E-mail marketing bywa kojarzony ze spamem. Niekiedy słusznie, bo część marek stosuje to narzędzie w niezbyt przyjazny użytkownikowi sposób. 😉 Ale kampanie mailingowe, odpowiednio wykorzystane, to świetny kanał komunikacji z (potencjalnymi) klientami. Wielkimi krokami zbliża się koniec roku i na pewno część z Was już myśli o strategiach na kolejny okres, więc dziś na tapet bierzemy e mail marketing – co to jest i czy warto korzystać z tego rodzaju kampanii? Przeczytaj nasz wpis, aby się dowiedzieć.
Email marketing – co to?
Każdy użytkownik internetu wie, co to jest e mail i do czego służy. A czy to samo można powiedzieć o e-mail marketingu? Pewnie nie do końca. Większość z odbiorców utożsamia mailing ze spamem. I w części przypadków faktycznie tak jest. Marki komunikują się zbyt natarczywie i zbyt często.
Choć narzędzia komunikacyjne ciągle się rozwijają, oferują coraz więcej rozwiązań pod względem technologii i automatyzacji, to sens tych działań wciąż jest taki sam. Głównym celem e-mail marketingu, czyli marketingu, który do promocji wykorzystuje skrzynki pocztowe powinno być nawiązanie i utrzymanie bezpośredniego kontaktu z odbiorcą i informowanie go o najważniejszych sprawach lub oferowanie wartościowych (z jego punktu widzenia) treści. Opcji jest sporo. Mailing może pełnić zarówno funkcję informacyjną (np. newsletter kierowany do własnej, zebranej grupy), jak i sprzedażową (np. przy wykorzystaniu bazy odbiorców któregoś z wydawców). Marki wykorzystują też e-mail marketing do zbierania danych dotyczących zadowolenia klienta, na przykład poprzez ankietę.
Dlaczego warto wykorzystywać e-mail marketing?
Z badań Sare (dane z 2019 i 2020 roku) wynika, że blisko 70% firm jako główne wartości dla ich biznesów płynące z email marketingu podało utrzymanie relacji i budowanie pozytywnego wizerunku. Aż 95% osób, które korzystają z targetowania behawioralnego i demograficznego, które oferuje mailing, uważa że efekty i wyniki są pozytywne. E-mail marketing wciąż cieszy się sporą popularnością wśród firm prowadzących działania digitalowe. Co daje mailing?
Duże możliwości personalizacji i automatyzacji.
Na przykład dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Od doboru odpowiedniej grupy (na podstawie zachowań, cech demograficznych, odwiedzanych stron, historii zakupów), czasu wysłania maila, przekazu graficznego, treści, przeprowadzania testów A/B, aż do automatyzacji wysyłki (m.in. tworzenia różnych wersji lejka zakupowego) i analizy uzyskanych wyników. Taka komunikacja bezpośrednia i personalizowane maile (choćby w postaci użycia imienia odbiorcy w temacie wiadomości) generują znacznie wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć. A to przekłada się na większe zaangażowanie klientów. Kampanie mailingowe dają też możliwość segmentacji (podziału na mniejsze grupy) grona odbiorców, np. ze względu na wiek albo konkretne zachowania czy nawet obchodzenie urodzin w danym dniu.
Integracja z innymi kanałami komunikacji.
Narzędzia służące do email marketingu dają możliwości ustawienia kampanii w taki sposób, aby była ona komplementarna z innymi działaniami, np. SMSami i tworzyła spójną komunikację. Pozwalają one m.in. zaplanować wysyłkę SMSów do osób, które kliknęły w wiadomość mailową, ale na stronie docelowej nie wykonały żadnego działania.
Transparentność działań.
Niezbędnym elementem e-mail marketingu jest informowanie klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych. Forma wiadomości elektronicznej umożliwia pokazanie im czarno na białym, kto i w jaki sposób przetwarza ich dane, a także jak mogą wycofać udzieloną zgodę.
Możliwość zwiększenia zaangażowania dzięki storytellingowi.
Większość przekazów marketingowych ma ograniczoną objętość, co wymaga umieszczania na nich jedynie najważniejszych, często mocno reklamowych, informacji. Mailingi dają większe pole do popisu. Storytelling, czyli wykorzystywanie w przekazie opowiadania historii, pozwala na budowanie z odbiorcą relacji emocjonalnej. To także kanał, za pomocą którego marka może informować o swojej pozasprzedażowej działalności i wartościach, np. podejmowanych działaniach charytatywnych. Za pośrednictwem maili można też zwiększać świadomość klientów na temat branży i edukować ich w tym zakresie.
Niski próg wejścia.
Koszty i wysiłek włożone w przeprowadzenie e-mail marketingu są relatywnie niskie w porównaniu do komunikacji w innych kanałach. Tym bardziej że narzędzia służące do mailingu pozwalają na sporą automatyzację. Choć warto dbać o regularność wysyłek, e-mail marketing nie jest tak wrażliwy na zmianę co np. media społecznościowe. W ich przypadku niektóre marki kładą nacisk na codzienną publikację. A to, czy odbiorcy w ogóle zobaczą wpis, zależy od wielu czynników. Twoja marka pewnie nie jest jedyną, która wysyła maile do danego odbiorcy. Jednak w porównaniu do mediów społecznościowych w mailingu wciąż masz stosunkowo małą konkurencję. Szczególnie jeśli wziąć pod uwagę, że zdecydowana większość internautów maila posiada. A nawet kilka, i zagląda do nich codziennie.
Zasady dobrego mailingu
- Napisz krótkie i zwięzłe treści, odpowiednio sformatowane. Nikt nie lubi czytać ściany tekstu; możesz w tym celu wykorzystać graficzne elementy, infografiki, listy.
- Zastosuj wyraźne CTA – unikaj zbyt ogólnych sformułowań, np. “sprawdź” w guziku kierującym na stronę; poinformuj, czego odbiorca może się spodziewać po wykonaniu działania, np. “kliknij, aby odebrać rabat”.
- Zadbaj o responsywność – mailing powinien dobrze otwierać się zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym.
- Stwórz chwytliwy i angażujący temat wiadomości.
- Testuj – narzędzia mailingowe dają możliwości zaimplementowania kilku wersji np. tytułów wiadomości; sprawdź, która daje najlepsze rezultaty.
- Działaj zgodnie z prawem. Nie kupuj podejrzanych baz danych, stosuj tylko te, które zebrałeś samodzielnie lub udostępnione przez wydawców, poprzez których prowadzisz kampanię.