Konkursy i loterie to dobry pomysł na działania marketingowe. Lubią je zarówno firmy, jak i konsumenci. Ale aby taka akcja nie obróciła się przeciwko nam, trzeba pamiętać o kilku zasadach. Jeśli interesuje Cię, jak zrobić konkurs albo loterię, koniecznie się z nimi zapoznaj.
Wszystko zgodnie z prawem
Zgodnie z prawem loteria to gra losowa, czyli gra hazardowa. A żeby móc taką przeprowadzić, należy mieć stosowne (płatne) zezwolenia (lub zgłosić jej organizację naczelnikowi urzędu celnego, jeśli chodzi o loterię fantową do ustalonej kwoty). Przeprowadzenie akcji tego typu jest regulowane przez konkretną specjalną ustawę o grach hazardowych. Przeprowadzenie loterii bez takich pozwoleń grozi srogimi karami.
Skoro można prościej, to po co utrudniać
Jeśli nie zależy Ci na loterii i nie masz czasu na pracochłonne formalności, radzimy organizację konkursu. Jaka jest różnica? W loterii o wygranej decyduje przypadek, a aby wziąć w niej udział, trzeba nabyć los/kupon. W konkursie uczestnik musi podjąć konkretne działanie, np. wykonać zadanie konkursowe, które ocenia wyznaczone jury, i to na tej podstawie wybierany jest laureat. Nie ma tu miejsca na losowość.
Loteria nazwana konkursem to nadal loteria
Forma przyznania nagrody nie może pozostawiać wątpliwości, czy chodzi o konkurs, czy loterię. Jeśli uczestnicy muszą wykonać jakieś działanie, a spośród tych, którzy zrobią to poprawnie, chcesz rozlosować zwycięzców, to jest to loteria! W konkursie to jury/komisja/organizator decydują o wygranej na podstawie jakichś warunków, a nie los. Jeśli jednak zdecydujesz się na loterię i załatwisz wszystkie formalności, musisz pamiętać jeszcze o jednym. Aby nie pozostawić pola do niedomówień, losowanie należy nagrać.
Regulamin – i wszystko jasne
Niezależnie od tego, czy organizujemy loterię, czy konkurs, musimy sporządzić regulamin. Co prawda w przypadku konkursu nie jest on wymagany prawem, ale dobrym obyczajem jak najbardziej. Trudno wyobrazić sobie uczciwie przeprowadzony konkurs bez określenia jego zasad. W końcu celem ma być działanie wizerunkowe na plus, a nie zirytowanie uczestników 😉 Warto pamiętać też o formalnościach i kwestiach prawnych, takich jak konieczność zapłacenia podatku dochodowego od przyznanych nagród.
Jak zrobić konkurs w mediach społecznościowych
Pamiętaj, że jeśli organizujesz konkurs w mediach społecznościowych, nie możesz wymagać od uczestników działań, które mają sztucznie podbić ruch na profilu. Warunkiem udziału nie może być np. udostępnienie posta konkursowego czy oznaczenie znajomego w komentarzu.
Regulamin konkursu – 5 punktów, które możesz skopiować
Czy działania wizerunkowe przekładają się na sprzedaż?