Budowla z kamieni, która symbolizuje odpowiedź na pytanie, czy marketing i reklama to to samo. Reklama to jeden z fundamentów marketingu.

Czy marketing i reklama to to samo? Obalamy mit

Jak myślicie – czy marketing i reklama to to samo? Zdarza się, że oba pojęcia stosuje się zamiennie, ale raczej tylko w nieformalnej komunikacji. Tam, gdzie potrzebna jest precyzja, warto tego unikać, żeby nie tworzyć nieporozumień.

Czy marketing i reklama to to samo?

Pewnie domyślacie się już, jaka jest odpowiedź na to pytanie. Marketing i reklama to nie to samo. Pierwsze pojęcie jest znacznie szersze. Reklama to jeden z elementów marketingu – choć bardzo ważny, i stanowiący w zasadzie fundament, to nie jedyny.

Reklama skupia się na działaniach płatnych. Jej cel to pokazanie najlepszych cech produktu lub usługi. Sama reklama jednak nie wystarczy, aby marka odniosła sukces. Do tego potrzeba wielu aktywności, które będą stanowić spójny i uzupełniający się plan. Takie właśnie działania wykonuje się w ramach marketingu.

Czym w takim razie jest marketing?

Marketing to cała strategia zaistnienia i funkcjonowania firmy w przestrzeni społecznej. Jest ona rozpisana jako proces i dzieli się na poszczególne obszary i etapy. Złożone razem pozwalają na zbudowanie wizerunku i sukcesu marki. Szeroko pojętego sukcesu, bo dotyczącego np. rozpoznawalności, dobrej sprzedaży i pozytywnych wrażeń odbiorców.

Oprócz reklamy innymi obszarami marketingu są m.in. działania PR (pisaliśmy o nich tutaj), obsługa klienta, odpowiednie przygotowanie produktu lub usługi (np. atrakcyjne opakowanie), dystrybucja, analiza działań konkurencji. Kluczowe dla marketingu jest dobre zbadanie rynku i zachowań odbiorców. Czyli ważny jest research. To, że faktycznie ma on znaczenie, potwierdza historia Gerbera.

Na marketing składają się działania długoterminowe, obudowane wokół tego, jak marka chce się prezentować – jakie wartości i cechy podkreślić. Wszystkie aktywności marketingowe można podzielić na dwa rodzaje: reklamowe i wizerunkowe. Te drugie niestety są często pomijane i niedoceniane. A to dzięki nim można zbudować grupę odbiorców, którzy zostaną z marką na długie lata. Pozwalają też na utrzymanie efektów, które przyniosły działania reklamowe. Najlepsze efekty przyniesie opracowanie całościowej strategii marketingowej i realizowanie jej w każdym obszarze.