Lampki świąteczne w różnych kolorach. Napis: Ciepło, cieplej, najcieplej. Czym jest heatmapa?

Ciepło, cieplej, najcieplej. Czym jest heatmapa i jak pomaga w optymalizacji strony?

Heatmapa strony to narzędzie, które pozwala zdobyć wiele informacji na temat zachowania użytkowników na naszej stronie. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, które jej elementy cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców. A które obszary witryny omijają szerokim łukiem.

Heatmapa – co to jest?

Heatmap (mapa ciepła) to jedno z popularnych ostatnio narzędzi do analityki internetowej. Działa na podobnej zasadzie jak inne mapy ciepła wykorzystywane do wizualizacji danych. Pokazuje za pomocą kolorów natężenie jakiegoś zjawiska. Umożliwia natychmiastowe zidentyfikowanie „gorących punktów” – obszarów o największym występowaniu mierzonego zdarzenia. W omawianym przez nas przypadku są to zachowania użytkowników na stronie. Istnieje kilka rodzajów heatmap. Podział dokonany jest ze względu na analizowane dane. Mapy ciepła prezentują na przykład, przy których elementach strony zatrzymują się użytkownicy i jak daleko ją przewijają (scroll heatmap). Mogą też wskazać, gdzie odbiorcy spędzają najwięcej czasu (mapa czasu spędzonego) i w co najczęściej klikają (mapy kliknięć). Dzięki temu marka może przeanalizować, co cieszy się zainteresowaniem odbiorców. A co wymaga poprawy, np. zwiększenia widoczności.

Użyte barwy mają różny odcień, co ma przedstawiać skalę i intensywność badanego aspektu. Narzędzia korzystają ze spektrum kolorów zwanego warm-to-cool. Po jednej stronie zakresu znajdują się zimne kolory (niebieski czy zielony), które oznaczają najrzadziej oglądane czy odwiedzane strefy. Ciepłe barwy (czerwona, pomarańczowa) pokazują miejsca, które najbardziej przyciągały uwagę użytkowników. Na mapie ciepła znajdują się też kolory pośrednie, takie jak żółty czy fioletowy. W praktyce wygląda to tak, że narzędzie generuje obraz z wizualizacją strony i nałożonymi na nią kolorowymi plamami. Schematycznie może to wyglądać w ten sposób:

Przykładowa wizualizacja heatmapy: makieta strony z nałożonymi plamami kolorów.
Schematyczna wizualizacja heatmapy wygenerowana za pomocą ChataGPT

Hotjar, Microsoft Clarity i CrazyEgg to najpopularniejsze narzędzia służące do generowania map ciepła na stronie.

Heatmap – co to jest mapa ciepła już wiemy, a do czego może się przydać?

Heatmapa strony pomaga w jej optymalizacji

Heatmapa to cenne źródło informacji. Dzięki niej można analizować zachowania użytkowników strony i zweryfikować, które jej obszary cieszą się zainteresowaniem odbiorców, a które nie. Taka informacja pozwala z kolei:  

  • Odkryć, według jakiego schematu użytkownicy poruszają się po stronie i usprawnić nawigację.
  • Zbadać, gdzie warto umieścić najistotniejsze informacje, CTA.
  • Sprawdzić, co interesuje odbiorców i dostosować przyszłe materiały (np. treści) pod te preferencje.
  • Określić, które elementy strony mają błędy, są niezrozumiałe lub wymagają optymalizacji. Mogą to być zarówno grafiki, jak i treść, przyciski czy inne elementy interaktywne. Przy ich zmianie można wzorować się na tych obszarach, które cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców.
  • Przeprowadzać testy A/B między dwiema wersjami strony.
  • Poprawić UX i design strony tak, aby zwiększyć pozytywne doświadczenie użytkownika. A to może wpłynąć na poprawę współczynnika konwersji (np. zakupów w sklepie), widoczność strony w wyszukiwarce i SEO.
  • Podjąć decyzję, z których podstron lub części strony zrezygnować, bo użytkownicy i tak do nich nie zaglądają.

Jak widać, korzyści z wdrożenia heatmapy na stronie jest sporo. Warto zwrócić jednak uwagę, że samo wykorzystanie narzędzia może nie dawać pełnego obrazu sytuacji. Do analizy zachowania odbiorców można też dodać inne metody, np. badania jakościowe w postaci wywiadów lub ankiet. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać rzetelne i kompleksowe informacje na temat funkcjonowania różnych elementów strony. Dzięki niemu możemy uzyskać odpowiedź nie tylko na pytanie „jak?”, ale i „dlaczego?” użytkownicy zachowują się na naszej stronie w określony sposób.