zdjęcie medalu; UX i UI to dwie strony tego samego medalu

UX i UI. Jaka jest różnica?

UX i UI to dwa podejścia do projektowania m.in. produktów, stron internetowych, aplikacji. Choć różnice między nimi rysują się dość wyraźnie, to jednak są one ze sobą nierozerwalnie związane i uzupełniają się. Jeśli zastanawiasz się „UX/UI design, co to właściwie jest”, to już spieszymy z odpowiedzią 🙂

Czym jest UX?

UX jest skrótem od User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. To pojęcie w ostatnich latach szczególnie kojarzy się z projektowaniem stron internetowych i aplikacji. Warto jednak wiedzieć, że historia UX jest znacznie dłuższa. Jednym z ojców tego zagadnienia jest amerykański psycholog, Donald Norman. Już w latach 80. wskazywał on, że zrozumienie, czego potrzebuje odbiorca i jak czuje się podczas interakcji z produktem, jest kluczowe, bo przekłada się na sukces produktu. Trzeba nieustannie pracować nad poprawą jego jakości i przyjemnością korzystania z niego. Najlepszym źródłem wiedzy na temat tego, jak to zrobić, są sami użytkownicy. Podstawowym narzędziem, które może do tego służyć, jest badanie i testowanie. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami – w dobie social mediów jest to stosunkowo łatwe 🙂

UI design – co to?

Konsumujemy oczami – nie tylko potrawy, ale także treści. O to, by były one atrakcyjne wizualnie, dba UI, czyli User Interface. Składają się na niego m.in. odpowiednia kolorystyka, grafiki, kompozycja czy fonty. Ten aspekt projektowania zajmuje się też integracją „artystycznej” wizji z „produkcyjnymi” i technologicznymi możliwościami. Upraszczając: projekt musi być nie tylko ładny, ale i możliwy do wdrożenia.

UX vs. UI

Jak widać, pomiędzy UX a UI różnice są dość wyraźne. Oba podejścia mają różne cele i skupiają się na innych aspektach produktu, strony czy aplikacji. Trzeba jednak przyznać, że UX i UI są też ze sobą nierozerwalnie związane. Dobrze zaprojektowany interfejs może znacząco poprawić doświadczenie użytkownika. Z kolei zadbanie o UX sprawi, że produkt będzie przejrzysty i czytelny. A to zawsze wygląda atrakcyjnie.

Zarówno UX, jak i UI stawiają użytkownika w centrum. To na jego potrzeby i oczekiwania (które można poznać dzięki badaniom i testom) musi odpowiadać produkt, pod względem funkcjonalności i wyglądu. Oba rodzaje projektowania skupiają się na satysfakcji odbiorcy.

UX i UI a marketing

UI UX – co to oznacza dla marketingu? Oba rodzaje designu mają kolosalne znaczenie. Wizualna strona produktu (ale też np. witryny oraz kanałów komunikacji) i zadbanie o pozytywne doświadczenia użytkownika mogą znacząco wpłynąć na sukces produktu. W jaki sposób?

  • Użytkownicy, którzy mają pozytywne doświadczenia, są bardziej skłonni ponownie skorzystać z oferty marki i polecić ją innym.
  • Łatwe w obsłudze, atrakcyjne wizualnie i szybko działające strony internetowe czy aplikacje sprawiają, że konwersja (zakup, zapis na newsletter itp.) staje się przyjemnym doświadczeniem.
  • Zadowoleni i lojalni klienci rozwijają markę i budują jej pozycję na rynku.

Kilka wskazówek na początek

Czasem wystarczy wprowadzenie na stronie internetowej marki kilku małych zmian, aby zauważyć już poprawę w zakresie UX czy UI. Oto kilka wskazówek:

  • Zweryfikuj, czy Twoja strona nie działa zbyt wolno. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi do sprawdzania szybkości witryny. Większość z nich podpowie Ci, do możesz poprawić.
  • Jeśli na stronie znajdują się formularze do wypełniania lub uwzględnia ona proces zakupowy, upewnij się, że na pewno wszystkie pola i kroki są niezbędne. Któreś z nich można pominąć? Zrób to.
  • Przyciski call to action (CTA) muszą się wyróżniać i zawierać jasny i krótki komunikat.
  • Zoptymalizuj stronę pod kątem urządzeń mobilnych, różnych urządzeń i przeglądarek. Zwróć uwagę np. na to, czy przyciski nie są za małe i czy na telefonach nie nachodzą na siebie.
  • Przeprowadzaj testy A/B, rozmawiaj z odbiorcami i sprawdzaj, które funkcjonalności są według nich do poprawy.
  • Uwzględnij to, że użytkownik musi otrzymać komunikat na temat tego, czego dotyczą wyświetlane mu błędy (np. podstrona została usunięta, zły format wprowadzanego kodu pocztowego itp.).
  • Teksty muszą być przystępnie napisane i dostosowane do grupy odbiorców. Podziel treści na akapity, stosuj listy i wypunktowania.
  • Pamiętaj o udogodnieniach dla osób ze specjalnymi potrzebami. Na przykład do grafik dodawaj tekst alternatywny, zadbaj, aby zwiększanie rozmiaru strony nie sprawiało, że będzie ona nieczytelna.

UI i UX to dwie strony tego samego medalu. Oba rodzaje projektowania uzupełniają się w tworzeniu produktów i stron, które są i estetyczne, i użyteczne.