“PPC, SEO i SEM – co to takiego?”, zastanawiasz się, widząc te skróty? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule. Dowiesz się też, dlaczego warto inwestować w SEM.
SEM – co to?
Rozwinięcie tajemniczo brzmiącego skrótu SEM to Search Engine Marketing, czyli marketing internetowy w wyszukiwarkach. Jak można się domyślić, ta strategia ma na celu zwiększenie widoczności (pozycji) marki w wynikach wyszukiwania. A sama kampania SEM – co to jest i dlaczego warto w nią zainwestować?
PPC i SEO SEM – co to za skróty?
Kampanie SEM obejmują zarówno działania płatne, jak i organiczne. Na tę strategię składa się SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron internetowych, ściśle związana z organicznymi wynikami wyszukiwania. Wyróżnia się dwa rodzaje działań SEO: on-site (czyli na stronie, np. publikacja wpisów uwzględniających słowa kluczowe) i off-site (poza stroną, czyli np. linkowanie witryny na zewnętrznych serwisach).
Składnikiem SEM są też kampanie reklamowe PPC (pay per click). Przy czym obecne strategie dostępne na platformach reklamowych oferują znacznie szersze możliwości rozliczania się za kampanie niż tylko kliknięcie. Reklamodawca ma spory wachlarz możliwości. W zależności od rodzaju i celu kampanii można wybrać płatność np. za wyświetlenia, konwersje.
Mówiąc o reklamie w wyszukiwarkach, myślimy głównie o Google Ads. No właśnie – głównie. Jeszcze niedawno moglibyśmy z większą pewnością napisać, że w zdecydowanej większości chodzi o Google, przynajmniej w przypadku reklam kierowanych do polskich odbiorców. Ale to założenie wkrótce może nie być już takie oczywiste. Zgodnie z danymi netmarketshare.com już ponad 7 proc. polskich internautów na urządzeniach desktopowych korzysta z Binga, co stwarza niezły potencjał jeśli chodzi o kampanie reklamowe. Szczególnie że środowisko reklamowe tej wyszukiwarki cały czas się rozrasta i testowane są nowe funkcjonalności.
Płatne działania SEM świetnie sprawdzą się, gdy oczekujesz szybkich wyników “tu i teraz”. Przykłady takich sytuacji to wprowadzenie na rynek nowego produktu, komunikacja dotycząca promocji lub specjalnej oferty czy przetestowanie, która wersja kreacji bardziej odpowiada Twoim odbiorcom.
Dlaczego warto inwestować w SEM?
Trudno wyobrazić sobie współczesny marketing bez działań online. SEM daje spore możliwości. Jedną z nich są szybkie rezultaty. Kampanie mogą przyciągnąć ruch na stronę niemal natychmiast po uruchomieniu. Niewątpliwą zaletą jest też opcja precyzyjnego targetowania grup odbiorców, m.in. na podstawie lokalizacji, demografii, zainteresowań czy zachowań.
Ponadto kampanie tego typu są też łatwo mierzalne jeśli chodzi o efekty. Narzędzia analityczne pozwalają dokładnie śledzić wyniki kampanii, takie jak liczba kliknięć, konwersji, koszt kliknięcia (CPC) i zwrot z inwestycji (ROI). Co więcej, wyniki te można weryfikować na bieżąco i na ich podstawie testować różne strategie oraz optymalizować parametry dalszych działań, np. budżet.
Obecność w wyszukiwarkach zwiększa również rozpoznawalność marki i świadomość wśród odbiorców. Działania tego typu pozwalają także dotrzeć do osób, które są już zdecydowane na zakup czy skorzystanie z usługi i aktywnie poszukują miejsca, w którym będą mogły to zrobić. Jeśli pokażesz się takim odbiorcom, a Twoja oferta będzie odpowiadała ich potrzebom, w zasadzie masz już gotową konwersję 😉
Ważnym elementem działań SEM jest analiza i przygotowanie słów kluczowych. Warto uwzględnić je zarówno w kampaniach reklamowych, jak i w działaniach SEO. Należy skupić się na takich frazach, które mogą zwiększyć ruch na stronie. Pomocy przy takich działaniach okazuje się planer słów kluczowych Google.
Inwestowanie w SEM może więc przynieść szybkie i wymierne korzyści, poprawiając widoczność strony, przyciągając odpowiednich klientów i zwiększając sprzedaż lub inne wskaźniki tego, że marka cieszy się zainteresowaniem. Oba rodzaje działań, SEO i PPC, świetnie się uzupełniają. Dlatego aby zbudować skuteczną kampanię SEM, warto wykorzystać zarówno jedną, jak i drugą możliwość.
Sprawdź też, czy warto inwestować w Google Ads.