Produkty lecznicze to druga kategoria produktów, którą obejmuje zakaz reklamowania. Dotyczy on jednak tylko części z nich. Zachęcamy do przeczytania wpisu, z którego dowiecie się, jak reklamować leki zgodnie z prawem.
Co obejmuje zakaz?
Jak się pewnie domyślacie, zakaz reklamowania dotyczy konkretnej grupy produktów leczniczych. Reklamować nie można leków, które:
– wydaje się na receptę
– zawierają środki odurzające i substancje psychotropowe
– widnieją w wykazie leków refundowanych
– są dopuszczone do wydawania bez recept, ale mają taką samą nazwę co leki, które znajdują się w wykazie leków refundowanych
Jak reklamować leki zgodnie z prawem – zasady
Żeby nie było zbyt łatwo… Nawet w przypadku produktów leczniczych, które można reklamować, kampania musi spełnić kilka podstawowych warunków:
– musi informować o racjonalnym stosowaniu leku i prezentować go w sposób obiektywny
– nie może obiecywać korzyści za kupienie leku (np. wzięcia udziału w konkursie)
– grupą docelową nie mogą być dzieci
– nie mogą w niej występować osoby znane, naukowcy, osoby z wykształceniem medycznym lub farmaceutycznym
– nie wolno sugerować, że wzięcie leku zastąpi poradę lekarza, poprawi stan zdrowia nawet zdrowej osoby, a jeśli się go nie weźmie, to stan się pogorszy
– zabrania się też sugerowania, że skuteczność albo bezpieczeństwo stosowania wynika z naturalnego pochodzenia produktu
– nie może przytaczać szczegółowych objawów i opisów choroby, żeby nie prowokować do błędnej autodiagnozy
Szczegółowe zapisy dotyczące reklamy produktów leczniczych określa Prawo farmaceutyczne.
Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi wpisami na temat prawa w marketingu.
Wstęp do tematu zakazów w reklamie przeczytasz tutaj.
Tutaj znajdziesz wpis o reklamowaniu alkoholu, a z tego artykułu dowiesz się, która kategoria produktów jest zakazana bezwzględnie.
A tu poczytasz o reklamowaniu usług medycznych.