Koła zębate; AI w analizie danych

AI w analizie danych. W jaki sposób sztuczna inteligencja pomoże nam przeanalizować nasze dane sprzedażowe?

Analiza danych sprzedażowych to jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej. To dzięki niej możesz sprawdzić, czy działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Ale co zrobić, gdy sposoby promocji są coraz bardziej zaawansowane i rozbudowane, a w rezultacie informacji, których dostarczają, jest coraz więcej? Jak poradzić sobie z analizą takiej ilości danych? Z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja. Sprawdź, jak można wykorzystać AI w analizie danych.

Analiza danych ー sztuczna inteligencja w działaniach reklamowych

Współczesne narzędzia marketingowe to kombajny oferujące wiele kanałów i sposobów promocji. Do tego wykorzystują algorytmy, które rejestrują, mierzą i podają wiele informacji, w coraz większym zakresie opierając się na sztucznej inteligencji. Roboty korzystają m.in. z “uczenia się” grupy odbiorców, tak aby efektywnie docierać do osób, które mają największy potencjał zostania klientami. Algorytmy biorą też udział w przeprowadzaniu testów A/B, służących do sprawdzenia, które kreacje reklamowe są bardziej skuteczne. Na podstawie uzyskanych danych robot podpowiada, którą kampanię warto kontynuować.

Platformy reklamowe wykorzystujące AI zapewne nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa, bo wciąż wprowadzane są nowe, lepsze funkcje. Przeciętnemu człowiekowi, nawet mającemu umiejętności analityczne i kalkulator pod ręką 😉 trudno przetworzyć takie ilości danych, do których mamy dostęp dzięki automatyzacji działań. Wsparciem znów okazuje się analiza danych AI. Sztuczna inteligencja posiada ogromny atut: możliwość automatyzacji nie tylko zadań, ale i procesów analitycznych. Na podstawie przetworzonych danych identyfikuje wzorce, których człowiek może nie dostrzec, i generuje raporty potrzebne do wyciągnięcia wniosków służących do podejmowania strategicznych decyzji. Dzięki użyciu AI możesz zaoszczędzić czas, ale też zminimalizować ryzyko błędów, które w przypadku człowieka są raczej nieuniknione.

Sztuczna inteligencja w analizie danych sprzedażowych

AI wykorzystujące uczenie maszynowe można też zatrudnić do analizy historycznych danych sprzedażowych i przewidywania na ich podstawie przyszłych trendów. Sztuczna inteligencja dostrzeże pewne prawidłowości, takie jak sezonowość, zmiany w preferencjach konsumentów czy działania konkurencji, aby prognozować przyszłe wyniki sprzedaży. Dla Ciebie to podstawa do planowania z wyprzedzeniem działań marketingowych, dostosowanych do tego, co lubią odbiorcy. AI może też kierować do nich spersonalizowaną ofertę, opierając się np. na przeszłych zachowaniach zakupowych konkretnej osoby. Taka personalizacja poprawia konwersję, co bezpośrednio przekłada się na zyski. 
Mało tego! AI może też analizować nie tylko dane ilościowe, ale i jakościowe, np. opinie i komentarze. Na tej podstawie jest w stanie zweryfikować sentyment użytkowników do marki, zidentyfikować potencjalne problemy i powiadomić Cię o nich.

Wyzwania AI w analizie danych sprzedażowych

Korzyści z wdrożenia AI do analizy danych sprzedażowych jest sporo. Ale taki ruch wiąże się też z pewnymi wyzwaniami. Jednym z głównych problemów jest jakość danych. AI wymaga dużych ilości dokładnych i kompletnych informacji, aby działać efektywnie. I za to odpowiedzialna jest firma, która z narzędzia korzysta. Musi ona zadbać nie tylko o program do analizy, ale też o solidne systemy do zbierania i przechowywania danych.

Kolejnym wyzwaniem jest integracja AI z istniejącymi systemami i procesami biznesowymi. W tym celu trzeba posiadać odpowiednią technologię, ale też mieć pod ręką człowieka, który ogarnia, co i po co ze sobą łączyć. Taka osoba powinna też wiedzieć, co robić w przypadku problemów z integracją, odczytem czy analizą danych. A do tego rozumieć, jaka jest potencjalna przyczyna błędów, aby uniknąć ich w przyszłości. 

Pewną barierą mogą być też koszty wdrożenia i utrzymania narzędzi AI. Niekiedy potrzebne są inwestycje w oprogramowanie, ale też sprzęt, który podźwignie analizę sporych ilości danych, i szkolenie dla osoby odpowiedzialnej w firmie za przełożenie raportu z języka narzędzia na “nasze”. Ze względu na to, że technologia rozwija się bardzo szybko, niewykluczone, że konieczne aktualizacje będą generowały kolejne wydatki.

Jednak inwestycja w dobre narzędzie do analizy danych może być konieczna. Znaczenie i możliwości sztucznej inteligencji w przetwarzaniu ogromnej ilości informacji są podstawą do budowania skutecznego planu na dalsze marketingowe kroki. AI warto potraktować jako wsparcie, które Cię odciąży i któremu możesz oddać żmudne i nużące zadania. A to po to, żeby zająć się wyciąganiem wniosków i bardziej strategicznymi działaniami 🙂

Dowiedz się, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w reklamie.