Newslettery i email marketing to jedna z najpowszechniejszych i najskuteczniejszych technik promocji marki. Jednak potrzebna jest jedna rzecz, bez której nie da się prowadzić takich działań – baza odbiorców. Jak ją zbudować? Z pomocą przychodzi strategia zwana lead magnet – co to jest wyjaśniamy w naszym artykule.
Lead magnet – co to?
Wysyłka newsletterów jest świetnym sposobem na przypominanie odbiorcom o swojej marce i ofercie. Jednak prowadzenie kampanii tego typu jest niemożliwe bez bazy odbiorców. Kupowanie gotowej to bardzo zły pomysł! Naraża markę nie tylko na irytację użytkowników, ale i na problemy prawne ze względu na potencjalne łamanie przepisów RODO. Jedyną opcją jest zbudowanie własnej listy mailingowej. Jednak… nie ma nic za darmo. Odbiorcy niechętnie dzielą się informacjami na swój temat, szczególnie danymi kontaktowymi.
Z pomocą przychodzi technika lead magnet. To wykorzystanie znanej w psychologii reguły wzajemności w marketingowej praktyce. Chodzi o to, by zachęcić odbiorcę do pozostawienia kontaktu do siebie (najczęściej adresu email) w zamian za „coś”. Tym „czymś” może być np. ebook, darmowa próbka, wstęp na webinar – cokolwiek, co dla odbiorcy będzie miało wartość.
Złote zasady lead magnets marketing
To, że obie strony zyskują na tej „transakcji”, jest kluczowym elementem stosowania techniki lead magnet. Dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb swojej grupy odbiorców. I problemów, dla których szuka ona natychmiastowych rozwiązań. Na przykład jeśli Twoja marka sprzedaje produkty dla profesjonalnych szefów kuchni, niekoniecznie dobrym pomysłem będzie zaoferowanie im poradnika o tym, jak nie przypalić wody na herbatę 😉
Lead magnet powinien być też powiązany z ofertą marki i/lub dziedziną, w której firma działa. Dzięki temu istnieje szansa, że odbiorcy staną się klientami. Ponadto wartościowy lead magnet np. w postaci poradnika czy raportu branżowego pokazuje, że marka jest ekspertem i zwiększa jej autorytet w oczach odbiorców. A do tego buduje zaufanie – bo jeśli firma oferuje ciekawy materiał za darmo (no, prawie), to znaczy, że zależy jej na użytkownikach. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie odkrywać wszystkich kart. Lead magnet ma pozostawiać pewien niedosyt. Ostatecznie jego celem jest zachęcenie do skorzystania z pełnej oferty marki.
Przygotowany materiał musi być natychmiast dostępny dla odbiorcy. Na przykład „zamówiony” raport czy kupon rabatowy powinien od razu trafić do skrzynki mailowej użytkownika. Nie zawsze jest to możliwe. W takiej sytuacji warto, aby odbiorca otrzymał chociaż „namiastkę”. Np. jeśli zapisał się na webinar, który dopiero się odbędzie, warto wysłać mu wiadomość z potwierdzeniem zapisu i informacją, że przypomnimy mu o wydarzeniu w danym dniu.
I ostatnia, ale nie najmniej – a w zasadzie najbardziej – ważna rzecz. Zdobywanie kontaktów musi odbywać się zgodnie z przepisami. Zadbaj o to, żeby odbiorca otrzymał jasną informację, w jaki sposób i w jakim celu będą przetwarzane jego dane. Użytkownik musi wyrazić dobrowolną zgodę, np. poprzez zaznaczenie odpowiedniego okienka. Jeśli śledzisz działania odbiorcy (np. przez Pixel Meta, Google Analytics), dodatkowo musisz wcześniej uzyskać jego zgodę na cookies.
Przykłady
Jeśli chcesz wykorzystać lead magnet w swojej strategii marketingowej, ale nie masz pomysłu, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.
- Mini kurs – w formie ebooków lub video. Można podzielić go na kilka krótkich lekcji i wysyłać części raz w tygodniu, np. przez miesiąc. Jeśli Twoja działalność opiera się na przeprowadzaniu szkoleń, zaoferuj darmową pierwszą lekcję.
- Kod rabatowy – to najprostsze rozwiązanie i bardzo lubiane przez odbiorców 🙂 Istnieje jednak ryzyko, że użytkownik będzie chciał wykorzystać okazję – skorzystać ze zniżki i natychmiast wypisać się z listy mailingowej.
- Bezpłatna wersja próbna – ten lead magnet świetnie sprawdzi się w przypadku usług cyfrowych. Opiera się na zasadzie, którą stosują np. serwisy streamingowe. Za pozostawienie kontaktu, odbiorca może korzystać z wersji testowej np. przez 7 czy 14 dni.
- Poradniki – to dobra opcja w zasadzie dla każdej branży. Daje użytkownikowi poczucie, że dzielisz się z nim „wiedzą tajemną”, którą np. może zweryfikować w domowych warunkach.
Lead magnet marketing to skuteczny sposób na to, by stosunkowo niskim kosztem zadbać o rozbudowę bazy kontaktów do potencjalnych klientów. Raz stworzony wartościowy materiał może „pracować” dla marki przez długi czas. Jeśli marka zdecyduje się na przygotowanie kilku różnych magnetów, może to wykorzystać także jako sposób na segmentowanie odbiorców. Taka metoda pozwala sprawdzić, co najbardziej interesuje grupę docelową i dostosować do niej ofertę oraz komunikację.
