Co robi grafik komputerowy?

Co powinien umieć i co robi grafik komputerowy?

Grafik komputerowy to jedna z najważniejszych profesji w świecie marketingu. To osoba, dzięki której odbiorca zwraca uwagę i zapamiętuje przekaz. Zakres prac, który wchodzi w obowiązki grafika, jest obecnie bardzo szeroki. Na tyle, że w większości przypadków nie ma już grafików „od wszystkiego”, pojawiły się natomiast specjalizacje. Dlatego odpowiedź na pytanie co robi grafik komputerowy nie jest taka prosta. Sprawdźmy, czym się zajmuje grafik komputerowy i co powinien umieć.

Grafik komputerowy – czym się zajmuje?

Na początku warto zaznaczyć, że pojęcie „grafik komputerowy” jest bardzo szerokie. Rozwój technologii, ale też marketingu, sprawił, że osoby zajmujące się tą profesją wyspecjalizowały się w różnych poddziedzinach. Część z nich to działki bardziej artystyczne, a w ich zakres wchodzi m.in. projektowanie brandingu dla marek czy nietypowych przekazów marketingowych, takich jak murale. Inne to dziedziny o zabarwieniu technicznym, np. skład książek do druku. Z grafiki wyrosły m.in. takie specjalizacje jak obróbka zdjęć, projektowanie i skład materiałów reklamowych offline, projektowanie przekazów online, projektowanie stron internetowych, wideo content do mediów społecznościowych.

Niezależnie od tego, czym zajmuje się grafik komputerowy w codziennej pracy, powinien posiadać kilka uniwersalnych umiejętności.

1. Znajomość profesjonalnych narzędzi graficznych

Jedną z podstawowych umiejętności jest znajomość narzędzi graficznych. Jakich? To zależy od tego, czym grafik ma się zajmować. Dla przykładu: osoba, która ma obrabiać zdjęcia, powinna znać program Adobe Photoshop, a komuś, kto składa pliki do druku, oprócz Photoshopa przyda się również Illustrator i InDesign. Warto również pamiętać, że narzędzia te ciągle się rozwijają i udoskonalają, dlatego grafik powinien być otwarty na nowości i stale poszerzać swoje umiejętności.

2. Rozumienie zasad kompozycji

Grafik musi wiedzieć, jak rozmieścić elementy na projekcie, aby kompozycja była harmonijna i miła dla oka. Gusta są różne, ale nadrzędnym celem jest czytelność. Ważne są tu m.in. zasady łączenia kolorów czy pokazywanie hierarchii treści.

3. Znajomość podstaw marketingu

Chodzi o to, aby grafik rozumiał, jaki jest cel tworzenia danego projektu i umiał swój pomysł do niego dostosować. Dlatego grafik powinien znać takie pojęcia jak identyfikacja wizualna czy grupy docelowe. Ponadto przyda się podstawowa wiedza na temat kanału, do którego grafik ma tworzyć materiały. Jako przykład można podać coverphoto na profil firmowy na Facebooku. Zdjęcie w tle przycina się w różny sposób w zależności od urządzenia, na którym odbiorca wyświetla profil. Grafik powinien wiedzieć, jakie pole ochronne zachować, aby nie uciąć żadnych istotnych informacji.

4. Podstawowa wiedza o prawach autorskich

Graficy w swojej pracy wykorzystują elementy autorstwa innych osób. To świetne udogodnienie, pod warunkiem, że nie łamią przy tym praw autorskich. Grafik powinien wiedzieć, w jakim zakresie i na jakich zasadach mogą używać cudzych utworów. Dotyczy to m.in. projektów w bankach zdjęć. Zdarza się np., że danej grafiki, którą chcemy wykorzystać, nie można stosować w komercyjnych przekazach.

5. Wiedza techniczna

Chodzi o przygotowanie materiałów w taki sposób, aby zachował on dobrą jakość po publikacji, wydruku itp. Grafik powinien np. wiedzieć, jaki system barw (CMYK, RGB, HEX) sprawdzi się najlepiej, czy materiał powinien zawierać spady lub w jakim rozszerzeniu (PNG, JPG…) zapisać plik. To samo dotyczy odpowiednich rozmiarów czy rozdzielczości projektu.

Co powinien umieć grafik komputerowy – umiejętności miękkie

Oprócz „twardych” technicznych umiejętności grafik powinien posiadać kluczowe kompetencje miękkie.

1. Kreatywność

W tworzeniu grafik liczy się unikatowość i oryginalność. Projekty powinny przyciągać uwagę odbiorców i przekazywać kluczowe informacje. Dlatego bez kreatywności i otwartego umysłu ani rusz.

2. Umiejętność pracy w zespole

Grafik nie działa w próżni. Zazwyczaj współpracuje z twórcą treści, projekt managerem czy opiekunem klienta. Dlatego ważne są takie umiejętności jak komunikacja i chęć dążenia do wspólnego celu. Dobrze, aby grafik potrafił również bronić swojego stanowiska. Oczywiście nie chodzi o brak pokory, ale o umiejętność przedstawiania z punktu widzenia specjalisty argumentów dotyczących tego, dlaczego zaprojektował materiał w określony sposób, gdyby pojawiła się taka konieczność.

Jednocześnie grafik powinien wykazywać się elastycznością. Czasem zdarzy się, że szef lub klient, pomimo przedstawienia argumentów, dokona decyzji, która będzie odmienna od opinii grafika. Taka rozbieżność może się też przydarzyć na początku pracy, po otrzymaniu briefu. W takiej sytuacji warto posiadać umiejętność dostosowania się do różnych potrzeb i wymagań.

3. Zarządzanie czasem

To niezwykle ważna umiejętność. Grafik, niezależnie od tego, czy działa jako freelancer, czy jest zatrudniony w danej firmie, najczęściej pracuje nad kilkoma projektami naraz. Mają one różne priorytety, a od terminów ich dostarczenia zależy np. emisja reklamy.

Jak widać, umiejętności, które powinien posiadać grafik jest całkiem sporo. Warto weryfikować, czy osoba, z którą chcemy współpracować, je posiada. Kluczowe jest jednak też, aby chciała je rozwijać. Narzędzia, technologie i możliwości zmieniają się w ogromnym tempie, dlatego tak ważne jest nadążanie za trendami.

Potrzebujesz grafika? Skontaktuj się z nami.