Producentom wyrobów tytoniowych niewątpliwie zależy na reklamowaniu swoich produktów, ale nie mają takiej możliwości. W Polsce reklama papierosów, innych wyrobów tytoniowych i rekwizytów oraz symboli z nimi związanych jest zakazana.
Bezwzględny zakaz
Od zakazu reklamowania tej kategorii produktów nie ma w zasadzie żadnych wyjątków. Akt prawny, który o tym mówi, zawiera jednak informację, jaka reklama jest zabroniona w szczególności.
W Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (zapoznacie się z nią tutaj) : znajduje się zapis, że zakaz ten dotyczy zwłaszcza reklamy w:
– telewizji, radiu, kinach, prasie,
– zakładach opieki zdrowotnej, szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, obiektach sportowo-rekreacyjnych,
– innych miejscach publicznych, na plakatach i billboardach i w mediach elektronicznych, a także w środkach usług informatycznych.
Czy zakazana jest tylko reklama papierosów?
Zakaz reklamy to nie wszystko. Firmy tytoniowe nie mogą też promować swojej działalności w inny sposób:
– nie wolno im być sponsorami działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej;
– opakowania nie mogą zawierać żadnych elementów, które zachęcają do zakupu, lub sugerują korzystne właściwości;
– zakup nie może dostarczać dodatkowych korzyści kuponów, rabatów, specjalnych ofert i promocji (np. drugie opakowanie gratis).
Elementy promujące palenie albo sam wyrób tytoniowy nie mogą znajdować się też na samym opakowaniu produktu. Nie wolno na przykład sugerować, że jest on mniej szkodliwy albo ma właściwości lecznicze, dostarcza energii itp.
Ciekawostką jest to, że kiedyś reklamy papierosów były dość powszechne. Występowali w nich nawet celebryci, np. Bogusław Linda. Ich twórcy bardzo często nawiązywali do tego, że palenie kojarzy się z męskością i siłą.
Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi wpisami na temat prawa w marketingu.
O zakazie w reklamie przeczytasz tutaj.
O reklamowaniu alkoholu wpis znajdziesz tutaj.
A tu znajduje się wpis o reklamowaniu leków i produktów leczniczych.