To dość oczywiste, że we współczesnym świecie trudno wypromować swój biznes bez wykorzystania marketingu online. Warto z niego korzystać, nawet jeśli działasz tylko “w realu” i na rynku lokalnym. Aby Cię zainspirować, przygotowaliśmy zestawienie kilku sposobów na skuteczne reklamowanie lokalnego biznesu online.
1. Wykorzystanie lokalnych influencerów:
Influencer marketing to jedna z najbardziej skutecznych i wciąż popularnych strategii w reklamie online. Osoba, z którą nawiążesz współpracę, nie musi być gwiazdą światowego formatu. Wystarczy, że będzie rozpoznawalna i popularna na Waszym lokalnym podwórku. Dzięki temu promocja Twoich produktów lub usług stanie się bardziej autentyczna. W ramach takiej współpracy możecie np. nagrać krótki filmik. Influencer może korzystać na nim z Twoich produktów lub usług i wyrazić swoją opinię na ich temat. Wideo wrzuć do mediów społecznościowych.
Sprawdź, jak nawiązać współpracę zgodnie z prawem.
2. Organizacja lokalnych wydarzeń – nie tylko offline, ale też online:
Organizowanie wydarzeń “w realu” to świetny sposób na nawiązanie relacji z lokalną społecznością. To, jaką formę przybierze event, zależy od rodzaju biznesu, który prowadzisz. Jeśli jest to np. salon fryzjerski czy kosmetyczny, możesz zorganizować dzień otwarty. Podczas wydarzenia zapewnij dodatkowe atrakcje, np. minikurs dbania o włosy w domu.
A co gdyby rozszerzyć zakres odbiorców o osoby, które nie mogą uczestniczyć w wydarzeniu na żywo? Nagraj lub napisz materiał, który będzie nie tylko relacją z eventu, ale też ściągą z przekazanych merytorycznych treści. Dla wytrwałych, którzy dotrą do końca, przygotuj niespodziankę, np. w postaci rabatu udzielanego na powiedzenie jakiegoś hasła. Dla swoich odbiorców możesz też zorganizować konkurs (pamiętaj: konkurs, nie loterię!).
3. Udział w lokalnych grupach czy forach:
Dzielnica/miejscowość/gmina, w której prowadzisz biznes, na pewno posiada swoją grupę na Facebooku albo forum internetowe. Zaprezentuj tam swoje produkty lub usługi, udzielaj się w komentarzach. Wspieraj też innych przedsiębiorców, którzy się promują. Może będzie to ciekawy początek współpracy biznesowej?
Taka aktywność to skuteczny sposób na zbudowanie zaufania i zainteresowania Twoją firmą. Udzielanie się w dyskusjach, udostępnianie przydatnych informacji czy oferowanie pomocy może przyczynić się do budowy pozytywnego wizerunku. Jeśli masz taką możliwość, zaoferuj użytkownikom takiej grupy lub forum coś ekstra, np. kupon rabatowy lub gratisowy upominek przy zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi.
4. Klienci jako ambasadorzy:
To działanie sprawdza się w każdym biznesie, a lokalny w zasadzie nie może się bez niego obyć. Super, jeśli Twoi zadowoleni klienci polecają Cię dalej, przekazują informację o Twojej firmie swoim znajomym. Ale zadbaj też o to, aby tę opinię zobaczyło czy usłyszało jak najwięcej osób. Proś klientów o to, aby wystawiali Ci recenzję w internecie – w mediach społecznościowych czy Google, w zależności od tego, z czego korzystasz. Jeśli w tym gronie są też tacy odważni, którzy nie obawiają się oka kamery 😉 możesz nagrać krótki filmik z ich udziałem. Niech wyrażą w nim swoją opinię, a Ty wrzuć go do social mediów. Jeśli prowadzisz biznes, w którym masz kontakt z dziećmi i np. otrzymujesz od nich laurki, pochwal się nimi. Laurkami oczywiście, wizerunku dzieci nie publikuj, a już na pewno nie bez pisemnej zgody ich rodziców lub opiekunów!
5. Reklamowanie lokalnego biznesu online za pomocą artykułów sponsorowanych:
Wydaje Ci się, że tylko duże firmy korzystają z artykułów sponsorowanych, a Ty przecież nie masz nic do powiedzenia? Jak mawiał klasyk: nic bardziej mylnego. Sprawdź, czy lokalne portale dają możliwość zamieszczania tego typu materiałów. Pamiętaj, że powinien mieć on charakter bardziej merytoryczny niż reklamowy. Ale to nie problem – zastanów się, jaką wiedzą ze swojej dziedziny możesz podzielić się z czytelnikami.
Reklamowanie lokalnego biznesu online wymaga kreatywności i elastyczności, ale warto zacząć od sprawdzonych działań. Jednak marketing to nie matematyka – nie ma jednego słusznego rozwiązania na promocję każdej firmy. Monitoruj efektywność swoich działań, próbuj szukać nowości i eksperymentuj na “żywym materiale”. A jeśli potrzebujesz wsparcia w postaci generowania nowych pomysłów lub kwestii technicznych – wiesz, gdzie nas znaleźć 🙂 Skontaktuj się z nami.