własne.
  • Canva — tworzy paletę kolorów na podstawie konkretnej grafiki.
  • Colormind.io — narzędzie pomaga wybrać schemat kolorów i w czasie rzeczywistym nakłada je na makietę landing page.
  • Adobe Color Wheel — to narzędzie, które pozwala stworzyć palety według teorii kolorów lub z wybranej fotografii. Można także przeglądać bibliotekę gotowych schematów kolorystycznych.

Po stworzeniu palety warto przetestować, czy kolory są nie tylko estetyczne, ale też funkcjonalne. Ich czytelność i kontrastowość można sprawdzić za pomocą narzędzia WebAIM Contrast Checker.

Odpowiednia paleta kolorów to fundament skutecznego budowania marki i tworzenia dobrego doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Kluczowe kroki to zrozumienie psychologii kolorów i wybór takich, które będą korespondowały z wartościami i charakterem Twojej marki. W końcu kolory to nie tylko dekoracja – to potężne narzędzie komunikacji!