Mikrofon; napis: strategia multichannel - przemów do odbiorców wieloma kanałami

Wiele kanałów, jeden cel. Czym jest strategia multichannel?

Powiedzenie „sky is the limit” mogłoby być sztandarowym hasłem marketingu. W działaniach komunikacyjnych ogranicza nas w zasadzie tylko wyobraźnia. A jednym z przejawów tego zjawiska jest wykorzystywanie wielu kanałów dotarcia do odbiorców. O tym właśnie mówi strategia multichannel – co to takiego? Już wyjaśniamy.

Multichannel – strategia szerokiego dotarcia do odbiorców


Multichannel to strategia, według której marka wykorzystuje do działań marketingowych różne kanały, np. kampanie Google Ads, profile w mediach społecznościowych, reklamy outdoorowe, webinary itp. Kluczowym założeniem tej metody jest obecność marki w tych miejscach, w których klienci najczęściej przebywają, oraz dostarczanie im spersonalizowanych i trafnych komunikatów.

Strategia multichannel – co to jest już wiemy, możemy więc odpowiedzieć na pytanie, czy to to samo co omnichannel marketing. Oba pojęcia stosowane są czasem zamiennie, ale istnieje między nimi różnica. O ile multichannel zakłada spójność, ale przy tym niezależność kanałów, omnichannel zakłada ich wręcz integralność. Przykładem może być umożliwienie klientom zwrotu w sklepie stacjonarnym towarów, które kupili online.

Co daje multichannel?

Korzyścią wykorzystania takiej taktyki jest maksymalizacja szansy dotarcia do osób, które mogą być zainteresowane ofertą firmy. Możliwości komunikacji jest w obecnych czasach sporo. Trudno zakładać, że wykorzystując tylko jedną z nich, pokażemy się całej grupie odbiorców. Tym bardziej że konkurencja jest ogromna. Dlatego strategia multichannel jest jak najbardziej zasadna. Dzięki niej:

  • zwiększamy rozpoznawalność marki i jej zapamiętywalność;
  • pracujemy na większy zasięg przekazów marki;
  • budujemy wizerunek marki jako odpowiadającej na potrzeby współczesnego rynku i tworzącej świadomą komunikację;
  • odpowiadamy elastycznie na ewentualne zmiany trendów na rynku i możemy szybko reagować na zmiany;
  • budujemy spójne doświadczenie odbiorców;
  • docieramy do nowych grup odbiorców, które być może jeszcze nie miały styczności z naszą marką;
  • zwiększamy zadowolenie odbiorców, oferując im sposób i kanał komunikacji, który im odpowiada;
  • dostarczamy spersonalizowany przekaz każdej grupie odbiorców, w zależności od tego, w jakim kanale porusza się dany segment użytkowników;
  • lepiej rozumiemy potrzeby i zachowania odbiorców, bo każdy z kanałów dostarcza nam nowych danych;
  • angażujemy odbiorców, bo dajemy im różne formy i możliwości interakcji oraz komunikacji z marką.

Wykorzystanie strategii multichannel daje sporo korzyści. Dla jej powodzenia kluczowe jest utrzymanie spójności przekazu między różnymi kanałami. Jednocześnie jednak należy uwzględnić specyfikę każdego z nich i grup odbiorców, jakie poruszają się w ich ramach. Warto też mieć na uwadze, że prowadzenie komunikacji w wielu kanałach wymaga nie lada organizacji i odpowiednich zasobów czasowych i finansowych.