Najnowsze dane z raportu „Global Overview Report” potwierdzają, że Instagram nie tylko utrzymuje się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji, ale także dynamicznie rośnie pod względem zasięgu reklamowego. W Polsce platforma zgromadziła imponującą liczbę użytkowników, co świadczy o jego ogromnym potencjale marketingowym.
Marketing Instagram – to ma sens
Najnowsza edycja wydawanego co roku raportu Global Overview Report autorstwa DataReportal, We Are Social i Meltwater potwierdza, że Instagram nadal cieszy się ogromną popularnością. Platforma znalazła się w TOP5 najczęściej pobieranych w 2024 roku aplikacji (obok Tik Toka, WhatsApp, Facebooka i Threads). W Polsce IG ma ponad 11 milionów użytkowników. Z danych Meta (spółki, do której należy IG, ale też m.in. Facebook) wynika, że jeśli chodzi o instagram, reklamy zyskały w trakcie 2024 roku 300 tys. osób w postaci dodatkowego zasięgu. Te statystyki pokazują, że potencjał tego kanału jest spory.
Na czym polega Instagram marketing?
Instagram powstał jako medium społecznościowe skupione na wizualnych treściach. I choć platforma zmienia się, unowocześnia i zyskuje nowe funkcjonalności, to ta podstawowa zasada jej działania jest niezmienna. To wciąż dynamiczny kanał, przeznaczony głównie do dzielenia się filmami i zdjęciami. Na IG raczej się “ogląda” niż “czyta”. Dlatego świetnie odnajdą się tu marki, które dosłownie mają co pokazać. Będą to m.in. firmy z branży modowej, kulinarnej, turystycznej, kosmetycznej…
Żeby prowadzić marketing na Instagramie, trzeba mieć profil firmowy. Można dodać w nim biografię, czyli krótki opis, w którym można napisać, czym zajmuje się marka, oraz linki, np. do strony internetowej. Obrazy i filmy publikowane w ramach postów powinny mieć dobrą jakość i być ze sobą spójne. Określony i charakterystyczny styl sprawia, że odbiorcy łatwiej zapamiętują i rozpoznają treści danej marki. A to wpływa pozytywnie na jej wizerunek. Żeby ułatwić odbiór treści, trzeba zadbać o to, by miały one odpowiedni format. Użytkownicy przeglądają IG głównie na telefonie, dlatego warto wykorzystywać pionowe grafiki.
Ważnym elementem postów są też hashtagi. Pozwalają one dotrzeć do właściwej grupy odbiorców i zwiększyć zasięg dzięki temu, że użytkownicy przeglądają treści na podstawie swoich zainteresowań.
Instagram pozwala zebrać zaangażowaną społeczność. Ale dzięki graniu obrazem ma też spory potencjał w budowaniu motywacji zakupowej wśród nowych potencjalnych klientów. W dotarciu do nich pomocna jest reklama na ig.
Reklama Instagram
Reklama na instagramie może być ustawiona na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich to publikacja kampanii bezpośrednio na Instagramie, w panelu reklamowym. Drugą metodą jest zaplanowanie jej na platformie Meta Ads, która umożliwia tworzenie reklam m.in. na Instagramie i Facebooku.
Niezależnie od rodzaju platformy reklamy instagram umożliwia promowanie postów już opublikowanych na profilu, ale też zaplanowanie oddzielnej kampanii reklamowej.
Skuteczna reklama na instagramie obejmuje też budowanie relacji i angażowanie się w interakcje z użytkownikami. Ważnym elementem tych działań jest influencer marketing. Można powiedzieć, że to też jest pewnego rodzaju reklama na instagramie. Influencerzy gromadzą wokół siebie sporą społeczność, lojalną i dążącą do stałej interakcji. To sprawia, że mają oni realny wpływ na decyzje (zakupowe) swoich obserwatorów. Są niejako pośrednikami między marką a potencjalnymi klientami. Mimo że użytkownicy wiedzą, że jest to reklama sponsorowana instagram, odbierają influencer marketing jako bardziej autentyczny niż tradycyjne formy reklamy.
Reklama na instagramie – cena
Płatna reklama na instagramie działa na zasadach aukcji. Reklamodawcy walczą o jak najlepszą widoczność swoich przekazów w danej grupie odbiorców. Na koszt pojedynczego wyniku, np. wyświetlenia, wpływa m.in. liczba reklamodawców, a więc pośrednio też sezon, pora roku, trendy sprzedażowe… Dlatego nie da się odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie o cenę reklam na IG.
Marketing na Instagramie – rodzaje postów
Na Instagramie można publikować różne rodzaje postów, które można również stosować w reklamach.
- Instagram Stories (relacje) to treści dostępne przez 24 godziny, które pozwalają na bardziej bezpośrednią i spontaniczną codzienną komunikację z odbiorcami. Są one dostępne po kliknięciu w miniaturkę profilu widoczną w górnym panelu IG. Można wykorzystać je do dzielenia się wydarzeniami na żywo, krótkimi aktualizacjami, promocjami, ankietami, quizami czy sesjami Q&A.
- Reels (rolki) to krótkie filmy, które wyświetlają się pełnoformatowo. Dają spore możliwości tworzenia dynamicznych treści, dzięki m.in. opcji dodania muzyki.
- Karuzele to posty, które pozwalają dodać do 15 zdjęć lub filmów w jednym poście. Karuzele dobrze się sprawdzą do tworzenia tutoriali, prezentacji kolekcji czy porównań produktów.
- Transmisje na żywo pozwalają na bezpośrednią interakcję z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Live może być używane do organizowania sesji Q&A, prezentacji nowych produktów, wydarzeń na żywo czy webinarów.