Zdjęcie urządzeń mobilnych. Czym jest responsywność strony?

Responsywność strony, czyli doskonałe doświadczenie na każdym urządzeniu

Pomimo tego, że większość internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych, to tradycyjne ekrany desktopowe nadal mają wiernych fanów. I właściciele witryn internetowych nie powinni o nich zapominać. Czy to oznacza, że trzeba stworzyć dwie wersje strony? Na szczęście nie, bo można zbudować witrynę, która będzie responsywna. Sprawdź, czym jest responsywność strony i dlaczego warto o nią zadbać.

Responsywność strony – co to?

Jeśli chodzi o urządzenia, z których korzystają użytkownicy internetu, obecnie zdecydowanie królują smartfony. Powodzeniem cieszą się też inne urządzenia, które łatwo mieć zawsze pod ręką, np. tablety. Jednak i desktopy mają wierne grono fanów. Niektóre działania też (np. zakup podróży) po prostu łatwiej wykonać na większym ekranie. Absolutną koniecznością jest więc to, żeby strona wyświetlała się dobrze bez względu na rodzaj czy rozmiar urządzenia, z którego korzysta odbiorca. To znaczy, że witryna musi być responsywna, czyli automatycznie dopasowywać się do każdej wielkości ekranu i dobrze na nim działać.

Można powiedzieć, że responsywność strony internetowej to jej elastyczność. Dzięki temu dostosowuje ona swój układ, treść i elementy interfejsu do rozdzielczości i proporcji ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Oznacza to, że ta sama witryna działa i wygląda dobrze na małym ekranie smartfona, dużym monitorze komputera i tablecie, a do tego zachowuje wszystkie swoje funkcjonalności.

Warto zadbać o responsywność strony internetowej

Wiesz już, co to jest responsywność strony www. Wyjaśnijmy, dlaczego warto o nią zadbać. Pierwszym i głównym powodem jest to, że responsywność zapewnia lepsze doświadczenie użytkownika (UX). Odbiorcy oczekują, że strona będzie czytelna, łatwa do nawigacji i funkcjonalna na ich urządzeniach. Jeśli tego nie otrzymają, będą szukać gdzie indziej, a Ty stracisz potencjalnych klientów. Satysfakcjonujący kontakt ze stroną może z kolei wpłynąć na lojalność i chęć powrotu na stronę. A także polepszyć wyniki – zwiększyć liczbę wyświetleń czy długość sesji, a obniżyć współczynnik odrzuceń.

Nie tylko użytkownicy lubią responsywne strony, wyszukiwarki również. Responsywność jest zasadniczą cechą stron zaprojektowanych zgodnie z Googlową zasadą Mobile First.

To wygodne rozwiązanie także dla właścicieli stron, ponieważ nie trzeba tworzyć wielu jej wersji. Wystarczy jeden jej projekt, co znacznie ułatwia zarządzanie nią i wprowadzanie późniejszych modyfikacji.

O responsywność można zadbać, pamiętając o kilku zasadach:

  • Wszystkie elementy, takie jak galerie, kafelki, tabele, siatki tekstów muszą mieć elastyczny układ. Na przykład jeśli na desktopie zdjęcia produktów wyświetlają się obok siebie, na urządzeniach mobilnych powinny układać się pionowo, aby nie tracić na widoczności.
  • Zależne od rozmiaru i rodzaju ekranu muszą być też wielkości fontów, grafik czy przycisków. Nie tylko poprawia to czytelność witryny, ale też zapobiega nachodzeniu na siebie elementów. A to częsty problem w przypadku stron, które najpierw miały wersję desktopową. Zbyt duże lub źle umiejscowione elementy sprawiają, że niemożliwe jest np. kliknięcie w button na telefonie. Z drugiej strony muszą być one na tyle duże, żeby dało się w nie trafić 😉
  • Pamiętaj o specyfice urządzeń. Responsywność strony polega też na dostosowaniu jej do rozwiązań, które naturalnie stosuje się przy używaniu telefonu lub komputera. Na przykład jeśli w wersji desktopowej odbiorca może uzyskać więcej informacji o produkcie poprzez najechanie na niego myszką, w opcji mobilnej trzeba wykorzystać inny sposób.
  • Wszystkie elementy interaktywne, takie jak przyciski czy formularze, muszą być dostosowane do dotykowych ekranów. Warto zadbać, by miały one odpowiednią wielkość oraz były rozmieszczone w taki sposób, aby użytkownik mógł wygodnie je obsługiwać. Formularze powinny być uproszczone, a liczba pól ograniczona do minimum.

Jak sprawdzić responsywność strony

Istnieje co najmniej kilka sposobów na testowanie responsywności:

  • Można zrobić to samodzielnie, sprawdzając stronę na różnych urządzeniach, w różnych przeglądarkach i przy różnych rozmiarach okna przeglądarki.
  • Narzędzie Google Chrome DevTools – oferuje podgląd responsywności w różnych urządzeniach, bez konieczności korzystania z fizycznych sprzętów.
  • Strony typu Responsive Checker – po wpisaniu adresu www swojej strony otrzymasz informację, czy Twoja witryna jest responsywna.

Stworzenie responsywnej strony wymaga zastosowania przemyślanego projektu, elastycznego układu i optymalizacji multimediów, ale jest to inwestycja, która zwraca się w postaci większego zasięgu, wyższej satysfakcji użytkowników i lepszej widoczności w wyszukiwarkach.