Coraz więcej marek stawia na nadawanie swoim produktom “ludzkiej” (albo zwierzęcej ;)) twarzy. Brand hero, czyli maskotka symbolizująca firmę lub produkt, może mieć wpływ na to, jak odbiorcy zareagują na reklamę.
Przedstawiciel marki
Brand hero (dosłownie: bohater marki) to postać, która jest “twarzą” konkretnego produktu lub całej marki. Tworzy się ją tak, aby odzwierciedlała wartości lub cechy firmy.
Najpopularniejszym przykładem są Serce i Rozum, ale też ludzik Michelin czy Delma, która występowała w reklamach tej marki. Nawiasem mówiąc, bohater Michelin to bardzo ciekawa postać. Jest jednym z najstarszych znanych brand heroes i tak naprawdę nazywa się Bibendum 😉
Dlaczego brand hero robi dobrą robotę?
Jest kilka przyczyn, dla których brand hero może przyczynić się do pozytywnego odbioru reklamy:
– Najczęściej są to postaci zwierzęce lub animowane. Wzbudzają w nas określone emocje: wzruszenie i troskliwość, ocieplając wizerunek marki.
– Wykorzystują poczucie humoru – bardzo często postać wygłasza zabawne kwestie lub wydaje się urocza w swojej nieporadności. Nawet jeśli nie jest bohaterem pozytywnym (tak jak Mały Głód), wybaczamy mu to, bo śmiejemy się z jego wpadek.
– Jasność przekazu – gdy widzimy brand hero w nowej reklamie, bardzo łatwo kojarzymy, jakiej marki jest to przekaz, łatwiej go również zapamiętujemy.
– Buduje zaufanie – produkt lub marka przestają być anonimowe – zyskują konkretną twarz lub wizerunek. Dzięki temu odbiorcy mogą poczuć, że nie mają do czynienia z “bezduszną” marką, ale z ożywioną postacią.
– Wzbudza sympatię – lubimy go, bo go widujemy, zaczynamy traktować jak kogoś znajomego. W dodatku ten ktoś mówi naszym językiem (np. odwołuje się do naszych potrzeb i wykazuje zrozumienie). Doradza też produkt, który będzie dla nas “idealny” – a ponieważ bohater jest sympatyczny, nieświadomie zakładamy, że faktycznie chce dla nas jak najlepiej.
Posiadanie brand hero to dobry sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki. I może mieć korzyści nie tylko dla producenta, ale i dla odbiorcy. W dzisiejszym zalewie informacji obecność brand hero może być wskazówką, z jaką marką ma on do czynienia. Ponadto kontakt z reklamą, w której taki bohater występuje, może być całkiem przyjemny. Tym bardziej jeśli jest ona zabawna 🙂