Pędzel malarski. Jak kolory w reklamie wpływają na decyzje zakupowe?

Jak kolory w reklamie wpływają na decyzje zakupowe? Psychologia kolorów w reklamie

Kwestia znaczenia kolorów w marketingu jest wciąż niedoceniona. A tymczasem dobrze dobrane barwy w identyfikacji marki lub w reklamie mogą sprawić, że wywołamy w odbiorcach emocje i reakcje, na których nam zależy. Psychologia kolorów w biznesie ma ogromne znaczenie. Pisaliśmy już o barwach w brandingu, przyszła więc pora na omówienie tego, jak na użytkowników wpływają kolory w reklamie.

Czym zajmuje się psychologia koloru w reklamie?

Psychologia kolorów bada, jak kolory wpływają na ludzkie emocje, zachowanie, skojarzenia, samopoczucie i decyzje. To młoda i wciąż słabo poznana dziedzina, jednak wielu badaczy dostrzega jej potencjał. Związek kolorów z określonym nastrojem dostrzegali już w XIX i XX w. słynni pionierzy psychologii, Hermann von Helmholtz i Wilhelm Wundt. W latach 40. XX w. Max Lüscher opracował test, który łączył preferencje konkretnych barw z pewnymi cechami osobowości. Niektórzy badacze uważają takie wnioski za zbyt daleko idące. Nie da się jednak zaprzeczyć, że kolory mają swoją symbolikę, często zakorzenioną kulturowo.

Psychologia reklamy mówi o kolorze jako o jednej z najważniejszych cech, które mają znaczenie dla reakcji na kampanię. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, ale barwa może wpływać na to, w jaki sposób odbieramy jakiś obiekt czy przekaz. I właśnie dzięki temu psychologia kolorów w marketingu może wzmocnić wizerunek marki, zwiększyć atrakcyjność produktu czy poprawić doświadczenia użytkownika i wywołać w nim konkretne reakcje. Opinia i skojarzenie na temat danego produktu kształtuje się w ciągu 90 pierwszych sekund, a ogromną rolę w tym pierwszym kontakcie odgrywa właśnie barwa. Na przykład, ciepłe kolory sprawiają wrażenie przytulności, a chłodne dają poczucie przestronności i świeżości.

Te prawidłowości są wykorzystywane przez projektantów wnętrz, ale też przez marketerów i twórców reklam. W końcu decyzje zakupowe bardzo często podejmowane są pod wpływem impulsu i emocji. Dlatego kolor, działając jako taki wizualny skrót myślowy, budujący pierwsze wrażenie, może realnie przełożyć się na wyniki reklamowe i sprzedażowe danej marki.

Znaczenie kolorów w reklamie

Psychologia koloru w biznesie może mieć wpływ na to, w jaki sposób dana marka będzie odbierana. Każda barwa ma swoje określone znaczenie i może wywołać w odbiorcach konkretne reakcje. Z czym kojarzą nam się poszczególne kolory?

