Logotyp jest dla marki tym, czym twarz dla człowieka, czyli jednym z najważniejszych elementów rozpoznawczych 😉 Dlatego warto chronić je przed bezprawnym użyciem przez inne osoby lub marki. Taką ochronę zapewnia zastrzeżenie i rejestracja logo firmy.
Czy logo firmy trzeba rejestrować?
Odpowiedź na pytanie, czy logo trzeba rejestrować, brzmi „nie”. Nie trzeba, ale zdecydowanie warto. Formalnie rzecz ujmując, zastrzeżenie logo oznacza nadanie praw własności do znaku graficznego, czyli potwierdzenie, że należy on do Ciebie. Dzięki temu masz wyłączne prawo do używania logotypu na danym obszarze (np. tylko w Polsce, w Unii Europejskiej albo na całym świecie). Tym samym chronisz markę przed nieuczciwą konkurencją, która mogłaby wykorzystać podobny znak, aby wykorzystać Twoją renomę. Jeśli ktoś naruszy Twoje prawa, używając Twojego logotypu bez Twojej zgody, masz prawo wnioskować o odszkodowanie na drodze prawnej.
Jak zarejestrować logo firmy?
Logo można zarejestrować w Urzędzie Patentowym.
- Badanie unikalności: Przed rejestracją warto sprawdzić, czy ktoś już nie zarejestrował podobnego logo. Można to zrobić, przeszukując dostępne bazy danych. Urząd Patentowy udostępnia wyszukiwarkę online, dzięki której sprawdzisz, czy logo lub podobny znak jest już zastrzeżony.
- Wybór odpowiedniej klasy: W zależności od branży, w której działasz, trzeba wybrać odpowiednią klasę towarów i usług (w ramach klasyfikacji nicejskiej). System obejmuje 45 klas (w tym 34 dla towarów i 11 dla usług). Jeśli będziesz używać logotypu w różnych branżach, musisz wybrać odpowiednią klasę dla każdej z nich.
- Przygotowanie wniosku: W formularzu rejestracyjnym trzeba podać m.in. dokładny opis logo, klasę towarową oraz dane właściciela. Dodatkowo, należy dołączyć graficzną wersję logo.
- Opłata rejestracyjna: Złożenie wniosku wiąże się z opłatą, której wysokość zależy od liczby klas, w których chcesz zarejestrować logo. Opłata początkowa w przypadku jednej klasy w Polsce to ok. 450 zł (stan na grudzień 2024 r.).
- Ocena przez urząd: Urząd Patentowy rozpatruje wniosek, sprawdzając, czy logo spełnia wszystkie wymagania prawne (np. czy nie jest podobne do innych zarejestrowanych znaków). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku logo publikuje się w Biuletynie Urzędu Patentowego. Jest to forma ogłoszenia dla innych podmiotów, które mogą zgłosić sprzeciw, jeśli uważają, że rejestracja logo firmy narusza ich prawa.
- Po upływie 3 miesięcy od publikacji, jeśli nie zgłoszono sprzeciwu, logo podlega ostatecznemu zastrzeżeniu, a Ty otrzymujesz świadectwo rejestracji.
Ochrona zarejestrowanego znaku towarowego trwa przez 10 lat, jednak jest możliwość przedłużania jej na kolejne 10-letnie okresy.
Niezależnie od rejestracji lub jej braku, logotyp automatycznie podlega ochronie na mocy prawa autorskiego. Pod warunkiem jednak, że jest oryginalnym utworem. Jednak te przepisy nie zapewniają pełnej ochrony w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo autorskie chroni utwór przez całe życie autora i 70 lat po jego śmierci, jednak w przypadku logotypu ochrona trwa 50 lat od daty pierwszej publikacji.
Nie każdy znak graficzny można zarejestrować
Niektóre logotypy nie mogą być zarejestrowane jako znak towarowy. Nie można zarejestrować znaków, które:
- Są powszechnie używane (np. symbole narodowe, powszechnie znane słowa).
- Wprowadzają w błąd, np. co do charakteru działalności.
- Są podobne do już zarejestrowanych znaków towarowych.
Warto też wspomnieć, kiedy logo jest plagiatem. Plagiat to naruszenie prawa własności intelektualnej i może prowadzić do roszczeń prawnych, w tym żądania odszkodowania i zaprzestania używania znaku. Główny powód to zbyt duże podobieństwo do innego znaku, zwłaszcza jeśli należy do firmy działającej w tej samej branży. To ryzyko, że konsumenci zostaną wprowadzeni w błąd, bo pomylą Twoją markę z inną. Jako plagiat interpretuje się też sytuację, w której Twoje logo można uznać za znak innej marki. Na przykład może ono wykorzystywać kolory albo styl charakterystyczne dla innej firmy. Takie działanie uchodzi za czyn nieuczciwej konkurencji i próbę podpięcia się pod renomę popularnej marki. Wystarczy zresztą, że grafika będzie posiadać elementy podobne do tych, które znajdują się w utworach chronionych prawem autorskim. Nawet jeśli całość logotypu została stworzona samodzielnie.
Plagiat czy nie plagiat?
Urząd Patentowy przeprowadza badanie rejestracyjne, które ma wykryć wszelkie podobieństwa znaku zgłoszonego do rejestracji z innymi, istniejącymi już znakami. Jeśli spróbujesz zarejestrować logotyp zbyt podobny do już istniejącego, spotkasz się z odmową. Ale jeśli nikt w Urzędzie Patentowym się nie połapie i zarejestrujesz znak, firma posiadająca podobny logotyp może wystąpić wobec Ciebie z roszczeniami. Tak czy siak warto dokładnie upewnić się, czy logo nie jest plagiatem i zminimalizować ryzyko takiej sytuacji.
- Stwórz unikalny design – warto skorzystać ze wsparcia grafika zajmującego się brandingiem, który zaproponuje oryginalny i kreatywny pomysł.
- Sprawdź dostępność logo w bazach danych znaków towarowych przed jego rejestracją.
- Dla pewności skorzystaj ze wsparcia prawnika ds. własności intelektualnej. Pomoże Ci w sprawdzeniu, czy Twoje logo nie jest zbyt podobne do innych istniejących znaków towarowych.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie projektu logo, skontaktuj się z nami!