Google Ads to jedno z najbardziej popularnych i największych narzędzi reklamowych online. Jeśli chodzi o Polskę, można się nawet pokusić o stwierdzenie, że jedno z pierwszych. Platforma należy do Google’a, czyli wyszukiwarki, z której korzysta zdecydowana większość użytkowników internetu w naszym kraju. To sprawia, że Google Ads daje możliwość dotarcia do naprawdę sporego grona odbiorców. Wyjaśnijmy, jak działa google ads.
Google Ads – co to jest?
Zanim przejdziemy do tematu wpisu, przypomnijmy, czym jest Google Ads (kiedyś Google Adwords). Jest to platforma służąca do przeprowadzania kampanii online. Reklamy mogą wyświetlać się nie tylko w wyszukiwarce Google, ale też w innych narzędziach należących do tej marki (np. Youtube czy Gmail) i w tzw. sieci reklamowej, czyli na portalach, które z Googlem współpracują. Być może zastanawiasz się, czy Google Ads jest darmowe. Sam dostęp do platformy i możliwość stworzenia kampanii „technicznie” tak, są bezpłatne. Jednak jeśli chcesz kampanię uruchomić i wyświetlić odbiorcom, potrzebujesz budżetu.
Kampanie działają na zasadach aukcji. Reklamodawcy walczą o jak najlepszą widoczność swoich przekazów w danej grupie odbiorców. Czyli na przykład o pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Wygrywa ten, kto da wyższą stawkę. Na koszt pojedynczego wyniku, np. wyświetlenia, wpływa m.in. liczba reklamodawców, a więc pośrednio też sezon, pora roku, trendy sprzedażowe. Podczas planowania kampanii ustalasz, w jaki sposób chcesz ją rozliczać. Wybrać możesz m.in. stawkę za kliknięcia (CPC – cost per click) lub wyświetlenia (CPM – cost per mile czy CPV – cost per view).
Warto wspomnieć o jeszcze jednej funkcjonalności, którą oferuje Google Ads, a jest darmowa. Chodzi o planer słów kluczowych. Przydaje się on przy generowaniu fraz do kampanii, ale nie tylko. Dzięki temu narzędziu można sprawdzić, jak często jest wyszukiwane dane hasło, jak bardzo jest unikatowe i z jakim natężeniem korzysta z niego konkurencja. Planer podpowiada też frazy pokrewne. Może dzięki temu służyć jako wskazówka co do tego, jakich słów kluczowych warto używać na swojej stronie czy wpisach blogowych.
Google Ads – jak działa?
Co to Google Ads już wiemy. A jak działa ta platforma reklamowa? Narzędzie jest bardzo rozbudowane i daje sporo możliwości. Do wyboru masz różne rodzaje kampanii. Dzięki Google Ads zaplanujesz działania zasięgowe, wizerunkowe, ale też typowo sprzedażowe. Dla każdej kampanii można określić cel, na jakim zależy reklamodawcy. Są to m.in. przejścia do witryny, a nawet odwiedziny w sklepie stacjonarnym. Wybierasz również miejsca wyświetlania (wyszukiwarka, skrzynka Gmailowa, Youtube, aplikacje, witryny należące do sieci reklamowej Google) czy rodzaje reklam. I tak mamy np.:
- kampanie tekstowe w wyszukiwarce, które wyglądają jak standardowe wyniki wyszukiwania;
- reklamy graficzne, które mogą wyświetlać się nie tylko w Google, ale też w innych serwisach sieci reklamowej Google;
- reklamy wideo wyświetlane na Youtube;
- kampanie produktowe w sekcji “zakupy” w wyszukiwarce;
- kampania mailowa w Gmailu.
System pozwala wyświetlać reklamy odbiorcom, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą. Możesz wybrać osoby, zaznaczając odpowiednie zainteresowania, określając tematykę stron, jakie odwiedzają lub informacje, jakich szukają w wyszukiwarce. Google pozwala też definiować odbiorców po danych demograficznych, takich jak płeć, przedział wiekowy czy status rodzicielski.
System daje też możliwość przeprowadzania kampanii remarketingowych. Google zbiera różne informacje na temat użytkowników: dane demograficzne, dane dotyczące zainteresowań, ale też informacje o miejscach odwiedzonych w internecie, a nawet w realu, jeśli osoba wyrazi zgodę na zbieranie danych o swojej lokalizacji. Dzięki temu, że Google posiada takie informacje, my możemy wykorzystać to, tworząc konkretne grupy odbiorców – np. osoby, które odwiedziły nasz sklep internetowy.
Czy warto korzystać z Google Ads?
Warto zainwestować w kampanię w Google Ads. Platforma daje ogromne możliwości zbudowania działań jak najbardziej odpowiadających na potrzeby konkretnej marki. Możesz dostosować m.in. cel reklamowy, budżet, miejsce wyświetlania, słowa kluczowe lub tematykę stron w sieci reklamowej, rodzaj przekazu, charakterystykę grupy odbiorców. W ramach jednej kampanii opublikujesz też różne reklamy, które np. będą się rotowały, aby uniknąć znużenia odbiorców. W każdej z nich możesz umieścić spersonalizowany link prowadzący do strony, aby wiedzieć, która z nich dostarczyła Ci odbiorców. Połączenie platformy Google Ads z Google Analytics da Ci też możliwość szczegółowego analizowania efektów.
Reklamy Google Ads świetnie sprawdzą się do osiągnięcia takich efektów jak generowanie ruchu na stronie internetowej, zwiększanie świadomości i rozpoznawalności marki czy osiąganiu konwersji takich jak zapisy na newsletter czy zakupy.