Prowadzenie bloga na stronie wymaga sporego zaangażowania, samozaparcia i czasu – na myślenie, pisanie i publikowanie. Czy warto wkładać w to tyle wysiłku? Prawda jest taka, że…
… nie możesz pozwolić sobie na to, aby nie prowadzić bloga
Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: bo prawdopodobnie Twoja konkurencja to robi, a Ty pewnie nie chcesz zostać w tyle. Tak, przyznajemy, to odważny wniosek, ale prowadzenie bloga na stronie może przynieść Ci sporo korzyści.
Po pierwsze to dobry sposób na zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach. Wartościowe i merytoryczne, regularnie publikowane wpisy przyciągają użytkowników i nakręcają ruch organiczny, ale też poprawiają pozycjonowanie strony. Szczególnie jeśli zadbasz o to, by artykuł był przyjazny dla algorytmów: dodasz meta opis, dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe i grafiki opatrzysz tekstem alternatywnym.
Po drugie: konsumenci przywiązują się do marek, ale żeby do tego doszło, najpierw trzeba zdobyć ich zaufanie. Jak to zrobić, gdy konkurencja jest ogromna? Zbudować wizerunek eksperta. W artykułach blogowych masz szansę podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, pokazać, że znasz się na tym, co robisz, a Twoje wpisy można traktować jako rzetelne źródło informacji.
Blog może być też jednym z kanałów komunikacji z klientami. Co prawda teraz częściej w tym celu wykorzystuje się media społecznościowe. Jednak opublikowane artykuły mogą prowokować do dyskusji i angażować odbiorców.
Jak prowadzić bloga i zarabiać na nim?
Na początek przypomnijmy, że działania wizerunkowe też sprzedają. Co prawda nie od razu. Dzieje się to w bardziej długoterminowej perspektywie, ale społeczność klientów zbudowana w ten sposób jest niezwykle lojalna. To osoby, które znają Twoją markę, wiedzą coś o niej i są z nią związane. Nawet jeśli nie skorzystają z Twojej oferty, to zapamiętają Cię i być może opowiedzą o Tobie znajomym.
Artykuły blogowe to też dobry sposób na nienachalne promowanie swoich produktów i usług. We wpisie poruszasz konkretny temat związany z Twoją branżą, a to tworzy świetny kontekst do tego, by opowiedzieć o tym, co oferujesz. Produkt czy usługa mogą być np. rozwiązaniem na opisywany problem. Temat należy poruszyć w sposób maksymalnie merytoryczny, bez reklamowych ochów i achów, w innym przypadku treść będzie brzmiała mało wiarygodnie. Zamiast tego możesz opisać, jak używać produktu, jakie ma właściwości itd.
Jak prowadzić blog, aby przyniósł efekty?
Prowadzenie bloga firmowego wymaga sporo zaangażowania. Ale warto!
- Przede wszystkim musisz mieć pomysł na wpisy i czas na ich napisanie oraz regularną publikację. Na samym początku ustal strategię (cel, plan, częstotliwość) i się jej trzymaj.
- Treści powinny być wartościowe, merytoryczne, ciekawe dla odbiorców. A przy tym należy zadbać o widoczność artykułów dla wyszukiwarek: dobrać słowa kluczowe, odpowiednią grafikę, dodać meta opis i meta tytuł.
- Przede wszystkim myśl o swojej grupie docelowej. Co interesuje Twoich odbiorców? Jakim językiem się do nich zwracać? Co chcą wiedzieć o Twojej branży?
- Promuj swój blog. Poinformuj o nim w mediach społecznościowych, newsletterze, na branżowym forum.
- Uzbrój się w cierpliwość. Prowadzenie bloga nie przyniesie efektów z dnia na dzień.
- Jeśli zastanawiasz się, gdzie prowadzić bloga, sprawdź najpierw, czy silnik, na którym prowadzisz sklep, ma swoją własną platformę blogową. Jeśli tak, ta opcja będzie najbardziej bezpieczna. Jeśli nie, zweryfikuj (np. u dostawcy), która witryna będzie najbardziej kompatybilna z Twoją stroną.
- Zaprzyjaźnij się z (darmowymi!) narzędziami, które mogą być pomocne w generowaniu pomysłów i dopieszczaniu wpisów:
- Google Trends – tu sprawdzisz, jakie tematy są najczęściej wyszukiwane w danej lokalizacji (np. w Polsce)
- Planer słów kluczowych Google Ads – pomoże zweryfikować, ile razy wyszukiwane było konkretne słowo kluczowe i podpowie pokrewne frazy
- Google Search Console – dzięki niemu możesz śledzić, jakie podstrony i treści w Twojej witrynie cieszą się największą popularnością i skutecznością
- Google Analytics – pozwala na sprawdzenie, jak trafili do Ciebie użytkownicy, jakie kroki wykonywali na stronie, ile wejść odnotowały konkretne wpisy i ile czasu spędzali na ich czytaniu odbiorcy