Można powiedzieć, że seo copywriting leży na granicy tradycyjnego copywritingu i content writingu. Treści publikowane na stronach powinny nie tylko mieć charakter reklamowy, ale też być jak najbardziej merytoryczne. Ten aspekt tekstów jest ważny nie tylko dla użytkowników, ale też premiowany przez algorytmy wyszukiwarek.
Copywriting – co to jest?
Copywriting to jeden z niezbędnych elementów skutecznego marketingu. A konkretnie – stworzenie tekstu o charakterze reklamowym, przyciągającego i utrzymującego uwagę użytkownika. Można powiedzieć wręcz, że to sztuka 🙂 Zwłaszcza teraz, gdy ogromna liczba firm o tę uwagę walczy.
Dobre copy pomaga budować wizerunek marki, angażować klientów i zwiększać sprzedaż. Odwołuje się do potrzeb i pragnień odbiorców, przedstawiając produkt lub usługę jako rozwiązanie problemów lub spełnienie tych pragnień. Głównym narzędziem używanym w tym celu jest język korzyści. Chodzi o przedstawienie produktu w taki sposób, aby podkreślać nie jego cechy, a to, co klient dzięki niemu zyska. Poznanie odbiorcy jest zatem kluczem do stworzenia efektywnej treści. W copy powinno się też podkreślać wyróżniki marki lub produktu. Dzięki temu pokazujemy odbiorcy, dlaczego warto skorzystać z tej konkretnej oferty, a nie z tego, co proponuje konkurencja.
W zakres copywritingu wchodzi tworzenie takich treści jak hasła reklamowe, teksty do ulotek, billboardów, e-maili marketingowych czy na strony internetowe. I właśnie ten ostatni rodzaj przekazu stanowi w pewnym sensie wyzwanie. Jego zadaniem jest nie tylko zainteresowanie odbiorcy, ale też zadbanie o pozycję strony w wyszukiwarce.
Seo copywriting – co to?
Tworzeniem treści, które będą przyciągać uwagę odbiorców i jednocześnie uwzględniać wymagania algorytmów, zajmuje się seo copywriting. To technika pisania i redagowania tekstów, wspomagająca proces pozycjonowania witryny. Zakłada ona, że teksty mają nie tylko być atrakcyjne dla użytkowników, ale też respektować zasady wyszukiwarek, co poprawi pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W ramach seo copy opracowuje się m.in. opisy produktów czy artykuły blogowe.
Ważnym elementem takiego tekstu są słowa kluczowe. To one pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest treść i jakie jest jej znaczenie dla odbiorców. Pierwszym krokiem powinno być stworzenie listy fraz kluczowych najważniejszych dla danej marki i sprawdzenie, jak duża konkurencja również się na nie pozycjonuje. W realizacji tego zadania pomocne są takie narzędzia jak planer słów kluczowych dostępny w Google Ads.
Warto pamiętać, że roboty wyszukiwarek kładą nacisk na to, aby tekst był użyteczny i przyjazny dla użytkownika. Dlatego słowa kluczowe muszą być naturalnie wkomponowane w tekst i nie może być ich za dużo. Fraza powinna znaleźć się w tytule, nagłówkach, i wstępie, ale częstotliwość użycia zależy m.in. od długości treści. Trzeba wziąć też pod uwagę, jakim językiem posługują się odbiorcy danej marki. Nie tylko dlatego, by stworzyć tekst, który będzie dla nich przystępny. Ale też po to, by dostosować słowa kluczowe do haseł, które potencjalni klienci mogą wpisywać w wyszukiwarkach.
Bardzo ważna w seo copywritingu jest też struktura i hierarchia treści. Chodzi m.in. o podział tekstu na akapity i dodanie nagłówków. Pomocne są także listy, wypunktowania czy tabele i wykresy, jeśli mamy do przekazania więcej informacji. Formatowanie treści poprawia czytelność tekstu i ułatwia algorytmom indeksowanie strony. Odpowiednie nagłówki i akapity pomagają w organizacji treści i poprawiają user experience, czyli doświadczenie użytkownika.
Wiecie już, że dobry copywriting jest jednym z warunków odniesienia sukcesu marketingowego. Być może zastanawiacie się w takim razie, ile kosztuje copywriting? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od branży, rodzaju treści i jej długości. Zachęcamy do kontaktu – podpowiemy, w jaki sposób możemy wesprzeć Cię w tworzeniu skutecznego copywritingu.