Gdy pobierasz raporty na temat swojej strony lub otrzymujesz je od osoby, która nią zarządza, na pewno nieraz zastanawiasz się, co oznaczają tajemnicze wskaźniki, o których mowa. Dziś omówimy jeden z nich. Zatem jeśli głowisz się, “co to jest współczynnik odrzuceń?!”, ten wpis jest dla Ciebie.
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń to jedna ze statystyk dotyczących strony, którą możemy odczytać na przykład w raporcie Google Analytics. Informuje o tym, jaki odsetek sesji (czyli odwiedzin witryny przez użytkownika) stanowią te, podczas których ta osoba była tylko na jednej stronie. Szukając informacji o współczynniku odrzuceń, możesz też spotkać się z pojęciem “bounce rate”. To to samo, chociaż gdyby przetłumaczyć tę nazwę dosłownie, miałaby więcej sensu. “Bounce” oznacza “odbić się”, co jakoś może skojarzyć się z tym, że internauta odbił się od jednej strony i poszybował dalej. Nasza nazwa może być nieco myląca.
Czy powinienem/powinnam się niepokoić?
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń (a raczej ile nie powinien). Tak jak wiele rzeczy w marketingu – to zależy. Od rodzaju strony, jej obszerności i tematyki. Wiadomo, że zależy nam na tym, aby odbiorca przebywał na naszej stronie jak najdłużej i by odwiedził jak najwięcej podstron. Ale żeby to osiągnąć, nie warto rezygnować z czytelności. Niech nie przychodzą Ci też do głowy nieuczciwe praktyki. Takie jak na przykład zmuszanie użytkownika do przechodzenia przez wiele zakładek, aby dotrzeć tam, gdzie zamierza. Takie działania mogą się zemścić w postaci irytacji odbiorców czy obniżenia pozycji w wyszukiwarce.
Warto natomiast zminimalizować ryzyko, że użytkownik Twojej strony szybko z niej ucieknie. Kilka prostych rad opisałyśmy w tym artykule. Kluczowa może być też szybkość Twojej strony, a o narzędziach do jej sprawdzenia pisałyśmy tu.