Personal branding jako element strategii marketingowej pozwala nadać firmie „ludzką twarz”. I to dosłownie. Konsumenci lubią takie działania – dzięki temu lepiej zapamiętują markę i zyskuje ona w ich oczach autentyczność.
Personal branding – co to i jak się ma do marketingu marki?
Personal branding to inaczej budowanie marki osobistej, czyli tworzenie i zarządzanie wizerunkiem konkretnej osoby. To szerokie pojęcie – tak naprawdę każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu uprawia personal branding. Chociażby w mediach społecznościowych czy pisząc CV 😉 Skupmy się jednak na kreowaniu wizerunku jako elemencie strategii marketingowej marki.
Istnieją dwie drogi łączenia tego działania z promocją firmy oferującej jakieś produkty lub usługi. Pierwsza z nich to sytuacja, w której to marka osobista powstała jako pierwsza. Jako przykład można podać celebrytkę (aktorkę lub wokalistkę), która otworzyła własną firmę produkującą np. kosmetyki, suplementy diety czy cokolwiek innego. Promocję takiego przedsiębiorstwa można budować, bazując na rozpoznawalności danej osoby.
Druga sytuacja – z marketingowego punktu widzenia znacznie ciekawsza – zakłada, że pierwsza była marka. A budowanie wizerunku osoby, która ma stać się jej twarzą (np. właściciela, prezesa lub pracownika), to element promocji firmy.
Gdy firma „zyskuje twarz”
Możliwości wykorzystania personal brandingu jako promocji firmy zdecydowanie zwiększyły się dzięki mediom społecznościowym. Kreowanie wizerunku konkretnej osoby jako reprezentanta marki to świetny sposób na odzwierciedlenie jej wartości, doświadczenia, celów i pokazanie działalności, także „od zaplecza”. Dzięki temu firma zyskuje autentyczność i zaufanie, budzi konkretne skojarzenia. A odbiorcy mają szansę ją poznać, zapamiętać i polubić – bo poznają, pamiętają i lubią jej „twarz”. Zwiększenie rozpoznawalności może skutkować także na przykład ofertą współprac, zaproszeniami do mediów czy na wydarzenia branżowe, co stwarza dodatkową szansę na promowanie marki.
Personal branding sprawdzi się świetnie zwłaszcza wtedy gdy firma:
- dopiero zaczyna działalność i potrzebny jest sposób, by ją wyróżnić,
- chce kreować swój wizerunek jako eksperta w branży,
- szuka opcji na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, współprac,
- stawia mocno na działania wizerunkowe, PR-owe,
- jest mała, więc właściwie właściciel/założyciel/prezes = marka.
To oczywiście nie jest pełen katalog. Tak naprawdę każda firma może znaleźć swój sposób na wykorzystanie personal brandingu.
Jak zaplanować autentyczny personal branding?
Zanim rozpoczniemy konkretne działania, należy rozpisać plan, który stanie się częścią ogólnej strategii marketingowej marki. Trzeba ująć w nim takie kwestie jak grupa docelowa, styl komunikacji, cel, który marka chce osiągnąć, czy wartości, które będzie komunikować. Ważne jest też określenie, jaki rodzaj materiałów będzie publikowany. Czy ma to być seria zabawnych filmików, w których dana osoba stanie się przewodnikiem po firmie? Tutoriale? A może eksperckie video, w których będzie ona komentować to, co akurat dzieje się w branży?
Kluczowym momentem jest wybór osoby, która stanie się twarzą marki. Przede wszystkim ważne jest, aby chciała ona nią zostać. Ktoś przymuszony do tej roli nie wypadnie naturalnie i wiarygodnie, nie wzbudzi sympatii i zainteresowania odbiorców. Dana osoba powinna mieć też umiejętności komunikacyjne, zwłaszcza jeśli marka planuje np. tworzenie filmów z jej udziałem. Trzeba też pamiętać, że materiały muszą być spójne. Na autentyczność niezbyt dobrze wpłynie, jeśli „twarz marki” w jednym kanale będzie nazbyt luzacka, a w innym – sztywniacka.
Firma powinna też zadbać o miejsca, w których dana osoba może się pokazywać. Media społecznościowe to absolutny must have. Ale może warto również pomyśleć np. o wpisach gościnnych na branżowych blogach lub artykułach sponsorowanych, w których „twarz marki” pojawi się jako ekspert. Wokół jej wizerunku można też zbudować całą strategię newslettera firmowego, którego nadawcą będzie właśnie ta osoba.
Personal branding – przykłady
Jak może wyglądać wykorzystanie personal brandingu do promocji marki w praktyce? Oto kilka przykładów.
- Warsztat samochodowy: publikowanie filmów, w których właściciel występuje w roli eksperta i opowiada, jak poradzić sobie w warunkach domowych z codzienną pielęgnacją, konserwacją i drobnymi naprawami auta.
- Salon kosmetyczny: tworzenie video, w których pracownik/właściciel opowiada o trendach z branży, komentuje je.
- Hotel: nakręcenie serii zabawnych filmików, w których jeden charakterystyczny pracownik opowiada o zaletach miejsca (coś Wam to przypomina? ;))
- Gabinet fizjoterapeutyczny: stworzenie serii materiałów (filmów, artykułów), w których jeden z fizjoterapeutów opowiada i pokazuje, jakie ćwiczenia warto wykonywać przy danym schorzeniu. Publikacja case studies z historią konkretnych przypadków i opisem procesu dochodzenia do diagnozy.
Jak widać, możliwości jest sporo. A działanie naprawdę warte zaangażowania!
