Zdjęcie grupy ludzików lego: agencja marketingowa czy freelancer - co wybrać?

Agencja marketingowa czy freelancer – co wybrać dla swojego biznesu?

Pewnie znasz już marketing na tyle, żeby wiedzieć, że odpowiedź na pytanie z tytułu brzmi „to zależy”. Marketing to jedna z dziedzin, w której freelancing odnajduje się bardzo dobrze, ale agencje również cieszą się sporą popularnością. Marki wskazują na różne korzyści każdej z obu opcji. Przeczytaj nasz wpis i sprawdź, która z nich sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku: agencja marketingowa czy freelancer?

Freelance digital marketing – co to?

W jednym z wpisów wyjaśnialiśmy już, czym jest agencja marketingowa. Zazwyczaj składa się z zespołu specjalistów, którzy, prowadząc działania marketingowe dla firm, wspierają je w osiąganiu ich celów biznesowych, takich jak zwiększenie rozpoznawalności, wypromowanie nowego produktu czy wzrost sprzedaży. Bazując na swoim doświadczeniu, agencja może zaproponować odpowiednie kanały komunikacji, grupę odbiorców, sposób przekazu oraz – w razie konieczności – reagować na trudne, kryzysowe sytuacje.

Poza tym wsparcie specjalistów daje Ci pewność, że nie działasz na oślep. W razie pytań lub chęci zweryfikowania swoich pomysłów, możesz skorzystać z wiedzy członków zespołu z agencji. Dzięki temu działania marketingowe są bardziej efektywne i przynoszą lepsze rezultaty. Marketing to bardzo szeroka działka – pracy jest sporo. Możliwość skorzystania z zespołu ekspertów, z których każdy posiada specjalistyczne umiejętności, a jednocześnie potrafi współpracować z resztą, tworząc spójną kampanię, jest bardzo cenna.

Dla uzupełnienia wiedzy opiszmy zatem, kim jest freelancer. Jest to osoba, która pracuje samodzielnie, na zasadzie projektowej dla konkretnego klienta, działając bezpośrednio dla niego. Wszystkie zadania wykonuje w pojedynkę, od kontaktu z firmą po realizację. W przypadku działań online będzie to np. freelance digital marketing). Według raportu platformy Useme, która łączy freelancerów z potencjalnymi klientami, najczęstszymi obszarami dla tego typu działalności są marketing (i działania z nim związane – copywriting i grafika) oraz IT. Większość firm zapytanych przez portal korzysta z ofert freelancerów, a ponad 20% z nich robi to ciągle. Jako korzyści z takiej współpracy przedsiębiorstwa wskazują możliwość uzupełnienia kompetencji własnego zespołu i obniżenie kosztów zatrudnienia.

Agencja marketingowa czy freelancer marketing?

Współpraca zarówno z agencją marketingową, jak i z freelancerem, mają swoje zalety. Wybór odpowiedniej opcji zależy od tego, czego potrzebuje Twoja firma. Sprawdź, jak wypadają obie możliwości w zależności od różnych czynników.

agencja marketingowafreelancer
zakres usługSzeroki i kompleksowy – w jednym miejscu możesz „załatwić” wiele różnych działań, np. opracowanie strategii marketingowej, zakup reklam w mediach i przygotowanie kreacji reklamowej.Freelancer najczęściej specjalizuje się w jednym, dwóch działaniach. To np. freelancer google ads, freelancer grafik, copywriter freelancer, freelancer projektujący strony internetowe, freelancer social media. Jeśli potrzebujesz szerszego zakresu usług, prawdopodobnie musisz skorzystać ze wsparcia kilku osób i w razie konieczności skoordynować ich pracę.
cenaZazwyczaj wyższa, bo otrzymujesz różne usługi. Agencje często oprócz indywidualnej wyceny oferują też gotowe, cennikowe pakiety, które pomagają zorientować się w cenach.Ze względu na to, że freelancer pracuje samodzielnie, często jest w stanie zaproponować bardziej atrakcyjne warunki cenowe i wykazać się w tej kwestii większą elastycznością.
dostępnośćAgencja pracuje zespołowo, nie ma więc ryzyka, że np. w razie nieobecności jakiejś osoby, Twoja komunikacja zostanie zawieszona.W pewnych sytuacjach freelancer może być niedostępny (np. choroba czy urlop). Ale dzięki temu, że pracuje samodzielnie, może wykazać się większą elastycznością, np. jeśli chodzi o godziny pracy.
efekty pracyW agencji nad jednym projektem pracuje kilka osób. Ostateczna wersja jest efektem burzy mózgów i wielostopniowej weryfikacji.Jeśli potrzebujesz wsparcia przy bardzo kreatywnym zadaniu, ale nie do końca wiesz, czego chcesz. Nie każdy freelancer będzie w stanie zaproponować Ci np. 3 zupełnie różne kreacje graficzne reklamy.
zaplecze „techniczne”Ze względu na szerszy zakres działania agencje mogą mieć dostęp do większej liczby narzędzi wspierających pracę, np. analizę działań reklamowych.Narzędzia wspierające pracę często są bardzo drogie, a freelancerzy mogą nie dysponować takim budżetem.
w jakiej sytuacji sprawdzi się lepiej?– Jeśli potrzebujesz wsparcia różnych specjalistów (np. copywritera, grafika), którzy będą ze sobą współpracować.
– Gdy chcesz korzystać z kompleksowej usługi marketingowej regularnie i ciągle.
– Jeśli nie masz i nie planujesz swojego działu marketingu, więc wiesz, że wszystkie działania w tym zakresie będziesz zlecać i potrzebujesz kompleksowej obsługi.
– Jeśli nie wiesz jeszcze, czego chcesz i potrzebujesz wsparcia w zakresie opracowania planu działania i strategii.
– Jeśli potrzebujesz kogoś wyspecjalizowanego w jednym działaniu.
– Gdy masz swój dział marketingu, a zewnętrzne wsparcie potrzebne jest od czasu do czasu w zależności od obłożenia pracą.
– Jeśli szukasz kogoś, kto zajmuje się konkretną branżą. Niekiedy osoby, które są lub były związane z jakąś dziedziną, oprócz tego pracują np. jako copywriting freelancer.

Niezależnie od tego, z kim zdecydujesz się współpracować, sprawdź, co powinno wzbudzić niepokój przy współpracy z agencją marketingową lub freelancerem. Przypomnijmy najczęstsze red flagi:

  • Agencja lub freelancer nie zadaje pytań, nie słucha Cię i cechuje się zbyt dużą pewnością siebie, a wręcz arogancją
  • Składa obietnice, np. co do efektów działań
  • Nie prezentuje strategii lub pomysłu na swoje działania
  • Unika konkretów, także w kwestiach formalnych (np. podpisania umowy)
  • Nie prosi o brief

A jeśli potrzebujesz wsparcia w realizacji działań marketingowych, sprawdź, co możemy Ci zaoferować:

Reklamy Google

Grafika

Copywriting