Laptop i telefon na biurku. Czym jest mobile first?

Czym jest mobile first? Wady i zalety podejścia

Jak sama nazwa wskazuje, mobile first to strategia, która zakłada priorytetowość urządzeń mobilnych, głównie smartfonów. Takie podejście dotyczy zarówno praktycznej strony użytkowania internetu, jak i projektowania stron. Dowiedz się, czym jest mobile first i jakie są wady oraz zalety takiej strategii.

Mobile first – co to znaczy?

Do wyjaśnienia, czym jest podejście “mobile first” można podejść na dwa sposoby, a jeden wynika z drugiego. Większość użytkowników internetu korzysta z niego na urządzeniach mobilnych, zwłaszcza na telefonach. Statystyki z ostatnich kilku lat pokazują, że jest to nawet 90% internautów. Doskonale wiedzą o tym giganci świata technologicznego, w tym popularne wyszukiwarki, m.in. Google, a tę wiedzę wykorzystują w swoich działaniach. Kilka lat temu organizacja wprowadziła nowy sposób ustalania przez algorytm miejsca strony w rankingu – Mobile First Index. Od tamtej pory roboty Google domyślnie traktują wersję mobilną witryny jako główną. To właśnie ona ma kluczowe znaczenie dla pozycji strony w wyszukiwarce.

Taktyka Google jest ściśle związana z zachowaniami i preferencjami użytkowników. Pod tym względem warto brać przykład z organizacji – idąc w ślad za oczekiwaniami i potrzebami swoich odbiorców, postawić na dopieszczenie wersji mobilnej strony internetowej. I tu przechodzimy do drugiego sposobu wyjaśnienia, czym jest podejście mobile first. To strategia projektowania stron internetowych i aplikacji, która zakłada, że proces projektowania witryny zaczynamy od wersji mobilnej (na smartfony), a dopiero potem dostosowujemy ją do większych ekranów, takich jak tablety i komputery.

Desktop first vs mobile first

W bitwie mobile first vs desktop first aktualnie zdecydowanie zwycięża opcja mobilna. Nie znaczy to jednak, że ta strategia jest wolna od wad.

  • Ograniczenia projektowe: Skupienie się na wersji mobilnej oznacza konieczność dostosowania się do mniejszych ekranów i ograniczonych zasobów projektowania. Czasem okazuje się, że jakieś rozwiązanie, które na małym ekranie wygląda dobrze, na desktopie jest zbyt uproszczone i trzeba projektować je na nowo. Łatwo zapomnieć, że desktop daje nam więcej możliwości. Dobrym przykładem jest tu np. hamburger menu (trzy kreski) powszechnie stosowane w mobilkach, ale niesprawdzające się na desktopie.
  • Większy nakład pracy: Projektowanie w podejściu “mobile first” może wymagać więcej pracy, ponieważ trzeba dostosować projekt do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń.
  • Potencjalne problemy z responsywnością: Chociaż celem jest stworzenie responsywnej strony, niektóre elementy mogą nie działać tak dobrze na większych ekranach, co może wymagać dodatkowej optymalizacji. Różnice mogą wynikać np. z tego, że na urządzeniach mobilnych używamy dotyku, a na desktopie myszki lub klawiatury.

To teraz czas na zalety 🙂

  • Lepsza wydajność: Projektowanie z myślą o urządzeniach mobilnych wymusza optymalizację zasobów, co prowadzi do szybszego ładowania stron i lepszej wydajności.
  • Lepsze doświadczenie użytkownika: Skupienie się na wersji mobilnej zapewnia, że użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych mają pozytywne doświadczenia, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników mobilnych.
  • Prostota i minimalizm: Projektowanie dla małych ekranów wymusza uproszczenie interfejsu, co może prowadzić do bardziej intuicyjnych i łatwiejszych w obsłudze aplikacji.
  • SEO: Google preferuje strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, co może poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Mobile first design

Teoria swoją drogą, a praktyka – swoją. Jeśli posiadasz już stronę, być może nie planujesz w najbliższym czasie jej przebudowy. Nie będzie zatem opcji, aby projektowanie zacząć od wersji mobilnej. Warto jednak przynajmniej upewnić się, że witryna spełnia podstawowe zasady poprawnego wyświetlania się na telefonach. Przede wszystkim użytkownik musi znaleźć na stronie te same informacje co w wersji desktopowej. Warto jednak uprościć ją wizualnie – rozdzielczość ekranów urządzeń mobilnych jest inna niż monitorów, więc duże, skomplikowane ikonki i przyciski mogą nie wyświetlać się poprawnie. Ważne jest też, żeby taka strona ładowała się szybko i płynnie. Weryfikuj na bieżąco, czy wyświetlanie Twojej strony na telefonach nie “rozjechało” się. Na szczęście można to kontrolować w prosty sposób. Google udostępniło też narzędzie, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy Twoja strona jest mobile-friendly.

A jeśli potrzebujesz więcej wskazówek lub chcesz skorzystać ze wsparcia, śmiało – zgłoś się do nas 🙂