Jeśli zżera Cię ciekawość, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie, to znaczy, że nie korzystasz jeszcze z utm builder.
Campaign Utm Builder to narzędzie od Google’a, które możliwi Ci sprawdzanie w Google Analytics, z jakiego źródła (np. z której kampanii) pochodzą odwiedzający Twoją stronę.
W utm builderze do adresu Twojej strony (lub konkretnej podstrony, LPka) możesz dokleić dodatkowe parametry. Sama witryna oczywiście się nie zmienia, podobnie jak jej adres – dodatkowe fragmenty są dodane na jego końcu.
No to na przykładzie: odbiorca Twojej reklamy (np. na Facebooku) klika w nią i przechodzi na stronę. Ty w Google Analytics widzisz, że pojawił się on na niej z tego konkretnego linka (użytego w tej konkretnej reklamie np. na FB). Dzięki temu z łatwością prześledzisz jego ścieżkę.
Tego narzędzia możesz używać w budowaniu linków do social mediów, kampanii Google Ads, artykułów sponsorowanych, mailingów i w zasadzie każdego źródła ruchu z zewnątrz.
Dla przypomnienia: utm builder od Google’a znajdziecie pod linkiem: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/
Co oznaczają poszczególne pola UTM builder
website URL: adres strony, do której chcecie kierować odbiorców
campaign ID: pole nieobowiązkowe; nazwa (najczęściej numer) identyfikacyjna kampanii/postu/reklamy
campaign source: pole obowiązkowe; źródło, w którym będzie używany link (np. Facebook, mailing, Google_ads)
campaign medium: pole obowiązkowe; określa rodzaj ruchu, badanego parametru (np. cpc – koszt kliknięcia)
campaign name: pole obowiązkowe; nazwa konkretnej kampanii, promocji itp. (np. wiosenna_wyprzedaz, promocja_swiateczna)
campaign term: słowa kluczowe, dla których prowadzona jest kampania
campaign content: parametr wykorzystywany do odróżnienia wersji tej samej kampanii (np. aby sprawdzić, czy ruch pochodzi z grafiki statycznej, czy z wideo, jeśli pozostałe elementy reklamy są takie same)
Gotowy link może wyglądać w ten sposób: https://smialomarketing.pl/?utm_source=facebook…
Kilka złotych rad
I na koniec kilka złotych rad:
– Pamiętaj, aby nie używać spacji i polskich liter!
– Nie stosuj tego samego linku w więcej niż jednym źródle.
– Wpisz w pola na tyle jasne sformułowania, żeby potem nie zastanawiać się, o co Ci chodziło