Schemat rysunek człowieka w notatniku. Personal branding - co to jest?

Personal branding – co to jest i co musisz o nim wiedzieć?

Pionierem użycia terminu „personal branding” był Tom Peters, autorytet z zakresu biznesu i zarządzania, który zastosował go w 1997 roku w swoim artykule „The Brand Called You”. To właśnie on jako pierwszy opisywał budowanie marki osobistej w kontekście kariery zawodowej. Wyjaśniamy, czym jest personal branding i dlaczego warto zainteresować się tym tematem 😉

Co to jest personal branding?

Personal branding to proces budowania wizerunku siebie, swojej marki osobistej. Jest kombinacją tego, jak nas postrzegają inni, z tym, jak chcemy, żeby widzieli nas, nasze wartości czy umiejętności. Może się wydawać, że taki automarketing dotyczy głównie osób na świeczniku, czyli influencerów, celebrytów czy przedsiębiorców. Ale tak naprawdę każdy, kto chce się wyróżnić i zostać zauważonym, prawdopodobnie uprawia personal branding, np. gdy szuka pracy albo innych okazji do rozwoju zawodowego. I w zasadzie prywatnego też, np. podczas uzupełniania profilu w aplikacji randkowej 😉

Celem jest jak najlepsza prezentacja siebie, ale warto pamiętać, że ważny element personal brandingu to autentyczność – marka osobista powinna być odzwierciedleniem rzeczywistych cech, kompetencji i wartości. Fałsz wcześniej czy później zostanie zauważony i doprowadzi do utraty zaufania i wiarygodności. Z drugiej strony nadmierna skromność też się nie opłaca. Warto w personal brandingu wykorzystywać reguły marketingowe, bo liczy się to, co przekazujemy, ale równie istotne jest to, jak to robimy. O tych samych cechach można powiedzieć na różne sposoby.

A zatem – jak robić personal branding?

  • Jasno i zrozumiale: chaotyczna komunikacja i zawiły język sprawią, że trudno będzie odbiorcom zrozumieć, kim jesteś i co oferujesz, a w rezultacie nie będą mieli motywacji, żeby zostać z Tobą na dłużej.
  • Autentycznie: ludzie wyczuwają fałsz. Sednem personal brandingu jest budowanie wizerunku wokół swoich wartości i umiejętności. Komunikuj swoje mocne strony.
  • Z wyczuciem i pokorą: nadmierna autopromocja może przynieść odwrotny efekt, a odbiorcy będą postrzegać Cię jako osobę arogancką czy narcystyczną.

Strategię personal brandingu warto rozłożyć na kilka etapów.

W pierwszym zadaj pytania dotyczące siebie: Co umiem? Na czym się znam? Komu chcę się zaprezentować i jaki jest mój cel? Jak mogę wyróżnić się spośród innych osób, które chcą dotrzeć do tych samych odbiorców? Chcę kreować swój wizerunek jako eksperta branżowego, influencera czy twórcę edukacyjnych treści?

W drugim zastanów się, jakich użyć kanałów komunikacji, gdzie są Twoi odbiorcy? Czy będą to media społecznościowe, a jeśli tak, to jakie? A może prasa branżowa? Fora dyskusyjne?

W trzecim zacznij tworzyć: sposób zależy od wybranego kanału komunikacji. Pomyśl też, jakiego rodzaju treści są Ci najbliższe. Eksperckie artykuły? Podcasty i wywiady z ciekawymi ludźmi? Zabawne wideo? Skrót wydarzeń w formie graficznej prasówki?

W czwartym buduj sieć kontaktów i rozwijaj się: korzystaj z różnych możliwości, takich jak grupy na Facebooku, konferencje branżowe, aktywność na LinkedIn. Korzystaj z branżowych webinarów, kursów online.

Dlaczego warto budować markę osobistą?

Nie da się ukryć, że personal branding jest czaso- i wysiłkochłonny, wymaga konsekwencji, a na efekty trzeba poczekać. Dla niektórych problemem może być też konieczność wystawienia się “na widok” i możliwe w związku z tym negatywne komentarze. Ale budowanie marki osobistej ma też sporo zalet:

  • Pozwala wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć uwagę potencjalnych partnerów biznesowych, klientów czy pracodawców, w zależności od potrzeb. Może się zdarzyć, że wręcz to oni będą szukać konkretnie Ciebie.
  • Buduje zaufanie i wiarygodność, co zwiększa szanse na sukces, bo ludzie mają poczucie, że Cię znają.
  • Rozwija sieć kontaktów: Człowiek to istota społeczna. Warto “znać ludzi” 😉
  • Umożliwia rozwój osobisty i zawodowy: budowanie wizerunku to dobra okazja do zastanowienia się nad własnymi umiejętnościami, wartościami i celami, a także zaplanowania strategii na dalsze doskonalenie się.

Jeśli przemawiają do Ciebie argumenty za budowaniem marki osobistej, ale nie wiesz, jak się za to zabrać, śmiało – skontaktuj się z nami!