Fiolka z płynem symbolizująca testowanie; napis: testy ab jako niezastąpione narzędzie w optymalizacji kampanii google ads

AB testy w Google Ads – jak testować i wyciągać wnioski?

AB testy w Google Ads to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do optymalizacji kampanii reklamowych. Pozwalają nie tylko na znalezienie najlepszego wariantu reklamy, ale przede wszystkim na ciągłe doskonalenie działań marketingowych.

Google ads a/b test – co to?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle są testy a/b google ads. A/B testy (inaczej split testy) polegają na porównaniu dwóch wersji reklamy, strony docelowej czy innego elementu kampanii, aby sprawdzić, która z nich działa lepiej. W Google Ads ab test najczęściej dotyczy różnych kreacji reklamowych, nagłówków, opisów czy rozszerzeń. Można też testować różne strategie ustalania stawek czy grupy odbiorców.
Celem testowania jest sprawdzenie, która z opcji wpływa lepiej na skuteczność kampanii. Co jest charakterystyczne dla tego rodzaju kampanii? Obie wersje reklamy prowadzone są równolegle, aby wyeliminować ryzyko, że na wyniki wpłynie np. sezonowość.

Etapy procesu testowania

Zanim przejdziemy do konkretów, czyli do przeprowadzenia testu, musimy go dokładnie zaplanować. Warto zacząć od określenia celu, czyli postawienia sobie pytania, co taki test ma nam pokazać i co chcemy osiągnąć. Przykładem może być sformułowanie: Chcę zobaczyć, który z dwóch nagłówków sprawi, że odbiorcy będą chętniej klikali w reklamę i przechodzili do mojej strony internetowej.
Częścią planowania jest też podjęcie decyzji, jaki element będzie podlegał testowaniu. Czy będzie to nagłówek, grafika, CTA, a może strona docelowa lub jeszcze coś innego? Przed startem testów trzeba też wskazać czas trwania kampanii i budżet, jaki na nią przeznaczymy. Warto też sprawdzić, czy mamy poprawnie wdrożone śledzenie konwersji (w przypadku Google Ads – Google Tag Managera i Google Analytics na stronie), aby móc mierzyć wyniki.

Drugim etapem jest konfiguracja kampanii i grup reklam. Można do tego użyć funkcji Eksperymenty w Google Ads. Pozwala ona na podzielenie ruchu użytkowników między dwa warianty kampanii: A – dotychczasową – i B – nową, zduplikowaną, w której można zmienić testowany element. W ustawieniach eksperymentu można określić procentowo podział ruchu, czyli jaki odsetek użytkowników ma trafiać do jednej, a jaki do drugiej wersji.

Ostatni etap to analiza wyników. Google Ads podpowiada, czy są one istotne statystycznie. Choć skupiamy się na tym, co chcieliśmy sprawdzić, to na rezultaty kampanii warto spojrzeć całościowo. Na przykład: weryfikowaliśmy, która opcja zmiennej przyniesie nam więcej kliknięć. W tym starciu zwyciężył wariant B. Jednak po głębszej analizie okazuje się, że odbiorcy opcji A spędzali na naszej stronie więcej czasu. To do nas należy decyzja, który efekt jest bardziej cenny i którą reklamę warto będzie przedłużyć.

Google ads a/b testing – najczęstsze błędy

Aby zwiększyć szansę na skuteczne i rzetelne przeprowadzenie testów ab, warto unikać kilku podstawowych błędów.

Wybieranie zmiennej na chybił trafił

To, co będziemy testować, należy uzależnić od tego, co chcemy sprawdzić, a więc np. od tego, co nie gra w naszych dotychczasowych wynikach. Dla przykładu: jeśli do tej pory Twoje kampanie uzyskiwały dobre wyniki (zasięg, wyświetlenia, kliknięcia), ale nie było z nich sprzedaży, można przypuszczać, że problem leży w stronie docelowej. Dlatego w teście ab warto zweryfikować zmienną związaną właśnie z witryną, na którą trafiają użytkownicy.

Testowanie więcej niż jednej zmiennej naraz

Gdy testujemy opcje, które różnią się między sobą więcej niż jedną zmienną, ostatecznie nie wiemy, która z nich wpłynęła na uzyskany wynik.

Zbyt krótki czas trwania testu

Google testy ab, tak jak każda inna kampania, potrzebuje czasu, by „nauczyć się”, w jaki sposób docierać do najbardziej obiecujących odbiorców. Czas trwania testu ma wpływ na wiarygodność i przydatność otrzymanych wyników. Powinien on mieć wystarczająco dużo czasu na to, by zebrać odpowiednią próbkę danych i móc wychwycić pewne prawidłowości. Taka kampania powinna trwać co najmniej 7-10 dni, aby wykluczyć np. zafałszowanie wyników spowodowane konkretnym dniem tygodnia.

Testy ab to świetne narzędzie, z którego zdecydowanie warto korzystać. Dostarczają nam cennych, konkretnych i popartych dowodami informacji na temat tego, jakie komunikaty najlepiej trafiają do naszych odbiorców. A dzięki temu pozwalają zwiększyć skuteczność kampanii i obniżyć ich koszty.