Telefon podłączony do statywu. Na ekranie widać aplikację Instagram i włączony film z koncertu. Napis na grafice: Jak tworzyć rolki na Instagramie?

Jak tworzyć angażujące rolki (reels) na Instagramie? Praktyczny poradnik dla firm

Instagram Reels jako jedna z najbardziej autentycznych form komunikacji z odbiorcami to świetny sposób na budowanie zasięgu i zaangażowania. Warto wiedzieć, jak tworzyć rolki na IG, aby były interesujące dla użytkowników. A tym samym wpływały na rozpoznawalność marki i w efekcie wzrost sprzedaży.

Rolki na Instagramie to popularny rodzaj treści

Najnowsza edycja raportu Global Overview Report pokazuje, że Instagram w Polsce ma ponad 11 milionów użytkowników. To sprawia, że ten kanał jest jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do większości grup potencjalnych odbiorców. Tym bardziej jeśli w ramach działań marketingowych na IG wykorzystuje się potężne narzędzie, czyli rolki.

Instagram wprowadził rolki, inaczej reelsy, kilka lat temu, jako odpowiedź na rosnącą popularność Tik Toka. Rolki to krótkie, maksymalnie 90-sekundowe, filmiki. Wyświetlają się w zakładce reels, ale też na głównej tablicy, tak jak standardowe posty. Można je też opublikować na swoim profilu.

Odbiorcy treści na Instagramie lubią rolki. Ich obejrzenie nie zajmuje dużo czasu, zazwyczaj są bardzo dynamiczne, a poza tym łatwo i szybko można zapoznać się z wieloma różnymi materiałami. Wystarczy je przescrollować. Ale reelsy to też atrakcyjna forma przekazu dla właścicieli profili, w tym firm. Ich publikacja jest prosta. A dodatkowo można w wideo umieścić sporo ciekawych efektów (np. zastąpić tło nagrania innym obrazem), a nawet muzykę, która uatrakcyjni film. Warto jednak trzymać się kilku wskazówek, które podpowiedzą, jak tworzyć rolki na insta.

Jak tworzyć rolki na Instagramie – kwestie techniczne

Żeby opublikowana rolka faktycznie spełniała swoją rolę i przyciągała uwagę odbiorców, musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim film powinien być nagrany w pionie. Reelsy ogląda się na urządzeniach mobilnych. Muszą być więc do tego przystosowane. Warto też zwrócić uwagę na długość wideo. Maksymalny czas trwania to 90 sekund. Jeśli dodajesz materiał z telefonu (a nie nagrywasz go bezpośrednio w aplikacji), to wybierz taką treść, która mieści się w tym przedziale. Inaczej zostanie ona przycięta. Jeśli nagrywasz i edytujesz wideo bezpośrednio w aplikacji, nagranie zatrzyma się, gdy osiągnie maksymalny możliwy czas.

Ważnym aspektem jest też jakość nagrania, w tym dźwięku. Zwłaszcza jeśli zamierzasz dodać do rolki muzykę. Przy publikacji reelsa możesz ustawić głośność ścieżek dźwiękowych. Dzięki temu utwór nie zagłuszy ewentualnego głosu osoby występującej w filmie. Ważna rzecz: muzykę wybierz z dostępnej w aplikacji biblioteki. W ten sposób nie naruszysz jej praw autorskich. Do rolki dodaj też odpowiednie hashtagi, aby odbiorcy łatwiej trafili na Twój profil, szukając treści, które ich interesują.

Rolki – jak zrobić interesujący materiał?

Wiesz już, jak tworzyć rolki – ale co w nich pokazywać? Ogranicza Cię tylko wyobraźnia 🙂 I wszystko zależy od branży, w jakiej działasz. Warto zwrócić uwagę na to, że głównym celem, dla którego odbiorcy oglądają rolki, jest rozrywka. Dlatego materiał musi być ciekawy i angażujący, kreatywny. Co nie oznacza oczywiście, że nie można przemycić w nim treści merytorycznych i edukacyjnych. Co szczególnie przyciąga użytkowników?

  • tutoriale – możesz pokazać działanie Twojego produktu lub usługi, a najlepiej jej efekt – odbiorcy uwielbiają filmy w stylu „przed i po”;
  • kulisy Twojej pracy lub całej branży – pokaż na przykład, jak wygląda „od kuchni” dzień z życia Twojej firmy;
  • wskazówki i porady – zwłaszcza te, które są odpowiedzią na pytania lub wątpliwości klientów – sesje Q&A (czyli pytanie-odpowiedź) to kolejny rodzaj filmów, który odbiorcy bardzo lubią;
  • wywiady z ekspertami lub pracownikami (na przykład takie w wersji humorystycznej); możesz też opowiadać o zabawnych czy emocjonalnych sytuacjach, z jakimi spotykasz się w swojej pracy.

I na koniec jeszcze jedno: w mediach społecznościowych, w rolkach także, liczy się autentyczność. Być może film nagrany profesjonalnym sprzętem i w profesjonalnym studio będzie prezentował się lepiej niż ten stworzony telefonem, „z ręki”. Ale jeśli z tego pierwszego będzie biła nienaturalność, odbiorcy szybko to wyłapią. Nie przejmuj się zatem brakiem specjalistycznych możliwości. Wideo nagrane nawet w gorszej jakości, ale za to „od serca” i szczere sprawdzi się znacznie lepiej 🙂