  • Czerwony: energia, pasja, emocje, działanie. Przyciąga uwagę, pobudza i działa motywująco, więc świetnie sprawdza się w reklamach np. promujących wyprzedaże, okazje. Może też działać męcząco i wywoływać poczucie presji, więc warto uważać na to, żeby go nie nadużywać.
  • Niebieski: buduje zaufanie, daje wrażenie profesjonalizmu, stabilności, wzbudza spokój. Często wykorzystuje się go w branży finansowej czy technologicznej. Postrzegany jest jako kolor bezpieczny, więc sprawdzi się np. w kampaniach informacyjnych.
  • Żółty: optymizm, kreatywność. Przyciąga uwagę i może działać mobilizująco. Stosuje się go np. w kampaniach kierowanych do młodych grup odbiorców. Jednak w nadmiarze może drażnić i stracić swoje znaczenie. Warto stosować go z umiarem – np. jako akcent w reklamie, podkreślający najważniejsze kwestie.
  • Pomarańczowy: zabawa, pośpiech, aktywność, budzi podobne skojarzenia co żółty. Chętnie wykorzystywany, by podkreślić pozytywną energię w kampanii. Wybierają go np. marki kierujące ofertę do dynamicznych grup odbiorców, np. w branży sportowej czy eventowej.
  • Zielony: natura, harmonia, ekologia, zdrowie. Często wykorzystywany przy artykułach bio i eko, w kampaniach podkreślających naturalne pochodzenie produktów. Ułatwia budowanie wizerunku odpowiedzialnej firmy.
  • Czarny: elegancja, luksus, siła, prestiż, szczególnie w połączeniu ze złotym. Dobrze sprawdzi się w kampaniach, które mają podkreślać luksusowy charakter produktów, kierowanych do klientów premium. Czarny często wykorzystują marki kosmetyczne i motoryzacyjne.
  • Fioletowy: symbol luksusu i kreatywności, elegancji. Chętnie wybierany przez marki premium, które chcą wyróżnić się na tle konkurencji, oraz branżę modową. W połączeniu z bielą tworzy klasyczną i ponadczasową estetykę.
  • Brąz: naturalność i solidność, klasyka. Dobrze sprawdza się w kampaniach dla marek spożywczych, kawowych i ekologicznych.
  • Róż: daje wrażenie lekkości, subtelności, delikatności. Często stosuje się go w kampaniach kosmetyków lub produktów dla dzieci.
  • Biały: kojarzy się z minimalizmem, nowoczesnością. Stosowany w branżach, które stawiają na transparentność, higienę lub innowacje – jak kosmetyki, technologie czy design.

Kolory w reklamie – zasady wyboru


Jak widać, znaczenie koloru w reklamie jest ogromne. Każdy z nich budzi inne skojarzenia oraz emocje i w ten sposób może wywołać określone zachowania odbiorców. Jednak znaczenie barwy to niejedyny warunek, który powinien mieć wpływ na decyzję o kolorach wykorzystanych w reklamie. Dokonując wyboru, warto też wziąć pod uwagę np. grupę docelową kampanii. Nie zawsze to, co zadziała na młodszych czy bardziej dynamicznych użytkowników, będzie też odpowiednie dla tych starszych, ceniących sobie symbolikę podkreślającą profesjonalizm marki.

Ważne też, aby kolory wykorzystywane w kampanii były spójne z tymi, którymi marka komunikuje się na co dzień. Kluczowa jest zasada minimalizmu. Zbyt wiele kolorów albo wykorzystanie ich w każdym elemencie sprawi, że tak naprawdę nic nie przyciągnie uwagi i żaden element kampanii nie zostanie zaakcentowany. Lepiej postawić na jeden kolor przewodni i maksymalnie dwa dodatkowe.

Bardzo ważną kwestią przy wyborze kolorów jest też ich znaczenie kulturowe. Jeśli planujemy publikację kampanii jedynie w naszym kręgu kulturowym, w Europie, raczej nie powinniśmy narazić się na żadne kłopoty. Ale jeśli reklama ma mieć szerszy zakres, upewnijmy się, że wybrane kolory mają w danym kraju taką samą symbolikę co w Polsce. Problem budzi np. biel. W Europie kojarzy się z niewinnością i czystością, ale w Azji (Chinach, Japonii) to kolor nieszczęścia, żałoby.

Teoria teorią. Ale platformy do marketingu online dają nam możliwość sprawdzenia w praktyce, która wersja kolorystyczna reklamy bardziej przypadnie do gustu odbiorcom i da lesze wyniki. Takim narzędziem są testy AB, które można przeprowadzać np. w Google Ads czy Facebook Ads. Taki rodzaj kampanii pozwala na porównanie wyników między różnymi wariantami reklamy, które różnią się między sobą jakimś elementem. Może być nim właśnie kolor, np. przycisku. To daje nam możliwość precyzyjnej analizy, który kolor przynosi lepsze efekty w angażowaniu potencjalnych klientów. A tym samym finalnego wpływu na wyniki sprzedażowe. I możemy z ogromną dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że na różnice w wynikach wpłynął właśnie kolor. A to dlatego, że specyfika testów AB polega na tym, że wszystkie inne parametry reklamy są takie same.

A jeśli chcesz sprawdzić, jakie znaczenie ma psychologia w reklamie, przykłady znajdziesz w tym wpisie:

Jak przetwarzamy informacje?