Świecąca się żarówka leżąca na podłodze. Napis: Dlaczego czasem kampanie Google Ads nie działają?

Najczęstsze powody, dla których kampanie Google Ads nie działają

Narzędzie Google’a to jedna z pierwszych opcji, która przychodzi na myśl, gdy mowa o skutecznych reklamach online. Mimo to czasem zdarza się, że kampanie Google Ads nie działają. Dlaczego? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najczęstsze powody.

Google Ads to skuteczna forma reklamy

Google Ads to jedno z najbardziej popularnych i największych narzędzi reklamowych online. Z Google’a korzysta zdecydowana większość użytkowników internetu w Polsce. To sprawia, że Google Ads daje możliwość dotarcia do naprawdę sporego grona odbiorców. Reklamy mogą wyświetlać się nie tylko w wyszukiwarce, ale też w innych narzędziach należących do marki (np. Youtube czy Gmail) i w tzw. sieci reklamowej, czyli na portalach, które z Googlem współpracują. Czasem jednak może się wydawać, że Google Ads nie działa.

Google Ads – błędy w planowaniu i wyświetlaniu kampanii

Istnieje kilka głównym powodów, dla których może się wydawać, że kampania w Google nie idzie tak, jak powinna.

Niedostosowanie budżetu do rodzaju i celu kampanii

Kampanie działają na zasadach aukcji. Reklamodawcy walczą o jak najlepszą widoczność swoich przekazów w danej grupie odbiorców. Czyli na przykład o pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Wygrywa ten, kto da wyższą stawkę. Na koszt pojedynczego wyniku, np. wyświetlenia, wpływa m.in. liczba reklamodawców, a więc pośrednio też sezon, pora roku, trendy sprzedażowe. Dla każdej kampanii można określić cel, na jakim zależy reklamodawcy. Są to m.in. przejścia do witryny, a nawet odwiedziny w sklepie stacjonarnym. Im bardziej konkurencyjna branża i im więcej wysiłku wymagamy od odbiorcy, tym kampania może być droższa. Zaplanowanie zbyt niskiego budżetu sprawi, że kampania nie przyniesie żadnych wyników.

Kampanie Google Ads nie działają, gdy nie trafiają do odpowiedniej grupy odbiorców

W tym przypadku problemy mogą być dwa: zbyt szeroka lub zbyt wąska grupa odbiorców. W pierwszym przypadku nie trafiamy do osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane promowaną ofertą. A budżet przepalamy na wyświetlanie reklamy komuś, kto nie jest naszym targetem. W drugim przypadku powodem braku wyników może być to, że algorytm nie ma komu kampanii wyświetlać.

Zakazane treści

Kampanie w Google rządzą się pewnymi prawami. Jednym z nich jest to, że pewnych rodzajów produktów i usług nie wolno reklamować. Niektóre z nich z kolei można, ale pod pewnymi warunkami. Kolejna zasada to odpowiednia redakcja przekazu. Reklama musi być przejrzysta i szczegółowa – nie wolno używać zbyt ogólnych sformułowań (np. “Kup u nas”).
Nie można też stosować niepoprawnych zapisów, np. symboli zamiast liter czy caps locka. Treść musi być poprawna językowo, także stylistycznie. Złamanie tych reguł czasem wiąże się z wyłączeniem kampanii. A czasem zdarza się, że reklamy w teorii są aktywne, ale nie mają żadnych wyników. Podobnie dzieje się, gdy: w kampanii brakuje specyficznych dla branży lub oferty słów kluczowych; materiały (treści i grafiki) są słabej jakości.

Google Ads – problem to czasem niecierpliwość

Na koniec chcemy wspomnieć, że zanim stwierdzimy, że kampania nie działa, należy dać jej co najmniej kilka dni. Sama weryfikacja kampanii przez Google może trwać do 48 godzin. Ponadto systemy reklamowe (nie tylko Google, ale też np. Mety) potrzebują czasu, aby „nauczyć się”, jak osiągnąć dobre wyniki. Ta faza obejmuje m.in. sprawdzenie, która wersja reklamy jest najbardziej skuteczna czy który segment odbiorców ma największy potencjał. W zależności od rodzaju kampanii, liczebności grupy docelowej i innych czynników etap uczenia się może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość 😉