DHL Parcel w ostatnim czasie (sierpień 2022) przeprowadziło badania konsumenckie “Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”. Publikujemy najciekawsze wyniki zaprezentowane w raporcie oraz najważniejszy wniosek, jaki można z nich wyciągnąć. Z ankiety płyną dość jasne prognozy dla e-commerce.
Prognozy dla e-commerce i deklaracje ankietowanych
Badanie pokazało przede wszystkim, że Polacy deklarują poszukiwanie oszczędności. W rezultacie chcą ograniczyć zakupy w niektórych kategoriach produktów. Ma to związek oczywiście z rosnącymi cenami i kosztami życia. W ankiecie sprawdzano m.in.: odzież i obuwie, suplementy diety i leki, sprzęt elektroniczny, sprzęt sportowy i rekreacyjny, biżuterię, upominki oraz artykuły dla dzieci i zabawki.
Osoby badane najczęściej wskazywały, że w pierwszej kolejności będą rezygnować z kupowania produktów luksusowych i takich, które mają mniej praktyczny wymiar.
W jakich kategoriach produktów ograniczamy zakupy?
Polacy zadeklarowali zredukowanie zakupów:
– biżuterii i zegarków (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43% ankietowanych),
– rękodzieła i upominków (43%),
– artykułów dla dzieci i zabawek (38%),
– sprzętu sportowego (38%),
– artykułów motoryzacyjnych (38%),
– sprzętu RTV, AGD i elektroniki (33%).
Jednocześnie ankietowani wskazali, że więcej wydawać będą na produkty, z których trudno zrezygnować: żywność, odzież, leki czy kosmetyki. Trudno stwierdzić, czy wiąże się to ze zwiększeniem ilości zakupów, czy po prostu ze wzrostem cen. Można jedynie podejrzewać, że ten drugi powód jest bardziej prawdopodobny…
Ankietowani w badaniu podzielili się też swoimi sposobami na zmniejszenie lub ograniczenie wydatków. Przenoszą na przykład zakupy do internetu ze względu na niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Szukają również tańszych zamienników.
Podstawowy wniosek z badań
Raport dostarczył niezwykle ważnych dla reklamodawców danych. Jedno jest pewne – nasze przyzwyczajenia zakupowe już się zmieniają, a zmienią się jeszcze bardziej. Uzyskane wyniki pozwalają na przewidzenie działań, które podejmować będą w najbliższym czasie konsumenci. Dla marek zajmujących się e-commerce może to być ostatni dzwonek na to, aby przygotować się na zmianę potrzeb zakupowych i wyjść naprzeciw nowym oczekiwaniom klientów.